باز هم تندر 90 واگذار شد
مژگان میرزایی
صنعت خودروی کشورمان روز گذشته دو واقعه مهم را پشت سر گذاشت، الزام قانونی خودروسازها به رعایت ایمنی، کیفیت و سلامت خودرو و همچنین تحویل اولین سری خودروهای تندر-۹۰ که پس از ۴سال کشمکش بالاخره به انجام رسید.

همزمانی این دو واقعه را می‌توان برای صنعت خودروسازی کشور به فال نیک گرفت چرا که تولید تندر-90 در ایران که با استانداردهای سرسختانه رنو همراه بود و همچنین مصوبه مجلس مبنی بر الزام خودروسازها به رعایت استانداردهای ایمنی شاید گشودن راهی باشد برای خودروسازهای کشورمان که بیش از این رعایت استانداردهای ایمنی و کیفی را در بسیاری از موارد نادیده می‌گرفتند. اما اولین سری خودروهای تندر-90 روز گذشته در حالی با حضور رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و همچنین رنوپارس به متقاضیان تحویل داده شد که یک روز قبل از آن شرکت پارس خودرو دیگر تولیدکننده تندر-90 طی مراسم جداگانه‌ای با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و معاونان رییس‌جمهوری اقدام به اعطای کلید به اولین مشتریان تندر-90 در پارس خودرو کرده بود. در مراسم روز سه‌شنبه هیچ مقامی از وزارت صنایع و معادن و یا حتی سایپا در پارس خودرو شرکت نداشت. این در حالی است که در مراسم روز گذشته نیز مسوولان شرکت پارس خودرو یا مدعوین مراسم سه‌شنبه حضور نداشتند. ظاهرا کشمکش‌های 4ساله تندر-90 پایانی ندارد.
در مراسم روز گذشته که با حضور مدیرعامل شرکت سایپا، مدیرعامل سازمان گسترش، مدیرعامل شرکت ایران خودرو و مدیرعامل شرکت رنو پارس برگزار شد مسوولین این پروژه پیش از واگذاری خودروهای تندر-۹۰ به مالکان آنها اقدام به سخنرانی کوتاهی کردند. اما منوچهر منطقی مدیرعامل شرکت ایران خودرو با وجود حضور در مراسم سخنرانی نکرد و به جای وی البدوی قائم مقام مدیرعامل ایران‌ خودرو سخنرانی کرد.
امیدواریم رنو به بازار ایران مقطعی نگاه نکند
احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت سایپا که روز گذشته بدون حضور وی واگذاری برخی از الویت‌های شرکت زیرمجموعه‌اش صورت گرفته‌ بود در این مراسم به عنوان سخنران اول به جایگاه فراخوانده شد. وی تندر-۹۰ را نقطه شروع همکاری با خودروسازان جهانی دانست و افزود: این پروژه، آغاز راهی بود برای همکاری بیشتر با شرکت‌های خارجی و باعث شد تا بتوانیم راه جهانی شدن در صنعت خودرو را محقق کنیم.
قلعه‌بانی با اشاره به زمان آغاز پروژه تندر-90 عنوان کرد: پروژه ساخت تندر-90 از حدود 5سال پیش برای اولین بار با همکاری ایران‌خودرو، سایپا و رنو پارس آغاز شد و با وجود مشکلات فراوان امروز به نتیجه رسید. وی با اشاره به تاخیرهای به وجود آمده در تولید و تحویل تندر-90 اظهار داشت: امیدواریم شرکت رنو به بازار ایران به صورت مقطعی نگاه نکند و با افزایش سرمایه‌گذاری سهم بیشتری در بازار خودرو ایران پیدا کند. قلعه‌بانی در پایان تصریح کرد: امیدواریم که با توجه به کیفیت بتوانیم ساخت داخل را افزایش دهیم.
تندر- ۹۰ ایران خودرو به ۲۶ کشور جهان صادر می شود
امیر البدوی، قائم‌مقام مدیرعامل ایران خودرو در توسعه کسب‌و‌کار نیز در ادامه این مراسم گفت: گروه صنعتی ایران خودرو تاپایان سال جاری 71هزار دستگاه تندر-90 تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ایران خودرو قادر است روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه تندر-۹۰ تولید کند، اظهار داشت: تندر-۹۰ تولیدی ایران خودرو از تمامی آزمون‌های کیفی رنو با بهترین نمره در بین سایت‌های تولیدی رنو در تولید این خودرو سربلند بیرون آمد. البدوی در زمینه دستیابی به پلت‌فرم سی‌ان‌جی‌ (CNG) جهت ارائه محصولات متنوع پلت‌فرم ایکس-۹۰ اظهار داشت: با انجام تغییرات مهندسی بر روی پلت فرم محصول تندر-۹۰ در فاز دوم پروژه این محصول به صورت مخزن سی‌ان‌جی در کف و به صورت پایه گازسوز و دوگانه سوز تولید و به بازار عرضه خواهد شد.
قائم‌مقام مدیرعامل در توسعه کسب‌و‌کار، زمان عرضه خودرو تندر-90 ایران خودرو به صورت دوگانه‌سوز و پایه گازسوز را به ترتیب مهرماه سال‌جاری و آذر سال 87 عنوان کرد. وی خاطرنشان ساخت: شرکت ایران خودرو در راستای اهداف بلند مدت صنعت خودرو کشور پس از تولید محصول تندر-90، ارائه سایر مدل‌های محصول پلت‌فرم X90 را در دستور کار خود قرار داده است.
این مقام مسوول تاکید کرد: ارائه محصول ون این پلت‌فرم مبتنی بر خودروهای سواری کار LCV با توجه به راهبرد کلان کشور در توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در اولویت قرار گرفت و این خودرو به زودی وارد بازار خواهد شد.
البدوی تصریح کرد: مدل پایه این خودرو (ون) مجهز به سیستم تهویه هوا، فرمان هیدرولیک و کیسه ایمنی هوا است و با هدف پوشش بخشی از بازار سازمانی شامل سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و بازار خودرو‌های مصرفی خانوارهای پرجمعیت در رده قیمتی 13 تا 15میلیون تومان عرضه خواهد شد. وی تاکید کرد : تندر-90 ایران خودرو به 26 کشور جهان صادر خواهد شد که بازارهای کشورهای سوریه، لبنان، اردن‌، عراق‌، امارات‌، آذربایجان‌، قطر‌، تاجیکستان‌، بنگلادش‌، ترکمنستان‌، قرقیزستان و کویت از مهم‌ترین بازارهای هدف صادراتی تندر-90 این شرکت است. وی در پایان به تولید موتور ملی اشاره کرد و گفت: موتورملی ایران اولین موتوری است که برپایه گاز طبیعی توسط متخصصین داخل کشور طراحی و تولید شده است.
ایران در مقام ۱۶ خودروسازی جهان
مهدی مفیدی، رییس شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این مراسم در خصوص اهداف تولید تندر-90 اظهار داشت: پلت‌فرم مشترک تندر-90 بین شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و رنوپارس انجام شد که آغاز راهی بود برای جهانی شدن صنعت خودروسازی ایران. همچنین گرایش به داشتن سهم در بازارهای جهانی از اهداف دیگر تولید این خودرو بود.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا حداکثر دو سال آینده داخلی‌سازی این خودرو از ۸۰درصد نیز فراتر رود و بتوانیم قطعات این خودرو را به سایر کشورها صادر کنیم.
مفیدی در خصوص برنامه‌های صادراتی تندر-90 عنوان کرد: هدف اصلی از تولید خودروی تندر-90 گرایش به توسعه بازارهای جهانی و صادرات بودو با توجه به برنامه‌هایی که صورت گرفت توانستیم در ابتدای کار به 20درصد از حجم صادراتی این خودرو دست پیدا کنیم. وی با اشاره به اینکه در سال 2006 ایران پس از ایتالیا در مقام 16 خودروساز جهان قرار گرفت عنوان کرد: سال گذشته تولید خودروی ایران از یک‌میلیون و 100هزار دستگاه گذشت که یک‌میلیون و 50هزار دستگاه آن مربوط به خودروهای سواری بود.
مفیدی در رابطه با دلایل مشکلات به وجود آمده در تولید تندر-۹۰ گفت: نداشتن گفتمان مشترک با شرکت رنو نیز در مشکلات مربوط به تندر-۹۰ موثر بود. همچنین آشنا نبودن شرکت‌های خودروساز داخلی با استانداردهای شرکت رنو از دیگر عوامل موثر در ایجاد مشکلات مربوط به تولید و تحویل این خودرو بود.
وی در ادامه اظهار داشت: اجازه نخواهیم داد شرکت‌های خودروساز خارج از نوبت و قاعده زودتر از موعد به خریداران خودروهای تندر-90 را تحویل دهند و اگر این کار انجام شود یک تخلف است. مفیدی در پایان از دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به خاطر مشکلاتی که در جریان تولید این خودرو به وجود آمد حلالیت طلبید. در پایان این مراسم مسوولان شرکت‌های خودروساز به همراه مفیدی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع به پرسش‌های خبرنگاران در خصوص تندر- 90 پاسخ گفتند. مفیدی در پاسخ به این پرسش که خدمات پس از فروش تندر-90 به چه صورتی ارائه خواهد شد عنوان کرد: دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به صورت جداگانه وظیفه خدمات‌رسانی به این خودرو را بر عهده دارند. در حال حاضر مالکان از شبکه فروشنده، خدمات پس از فروش را دریافت می‌کنند.
مفیدی همچنین در خصوص صادرات تندر-۹۰ عنوان کرد: براساس قرارداد فی‌مابین با شرکت رنو ۲۰درصد از محصولات تولیدی این خودرو باید صادر شود اما در اولین ماه‌های تولید به دلیل پایین بودن حجم تولید و تقاضای بسیار مردم صادرات صورت نخواهد گرفت اما از مردادماه و با افزایش تیراژ تولید صادرات این خودرو آغاز خواهد شد.
گابریل، مدیر عامل شرکت رنو پارس نیز در خصوص صادرات تندر-90 گفت: طبق قرارداد خودروهای تندر-90 از طریق شرکت رنو پارس صادر خواهند شد و این به دلیل آن است که شرکت رنو شبکه فروش گسترده‌ای دارد و از این طریق می‌تواند در خصوص صادرات این خودرو موفق عمل کند. اما در برخی از کشورها شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا شبکه فروش بهتری دارند و شرکت رنو می‌تواند در این مواقع از شبکه آنها استفاده کند.
براساس این گزارش، چندی پیش مفیدی در یک مصاحبه مطبوعاتی عنوان کرده بود که در خصوص تامین قطعات یدکی با شرکت رنو توافق نهایی حاصل نشد و این شرکت قصد دارد قطعات یدکی را با قیمت گرانتری به بازار عرضه کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مشکل برطرف شده است یا خیر، اظهار داشت: مشکلات به وجود آمده در خصوص قطعات یدکی تا حدودی برطرف شده و کمتر از چهل قطعه باقی مانده که به زودی مشکلات به وجود آمده در آنها نیز برطرف خواهد شد.
اندریاس گابریل، نیز در این خصوص گفت: شرکت رنو باید تمایزی بین قطعات داخلی و قطعات وارداتی ایجاد کند در مورد قطعات وارداتی مشکلی وجود ندارد این قطعات در سایر کشورها تولید شده و وارد ایران می‌شوند اما در خصوص قطعاتی که در ایران تولید می‌شوند قطعه‌سازان ممکن است از شرایط استاندارد قطعه‌سازان ما اطلاع کامل نداشته باشند و این در نهایت مشکل ساز شود.
مفیدی در خصوص اینکه چرا قرعه‌کشی تندر-90 به صورت کامل انجام نشد، اظهار داشت: مساله قرعه کشی یک سبک بود و قرار شد با توجه به برنامه تولید صورت پذیرد در حال حاضر ما در ابتدای راه تولید هستیم و پس از این در نیمه دوم هر ماه ظرفیت ماه آینده از سوی خودروسازان اعلام خواهد شد و بر اساس تیراژ تولید قرعه‌کشی اسامی صورت خواهد پذیرفت.
اندریاس گابریل نیز در این خصوص گفت: موتور این خودرو و مصرف سوخت آن از نکات مثبت این خودرو است. تندر جزو خودروهای کم مصرف است، مصرف این خودرو کمتر از هفت لیتر در ۱۰۰کیلومتر است. گابریل وعده داد در زمستان نیز موتور مصرف کننده گاز سی ان جی برای این خودرو تولید و بر روی آن سوار شود. این موتور مدرن‌ترین موتور سی ان جی سوز در ایران خواهد بود.
گابریل در ادامه به مشارکت قطعه سازان ایرانی در این پروژه اشاره کرد و گفت: کیفیت قطعه‌های تولیدی توسط قطعه‌سازان ایرانی از مطلوبیت قابل قبولی برخوردار است و ما در حال حاضر با 50قطعه ساز ایرانی در مورد پروژه‌های خود در حال همکاری هستیم.
وی همچنین گفت: شرکت رنو نسبت به کیفیت قطعه‌های تولیدی نظارت مستمر خواهد داشت و از افت کیفیت تندرهای تولیدی جلوگیری خواهد کرد. گابریل تاکید کرد: در صورت عدم حصول اطمینان از کیفیت تندرهای تولیدی، هدف تعیین شده برای تولید ۳۰۰هزار دستگاه تندر در سال تحقق نخواهد یافت.
عکس: سامان دزیانیان