عضو هیات‌مدیره سایپا گفت: ما در حال رسیدن به نوعی ثبات در بازار هستیم‌، یعنی در حال گذر از دوره انباشت تقاضاهای پسماند هستیم و تقاضا‌هایی که از این به بعد یا از یکی دو سال آتی به وجود می‌آید، مربوط به همان سال خواهد بود و از گذشته انباشته نخواهد شد. به گزارش ایسنا، محمدرضا روشنی‌مقدم با بیان اینکه بازار خودرو آبستن یکسری تحولات بسیار جدی است، در ‌خصوص ارزیابی‌اش از استراتژی‌های تعریف شده صنعت خودروسازی در سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور گفت: بحث آینده خودروسازی در افق ۲۰‌ساله، حاوی برنامه‌های بسیار دشوار است و تحقق آن در گرو تلاش و شرایطی است که حصول آنها چندان دور از دسترس نیست‌، اما نیازمند عزم جدی برنامه‌ریزی و تحقق شرایط محیطی مناسب در داخل کشور و صنعت است‌، چرا که خودروسازی بخشی از صنعت است و تابع شرایط محاط بر آن خواهد بود.

عضو هیات‌مدیره سایپا عنوان کرد: باید اذعان داشت که خودروسازی ما تاکنون توسعه کمی‌ خوبی را تجربه کرده و سال به سال افزایش ظرفیتی در حد ۲۰درصد داشته و این نوع رشد به تدریج به یک عادت تبدیل شده و براساس آن ظرفیت‌سازی برای توسعه تولید صورت گرفته است‌، ولی رفته‌رفته از یک یا دو سال آینده شکافی بین تقاضا و ظرفیت‌های ایجاد شده به وجود خواهد آمد. روشنی‌مقدم در ادامه اظهار داشت: بدیهی است که عرضه، زمانی محقق می‌شود که تقاضایی برای آن وجود داشته باشد‌، لذا می‌توان گفت ظرفیت‌های به وجود آمده به طور قطع بالاتر از تقاضای چند سال آتی خواهد بود و این مساله یک چالش جدی برای صنعت خودروسازی ما است که تاکنون عمدتا توجه به بازار داخلی داشته است.

وی با بیان اینکه روند حمایت تعرفه‌ای از ساخت داخل تحت‌تاثیر شرایط جهانی به تدریج کاهش خواهد یافت، افزود: در‌حال‌حاضر تعرفه‌های CBU روند کاهشی پیدا کرده است‌، به طوری که در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن ۳۰‌درصد کاهش تعرفه داشته‌ایم و امسال نیز ۱۰درصد کاهش تعرفه در CBU را شاهد بودیم.

او خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تعرفه CKD با وجود آن که انتظار می‌رفت متناسب با کاهش تعرفه CBU کاهش پیدا کند، احتمالا کاهش نخواهد یافت و این موارد شرایط را برای ساخت داخل سخت‌تر می‌کند‌، به خصوص در جایی که عمق ساخت داخل کم باشد. وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر حضور شرکت‌های خارجی در ایران پررنگ‌تر از گذشته خواهد شد، گفت: مجموعه این تحولات و همچنین تحولات سیاسی و ورود به سازمان تجارت جهانی چالش و دغدغه‌های مهمی‌ را پیش‌روی صنعت خودروسازی ما قرار می‌دهد.

عضو هیات‌مدیره سایپا تصریح کرد: این شرایط خودروسازان داخلی را به سمتی سوق می‌دهد که خیلی نمی‌توانند روی حمایت‌های دولتی حساب کنند‌، بلکه باید بیشتر به مزیت‌های رقابتی بنگاه خودشان در مقایسه با رقبای دیگر اعم از داخلی و خارجی فکر کنند. روشنی‌مقدم با اشاره به موضوع توسعه محصول اظهار داشت: محصولاتی که سایپا و ایران‌خودرو عرضه می‌کنند، در مقابل تنوع محصولات خودروسازان خارجی بسیار کم است و همین امر شرایط دشواری را پیش‌روی صنایع خودروسازی قرار می‌دهد و لزوم توجه به تحقیق و توسعه محصول و استفاده از مزیت‌های رقابتی را در سال‌های آتی برای صنعت خودروسازی جدی‌تر می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد:‌ با در نظر گرفتن مسیر دشواری که پیش‌رو داریم، تحقق چشم انداز‌های ترسیم شده در صنعت خودرو کمی‌ دشوار است، ولی دور از دسترس نخواهد بود‌، به خصوص اگر ما عزم جدی و برنامه‌ریزی حساب شده داشته باشیم و در این چند سال اندکی که فرصت داریم، برنامه‌هایمان را بازنگری کنیم و برای مواجهه با شرایط جدید خودمان را مهیا کنیم.