موتور سیکلت ساز را تعریف کنید

مژگان میرزایی

بخش دوم

در بخش نخست گفت‌وگو با حبیب‌ا... محمودان عضو هیات مدیره سندیکای موتورسیکلت‌سازان که چهارشنبه گذشته به چاپ رسید موضوعاتی همچون نبود بازارهای صادراتی، عدم حمایت دولت از این صنعت و واردات قطعات بی‌کیفیت چینی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. محمودان در مصاحبه خود با اشاره به عدم حمایت دولت از این صنعت تصریح کرد: صنعت موتور‌سیکلت‌ از رشته‌های تولیدی است که تاکنون مورد غفلت مسوولان قرار گرفته و هیچ کدام از مسوولان که وعده کمک به این صنعت را داده بودند به وعده‌های خود عمل نکردند. وی همچنین با اشاره به این نکته که در موتورسیکلت‌سازی از تعرفه ترجیحی استفاده نمی‌شود عنوان کرد: در صنعت خودرو از تعرفه‌های ترجیحی استفاده می‌شود اما این تعرفه‌ها شامل موتورسیکلت‌سازی نمی‌شود و این امر موجب واردات قطعات بی‌کیفیت به کشور شده است. در ادامه این گفت‌وگو محمودان نکاتی در مورد تولید موتور سیکلت‌های برقی، موتورهای گازسوز و کاهش آلایندگی موتورسیکلت‌های تولیدی را مورد بررسی قرار داده است:

صنعت موتورسیلکت‌ ایران در جهان چه جایگاهی دارد؟

با وجود اینکه این صنعت در ایران دیر شروع به فعالیت کرد اما در همین مدت کوتاه و بدون حمایت دولت صنعت موتورسیکلت‌ توانست به رشد قابل‌توجهی دست پیدا کند.

آیا صدور بی‌رویه مجوز از سوی وزارت صنایع و معادن توجیه‌پذیر است؟

وزارت صنایع و معادن در خصوص صدور مجوز نمی‌تواند سخت‌گیر باشد و برای جلوگیری از به وجود آمدن رانت این وزارتخانه موظف است که برای تمام متقاضیان مجوز تولید صادر کند.مشکل اصلی صنعت موتورسیکلت‌ صدور مجوز بی‌رویه تولید نیست بلکه نبود یک تعریف صحیح از موتورسیکلت‌ساز در وزارت صنایع و معادن در‌حال‌حاضر برای فعالان در این صنعت مشکل‌ساز شده است.

آیا وزارت صنایع و معادن برنامه‌ای برای کاهش صدور مجوز تولید موتورسیکلت دارد؟

وزارت صنایع و معادن به دنبال طرحی جدید برای مجوز تولید موتورسیکلت است تا به طریقی بتواند صدور مجوز را ساماندهی کند.

همچنین در صنعت موتور سیکلت‌ تاییدیه‌ای به نام cop وجود دارد که این تاییدیه موتورسیکلت‌ساز را موظف می‌کند نام قطعه‌سازی را که قطعه از آن خریداری می‌کند بداند و خط مونتاژ و خط رنگ را نیز برای خود تعریف کرده باشد در صورتی که وزارت صنایع با توجه به این تاییدیه اقدام به صدور مجوز کند بسیاری از مشکلات این صنعت برطرف خواهد شد.

تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ به منظور کاهش آلودگی و استفاده بهینه از بنزین طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها را در برنامه کاری خود قرار داد با توجه به اینکه موتورسیکلت‌ها در‌حال‌حاضر جزو وسایل نقلیه با آلایندگی بالا محسوب می‌شوند آیا برای گازسوز کردن موتورسیکلت‌ها طرحی را در برنامه کاری خود قرار داده‌اید؟

طرح گازسوز کردن موتورسیکلت در مرحله تحقیقات قرار دارد و تاکنون مخزنی که از نظر ایمنی برای نصب بر روی موتورسیکلت مناسب باشد تولید نشده است.

به منظور کاهش آلایندگی موتورسیکلت‌های تولیدی آیا برنامه‌ای در نظر دارید؟

کاهش آلایندگی قوای محرکه نیازمند یک برنامه طولانی و مدون است و بدون برنامه‌ریزی نمی‌توان در این زمینه هیچ اقدامی انجام داد.

یکی از مشکلات موتورسیکلت‌سازان در‌حال‌حاضر تعدد مراکز تصمیم‌گیری است در صورتی که ستاد مشترکی برای تصمیم‌گیری تشکیل شود، خیلی زودتر از آنچه به نظر می‌رسد می‌توانیم موتورهای باکیفیت تولید کنیم.

با توجه به مشکلات موجود در ارائه خدمات پس از فروش در بخش خودرو نحوه ارائه خدمات پس از فروش در صنعت موتورسیکلت به چه صورتی است؟

دسترسی به قطعات موتورسیکلت نسبت به قطعات خودرو راحت‌تر صورت می‌پذیرد اما واردات قطعات بی‌کیفیت چینی در حال حاضر برای این صنعت مشکل‌ساز شده است و هیچ سازمانی هم بر روی واردات قطعات چینی نظارت کافی انجام نمی‌دهد.

آیا شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز مجزا اقدام به ارائه خدمات پس از فروش می‌‌کنند؟

به دلیل اینکه موتورسیکلت‌های تولیدی در کشور شبیه به هم هستند ارائه خدمات به آنها بسیار آسان است و این امر موجب شده که ارائه خدمات به دارندگان موتورسیکلت با هزینه اندک در کشور صورت پذیرد.

طی سال‌های گذشته تولید موتورهای دوزمانه در کشور متوقف شد. درخصوص دلیل متوقف شدن این موتورسیکلت‌ها در کشور توضیح دهید؟

تولید موتورسیکلت‌های دوزمانه به دلیل آلایندگی بالای آنها صورت پذیرفت، اما هر دوزمانه‌ای آلاینده نیست و در حال حاضر در اروپا برخی از این موتورها در حال تردد هستند و می‌توان موتور دوزمانه‌ای را تولید کرد که میزان آلایندگی آنها پایین باشد اما در ایران به دلیل پایین بودن مکانیزم کنترل، توقف تولید این موتورها در دستور کار قرار گرفت.

برخی از کشورها اقدام به تولید موتورهای برقی کرده‌اند آیا در خصوص تولید این‌گونه موتورسیکلت‌ها در کشور برنامه‌ریزی صورت گرفته است؟

موتورهای برقی در حال حاضر در برخی از کشورها تولید می‌شود اما این‌گونه موتورها معایبی دارند که تولید آنها در همه کشورها مقرون به صرفه نیست این‌گونه موتورسیکلت‌ها به دلیل سرعت پایینی که دارند برای کشورهایی که شیب بسیار دارند مناسب نیست و به دلیل اینکه کشور ما نیز جزو کشورهای شیب‌دار است، تولید آن در داخل کشور منطقی نیست.

تست موتورسیکلت‌ها به چه صورتی انجام می‌شود و آیا مراکز مجهز تست موتورسیکلت‌ها در کشور وجود دارد؟

از لحاظ دارا بودن مراکز تست، مشکلی وجود ندارد، اما مکانیسمی که جوابگو تست دقیق موتورسیکلت باشد موجود نیست.برخی از مراکز تست نیز انحصاری است و از مراکز انحصاری نیز زیاد انتظار نمی‌رود که در جهت منافع مردم کار کنند.

چرا تولید موتورسیکلت‌ در ایران بر پایه هوندا متمرکز شده است؟

یکی از دلایل عمده آن سازگار بودن نوع طراحی هوندا برای شرایط اقلیمی خاورمیانه است. هوندا موتوری مناسب برای جاده‌های شهری و روستایی بود به همین دلیل مورد استقبال بسیار مردم قرار گرفت. اما در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که نیازمند ایجاد تنوع در موتورهای تولیدی هستیم.