رقابتی تازه برای تولید خودروی ارزان

گروه خودرو-در حالی که شرکت ایران‌خودرو تولید خودرویی موسوم به «خودروی ارزان» را در برنامه‌های آتی خود قرار داده، سایپا رقیب دیرینه این شرکت، تولید چنین خودروهایی را در کشور تنها یک ادعا می‌داند. منوچهر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، در مراسم نخستین روزکاری سال ۸۶، در جمع کارکنان این شرکت از تولید خودروهای ارزان ۶میلیون تومانی چری تا پایان سال جاری در شرکت متبوعش خبر داد اما هیچ تضمینی برای تولید این خودرو با قیمت اعلام‌شده، قایل نشد همان گونه که قبل از ورود چری به ایران تولید خودروی ۵میلیون تومانی مورد بحث قرار گرفت و قبل از اینکه به تولید برسد یک شبه به ۶میلیون تومان افزایش یافت.

احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل گروه صنعتی سایپا، در واکنش به تولید یک خودروی چینی ارزان‌قیمت که رقیبی برای پراید نیز خواهد بود با موضع‌گیری منفی، تولید خودروهای ارزان ۵میلیون تومانی را در کشور امری بعید دانست.

اما در همان زمان برخی از منابع آگاه اعلام کردند که برای مشارکت با چری دو خودروساز بزرگ کشور به طور موازی با این شرکت وارد مذاکره شده‌اند که در نهایت چری با بالا بردن مبلغ قرارداد ایران‌خودرو را به عنوان شریک تجاری خود انتخاب کرد.

در همین حال، روز گذشته نیز مهرداد بذرپاش، مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو در تایید گفته‌های پیشین قلعه‌بانی به خبرگزاری موج گفته است که به تازگی رسانه‌های داخلی و خارجی خبر از حضور یک خودروی چینی به بازار ایران داده‌اند و قیمت‌هایی نیز برای این محصول اعلام شده است که باید بگویم قیمت این خودروی چینی حداقل ۲۰ تا ۳۰درصد گران‌تر از نرخ‌های اعلامی برای مصرف‌کنندگان تمام می‌شود.

بایست دید که عکس‌العمل‌ها و واکنش‌های منفی نسبت به آغاز به کار خودروساز مطرح چینی در ایران با تولید خودروی ارزان‌قیمت راه به کجا خواهد برد.

از طرفی هم تجربه نشان داده است که خودروسازهای داخلی معمولا در خصوص قیمت، ثبات خاصی در گفته‌های پیشین خود به خرج نداده‌اند که تجربه تندر ۹۰ گواهی این ادعاست و بعید هم نیست خودرویی که با قیمت ۶میلیون تومان تبلیغ آن شروع شده است پس از تولید به چه قیمتی برسد به همین خاطر گفته‌های بذرپاش، در خصوص افزایش ۲۰ تا ۳۰درصد قیمت اظهار نظری پخته است.

تعریف خودرو ارزان

حدود ۲سال از دستور رییس‌جمهور به خودروسازها برای تولید خودروهای ارزان می‌گذرد.

خودروسازها در این مدت برای تولید چنین خودرویی فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند که طی سال‌ جاری با رونق گرفتن بحث سهمیه‌بندی بنزین خودروسازها تولید چنین خودروهایی را به طور جدی‌تری در دستور کار خود قرار داده‌اند.

این در حالی است که هنوز تعریف دقیقی برای «خودروارزان» ارائه نشده است. علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن، پیش‌تر در این باره به «دنیای اقتصاد» گفته بود: «قرار است وزارت صنایع و معادن با انجام مطالعات کارشناسی تعریف دقیقی از خودرو ارزان ارائه دهد» اما پس از گذشت حدود ۵ماه از این گفته وزیر، بحثی در این خصوص مطرح نشده و تنها ایران خودرو با علم کردن «خودرو ۶میلیونی» خودرو ارزان را تعریف کرده است!

بذرپاش هم در این خصوص می‌گوید: برای تولید خودرو ارزان، تمام رقبای خودروسازی دولتی و خصوصی در کشور فعال شده‌اند که در این بین شرکت‌هایی که بخش بزرگ آن سهام شرکت‌های دولتی است- منظور وی ایران خودرو است- بیشتر کار کرده و هنوز به خودرویی دست نیافته‌اند.

اما منوچهر منطقی، در حالی که بحث خروج پژو- سیترئن از ایران مطرح شده، از مذاکره با شریک قدیمی‌اش برای تولید خودروهای ارزان و کم‌مصرف خبر داده و در پاسخ به گفته‌های مدیران گروه سایپا می‌‌گوید، خبر ترک پژوسیتروئن از بازار ایران برای نخستین بار توسط یکی از سایت‌هایی که مخالف ما است و توسط رقبای ایران‌خودرو تغذیه می‌شود، به طور ناقصی منتشر شده است!

ظاهرا موضوعات قابل رقابت، دو خودروساز بزرگ کشور را حتی به واکنش‌های لفظی وادار کرده است.

به نظر می‌رسد این روش جدید مدیران صنعت خودرو بدعتی است که جز لطمه‌زدن به این صنعت حاصل دیگری در بر نخواهد داشت.

پی‌کی ماندنی شد

پارس ‌خودرو در حالی که از سال‌ها قبل خبر از جمع‌اوری پی‌کی داده بود و رفته‌رفته صنعت خودرو خود را برای خداحافظی از این خودرو آماده می‌کرد ناگهان تصمیم به حفظ این خودرو گرفت.

مدیر عامل پارس‌خودرو، ظاهرا قصد دارد نخستین فردی باشد که فرمان احمدی‌نژاد را اجرا می‌کند به همین خاطر از حفظ پلت‌فرم پی‌کی صحبت به میان آورده و می‌‌افزاید، تا سه ماه آینده محصول ارزان پارس‌خودرو بر روی پلت‌فرم پی‌کی به بازار کشور عرضه خواهد شد که حداکثر قیمت این خودرو بین ۵۰ تا ۶۰میلیون ریال است.