تولید کامیون‌های روسی در ایران از ماه آینده آغاز می‌شود

علیرضا بهداد- تولید کامیون‌های کاماز روسیه از ماه آینده با حضور نخست‌وزیر جمهوری تاتارستان و وزیر صنایع و معادن کشورمان در تبریز آغاز خواهد شد. اکبر میرزاحسینی، مدیرعامل شرکت رخش خودرو دیزل در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت: قرارداد تولید کامیون‌های کاماز روسیه ۵/۱سال قبل به امضای استاندار وقت آذربایجان شرقی و نخست‌وزیر تاتارستان رسید و براساس این قرارداد سالانه ۳۰۰میلیون دلار برای تولید کامیون‌های نیمه‌سنگین و سنگین کاماز در ایران سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی افزود: قرارداد تولید کامیون‌های روسی در ایران پس از قرارداد هسته‌ای ایران با روسیه، بزرگ‌ترین قرارداد این دو کشور به شمار می‌آید و شرکت رخش خودرو دیزل مجری این قرارداد است.

میرزاحسینی تصریح کرد: خط مونتاژ این کامیون‌ها در کشور به طور مستقیم ۱۵۰نفر و به طور غیرمستقیم برای تامین قطعات نزدیک به ۲هزار نفر را مشغول کار خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: لیسانس تولید سه مدل از کامیون‌های شرکت کاماز خریداری شده است که دو مدل کشنده‌های ده چرخ ۶۴۶۰ و شش‌چرخ ۵۴۶۰ و یک مدل شاسی موسوم به ۶۵۲۰ است که قابلیت نصب کمپرسور، بتونیر، جرثقیل و کاربری‌های مختلفی را دارد و قیمت آنها به ترتیب ۶۳، ۵۴ و ۶۳میلیون تومان خواهد بود که این قیمت‌ها با کامیون‌های وارداتی چینی برابری می‌کند.مدیرعامل شرکت رخش خودرو دیزل با اشاره به واردات ۴۰۰دستگاه کامیون کاماز در سال گذشته افزود: طی شش‌ماهه سال‌جاری نیز ۴۰۰دستگاه کامیون وارد کشور شده است، اما با بهره‌برداری از خط تولید این کامیون‌ها در ماه آینده تا پایان سال‌جاری ۴۰۰دستگاه کامیون تولید می‌شود.

وی تولید سالانه کامیون در این شرکت را یک‌هزار و ۵۰۰دستگاه به صورت CKD اعلام کرد و افزود: در فاز اول این تعداد کامیون تولید می‌شود، اما ظرفیت موجود قابلیت افزایش تولید تا ۵هزار دستگاه در سال را نیز دارد.

وی در خصوص درصد ساخت داخل تولید این کامیون در کشور گفت: این کامیون‌ها در سال‌های نخستین با ۳۰درصد ساخت داخل به تولید می‌رسد، اما با توجه به نیازهای کشور به این نوع کامیون‌ها برنامه‌های وسیعی برای افزایش درصد ساخت داخل در نظر گرفته‌ایم تا به ۴۵درصد ساخت داخل برسیم. در همین راستا گیربکس مصرفی این کامیون‌ها در شرکت چرخشگر تبریز تولید می‌شود و از موتور‌های بنز تولیدی ایدم نیز برای نیروی محرکه استفاده می‌شود که این موتور نیز تست شده است.

میرزاحسینی درخصوص استاندارد‌های زیست‌محیطی این کامیون‌ها گفت: سال گذشته استاندارد اجباری یورو ۲بود که ۴۰۰دستگاه کامیون با این استاندارد وارد کشور شد اما با توجه به اینکه استاندارد یورو ۳برای سال‌جاری اجباری شده است، بنابراین تولید این کامیون در کشور با این استاندارد صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه با توجه به تولید کامیون توسط سایر خودروسازان کشور آیا کامیون‌های تولیدی این شرکت در ایران موفق خواهد بود گفت: خودروسازان کشور با مونتاژ و تولید کامیون‌های چینی در ایران تولید انبوه این نوع کامیون‌ها را در کشور آغاز کرده‌اند و آنچنان که باید رضایت مشتریان جلب نشده است.وی افزود: براساس آمارهای موجود هم‌اکنون ۲۰۰هزار دستگاه کامیون نو برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باری کشور مورد نیاز است و به نظر می‌رسد تقاضا برای کامیون‌های نو به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت. از طرفی هم عمر مفید برخی از کامیون‌های دیگر تا چند سال آینده به سر آمده و طبعا نیاز به کامیون نو با کیفیت مناسب و سازگار با اقلیم ایران به وجود خواهد آمد.میرزا حسینی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۸۰ کشور در دنیا از کامیون‌های روسی استفاده می‌کنند که با توجه به اینکه در قرارداد طرفین بحث صادرات نیز مطرح شده است این کشورها بازار هدف خوبی برای کامیون‌های تولید شده ایران هستند و تاکنون مجوز صادرات به چهار کشور افغانستان، امارات، عراق و ارمنستان را دریافت کرده‌ایم.

تولید خودروی شاسی بلند روسی در ایران

میرزا حسینی همچنین از تولید نوعی خودروی شاسی بلند روسی (SUV) در کشور خبر داد و افزود: خودروی «پاتریت» که شرکت «سل وستال»، دومین کارخانه تولیدکننده خودرو در روسیه، آن را تولید می‌کند از آذر ماه در کشور به تولید می‌رسد و براساس برنامه طی سال‌های نخست یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال‌های آینده پنج هزار دستگاه از این نوع خودرو در کشور تولید می‌شود. وی افزود: موتور این خودرو از شرکت ZMZ تامین می‌شود اما قصد داریم در تولید پاتریت از سیستم اکسل و ترمز نیسان پاترول و موتور ایویکو نیز استفاده کنیم.وی قیمت این خودروی روسی را در مدل ساده ۲۱میلیون تومان و در نوع اتوماتیک ۲۵میلیون تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر داشبورد این خودرو حتی برای روسیه در ایران تولید می‌شود.

تولید کامیون‌های روسی در ایران که از آن به عنوان بزرگ‌ترین قرارداد صنعتی ایران و روسیه پس از قرارداد هسته‌ای یاد شده است در حالی از ماه آینده در تبریز آغاز خواهد شد که صنعت ساخت کامیون در کشور هم‌اکنون با رکود تولید مواجه شده و شرکتی همچون سایپا دیزل تولید خود را به طور محسوسی کاهش داده است.

اگرچه مدیرعامل شرکت رخش خودرودیزل مدعی است که کامیون‌های روسی کیفیتی به مراتب بالاتر از برخی تولیدهای داخلی دارد اما آیا با توجه به وضعیت حمل و نقل کشور به ویژه در سال‌جاری می‌توان امیدوار بود که مالکان کامیون‌های فرسوده آنقدر توانایی‌ مالی پیدا کرده باشند تا از کامیون‌های نو استفاده کنند؟

اما خودروی سواری پاتریت پس از خودروی لادا دومین خودروی روسی است که وارد ایران می‌شود و قرار است تا آذر ماه تولید انبوه این سواری شاسی بلند روسی در کشور آغاز شود.