مدیرعامل ایران‌خودرو ضمن ناپخته خواندن بحث‌های مطرح شده مبنی بر تصمیم شرکت پژو برای ترک بازار ایران گفت: رابطه ایران‌خودرو و پژو را بر اساس سیاست‌های دولت تنظیم می‌کنیم. به گفته وی، شرکتی که بر روی برند خود سرمایه‌گذاری کرده و بازاری را در اختیار گرفته که بزرگ‌ترین بازار او پس از فرانسه است، هیچ‌گاه حاضر نمی‌شود آن را از دست بدهد. رابطه ایران‌خودرو و پژو از زبان منطقی

پژو حاضر به از دست دادن بازار ایران نیست

خبرگزاری فارس- مدیرعامل ایران‌خودرو ضمن ناپخته خواندن بحث‌های مطرح شده مبنی بر تصمیم شرکت پژو سیتروئن برای ترک بازارهای ایران به تحلیل وضعیت پژو در ایران پرداخت و تاکید کرد: رابطه ایران‌خودرو و پژو را بر اساس سیاست‌های دولت تنظیم می‌کنیم.

منوچهر منطقی، در خصوص اخبار منتشره مبنی بر تصمیم شرکت پژو برای ترک بازارهای ایران اظهار داشت: این خبر خیلی دقیق منتشر نشده بود و به نظر می‌رسید مترجم خبر چند جمله را دستمایه قرار داده و در نهایت تفسیر خود را ارائه کرده است. منطقی افزود: متاسفانه بعضا مشاهده می‌شود انتشار اخبار با دقت و تمرکز همراه نیست و یا اهداف خاصی از انتشار خبر دنبال می‌شود. مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو تصریح کرد: مسئله دیگر این است که اصولا رقبا در ایران روش درستی را برای رقابت انتخاب نمی‌کنند و به دنبال این هستند که با لطمه زدن به حریف خود را بیشتر مطرح کنند.

منطقی فعالیت‌های پژو در ایران را طی سال‌های اخیر مورد اشاره قرار داد و گفت: هنگامی که یک شرکت تصمیم به ترک یک بازار می‌گیرد، برنامه‌ریزی‌های خود را محدود‌تر می‌کند در حالی که پژو در فرآیند گازسوز کردن خودروها با ایران‌خودرو همکاری نزدیکی داشت.

منطقی افزود: ایران‌خودرو هم اکنون علاوه بر موتور پایه گازسوز ملی، موتور پایه گازسوزی را در اختیار دارد که پژو طراحی کرده است، این در حالی است که پژو خود هیچ فعالیتی در زمینه خودرو گازسوز ندارد و تنها برای اینکه پایگاه خود را در ایران محکم کند، اقدام به طراحی این موتور کرده است.

منطقی اظهار داشت: همچنین بر اساس استراتژی تدوین شده توسط وزارت صنایع، ایران‌خودرو در حال کار بر روی یک استراتژی بلند‌مدت است که ۳محور را تعقیب می‌کند.

وی توضیح داد: نخست اینکه یک خودرو دارای قیمت مناسب و تکنولوژی روز برای بازار ایران و منطقه طراحی کنیم و پژو در تلاش است ظرف یکی دو ماه آینده این خودرو را معرفی کند.

منطقی افزود: دوم، ایران‌خودرو و پژو در حال کار مشترک برای روزآمد کردن محصولات فعلی خود هستند و در محور سوم برای تولید موتور پایه گازسوز فعالیت رو به توسعه‌ای داریم.

منطقی تاکید کرد: بنابراین پژو و ایران‌خودرو در حال تعریف روابطی استراتژیک و بلند‌مدت هستند و بنابراین آنچه تحت عنوان خبر انتشار یافته در تضاد با واقعیت‌های موجود است.

مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به اخبار منتشره طی روزهای گذشته گفت: در حاشیه مراسم صبحانه خوری از مدیرعامل پژو سوال شده است آیا در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنید و پاسخ وی منفی بوده است. مدیرعامل ایران‌خودرو این پاسخ را منطقی دانست و تصریح کرد: نوع همکاری ایران‌خودرو و شرکت پژو سرمایه‌گذاری مشترک نیست بلکه یک نوع اتحاد استراتژیک است. وی توضیح داد: در این روش دو طرف توانمندی‌های خود را کنار یکدیگر قرار داده و محصولات جدیدی را برای کسب بازارها تولید می‌کنند.

منطقی گفت: توانمندی‌ پژو تکنولوژی روزآمد و توانمندی ایران‌خودرو امکانات تولید قوی، به روز و یک مرکز تحقیقاتی است که با هزینه‌ای مناسب قادر است نیروی متخصص طراح را فعال کند و طراحی‌هایی مانند ۲۰۶ SD را انجام دهد.

وی تاکید کرد: سوالی که از مدیرعامل پژو شده بود درباره سرمایه‌گذاری بود، برای همکاری روش‌های مختلفی وجود دارد اما مسیر ما اتحاد استراتژیک است.

بازار ایران بزرگ‌تراز چین

مدیرعامل ایران‌خودرو به تشریح موقعیت پژو در ایران پرداخت و گفت: ایران بزرگ‌ترین بازار پژو پس از فرانسه است و حتی بازارهای این شرکت در ایران از بازارهای چین نیز بزرگ‌تر است. منطقی افزود: بر کسی پوشیده نیست که یک کمپانی برای به دست آوردن یک بازار محدود تا چه حد باید تلاش کند، بنابراین ایران بازار ذی‌قیمتی برای یک خودروساز است که به راحتی آن را از دست نمی‌دهد.

وی گفت: شرکت پژو هم اکنون برای ورود به برخی بازارها و عرضه در تیراژ زیر صد هزار دستگاه سرمایه‌گذاری می‌کند، تحت این شرایط چگونه ممکن است از جایی که امکان فعالیت در تیراژ ۳۵۰هزار دستگاه را دارد، چشم بپوشد.

منطقی تاکید کرد: چنین کاری در عرف صنعت خودرو بی‌معنی است. مدیرعامل ایران‌خودرو جایگاه برند پژو در ایران را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: بررسی انجام شده توسط مرکز استراتژیک ایران‌خودرو نشان می‌دهد قوی‌ترین برند موجود در ایران متعلق به پژو است و شاید برند پژو بسیار معتبر تر از شرکت رنو باشد که در این اوضاع بحرانی برای سرمایه‌گذاری به بازار ایران آمده است. وی خاطرنشان کرد: پژو برند معرفی شده و بازار مستحکمی در ایران دارد، شرکت‌ها برای اعتبار دادن به برند خود در یک بازار سرمایه‌گذاری هنگفتی می‌کنند، نمونه آن شرکت رنو است که برای مطرح کردن تندر۹۰ در ایران ۲۰۰‌هزار یورو صرفا برای شناساندن این محصول سرمایه‌ پیش بینی کرده است، تحت این شرایط چگونه ممکن است یک کمپانی از برند شناخته خود صرف‌نظر کند.

وی به تحلیل اولین خبر منتشره مبنی بر تصمیم پژو برای ترک بازارهای ایران پرداخت و افزود: این خبر برای نخستین بار توسط یکی از سایت‌هایی که مخالف ما هست و بعضا دیده می‌شود توسط رقبای ایران‌خودرو تغذیه می‌شود آنهم به شکل ناقص انتشار یافت.

منطقی گفت: در این خصوص دو اتفاق افتاده است،اول اینکه رقبا برای خارج کردن حریف خود از صحنه به جای ارائه یک محصول یا روش بهتر چنین فضایی را ایجاد می‌کنند.

وی افزود: در حالی که مسائلی این چنین آن هم در شرایطی که بحث‌هایی چون تحریم مطرح است، به اعتبار کل کشور لطمه زده و باعث می‌شود مسوولان در بسیاری از رده‌ها دچار اشتباه شوند و تصمیماتی بگیرند که دقیق نیست.

منطقی افزود: این روش نه رقابت که جلوی رقیب را گرفتن است در واقع این خبر به دلیل آثاری که می‌توانسته بر لایه‌های تصمیم‌ساز داشته باشد، انتشار یافته است.

پژو حاضر به از دست دادن بازار ایران نیست

مدیرعامل ایران‌خودرو خاطرنشان کرد: شرکتی که بر روی برند خود سرمایه‌گذاری کرده و بازاری را در اختیار گرفته که بزرگ‌ترین بازار او پس از فرانسه است، هیچ‌گاه حاضر نمی‌شود آن را از دست بدهد.

وی گفت: برای به دست آوردن چنین بازاری نیاز به ده‌ها‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری است، ضمن این که بحث‌هایی چون تامین قطعات یدکی و تولید تحت لیسانس را نمی‌توان نادیده گرفت. مدیرعامل ایران‌خودرو اضافه کرد: به عبارتی اگر در ما در تولید تمامی قطعات پژو به خودکفایی برسیم، مبالغی را باید به عنوان تحت لیسانس بپردازیم که سود خالص پژو به شمار می‌رود.

منطقی افزود: سود خالص پژو در دنیا طی سال گذشته از محل واگذاری لیسانس خود مبلغی بالغ بر ۲۵۰‌میلیون دلار بوده است و اینها منافعی نیست که یک شرکت به راحتی از آن چشم بپوشد.

به راحتی نبود پژو در ایران را جبران می‌کنیم

مدیرعامل ایران‌خودرو در عین حال به ارزیابی وضعیت ایران‌خودرو در نبود پژو پرداخت و اظهار داشت: تقریبا در تولید محصولات مختلف ایران‌خودرو، ۹۰‌درصد داخلی‌سازی انجام شده است.

وی گفت: در زمینه سمند، ۴۰۵ و پژو پارس به راحتی می‌توانیم تولید داخل را به صد در صد نیز برسانیم و طی این مسیر وابستگی ایران‌خودرو را به پژو کم‌رنگ خواهد کرد.

منطقی در عین حال گفت: این مسیری نیست که ما بخواهیم طی کنیم، زیرا پژو دارای تکنولوژی روزآمد است و اگر بتوانیم محصولات مشترکی را طراحی و عرضه کنیم یک مزیت است. وی تاکید کرد: بر این اساس اگر هم به فرض چنین اتفاقی بیفتد ما در تولید محصولات فعلی تسلط کافی داریم. ضمن اینکه با ارائه‌دهندگان تکنولوژی جدید و خودروسازان مطرح اروپایی تعامل نزدیکی داریم و بسیاری از آنان منتظرند فضای موجود خالی شده و چند شرکت امکان گرفتن این فضا را پیدا کنند. منطقی افزود: صنعتی که در زمینه خودرو در ایران ایجاد شده است، سیستم منحصر به فردی در منطقه است و خیلی‌ها مایلند این سیستم را به خدمت گرفته و از آن استفاده کنند.