گروه خودرو- در حالی که مهرداد بذرپاش، مدیرعامل شرکت پارس خودرو، از راه‌اندازی خط تولید انبوه خودرو مگان، طی سال جاری خبر داده بود، مدیر کل صنایع ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنایع و معادن این اقدام را در شرایط فعلی غیرممکن دانست. حسن کابلی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، راه‌اندازی خط تولیدمگان در ایران را منوط به برطرف شدن تمامی مشکلات اجرایی و فنی این پروژه دانسته و افزوده است، مشکلات اجرایی ما با خودرو مگان هنوز حل نشده و کماکان باقی است و تا زمانی که تمامی این مشکلات برطرف نشود، خط تولید مگان راه‌اندازی نخواهد شد. مدیرعامل پارس خودرو هم چنین صبح روز گذشته در جمع سهامداران این شرکت از راه‌اندازی آزمایشی خط تولید مگان در هفته گذشته خبر داده و بر تولید انبوه این خودرو در شهریور تاکید کرده و افزوده، پارس خودرو طی سال جاری تولید چهار هزار دستگاه مگان را در دستور کار خود قرار داده است.

تناقض در گفته‌های دو مسوول دولتی و نیمه دولتی در خصوص مگان نشان دهنده مقاومت وزارت صنایع و معادن بر عدم تولید و پافشاری پارس‌خودرو بر تولید این خودرو است.

وزارت صنایع و معادن معتقد است این خودرو دارای چندین مشکل است اما به طور واضح از این مشکلات سخنی به میان نمی‌آورد و تنها به این نکته که «چون ترکیه جلوی صادرات سمند را گرفته پس مگان فعلا نه وارد می‌شود و نه در کشور به تولید می‌رسد» بسنده کرده است. اما این که در پستوی مگان چه مشکلات دیگری نهفته است که پس از یکسال از آماده شدن خط تولید آن هنوز خودرویی به تولید نرسیده،‌ پرسشی است که هیچ گاه پاسخ مشخصی به آن داده نشده است.

از طرفی هم شرکت پارس‌خودرو که بخشی از سهام خود را به بخش‌خصوصی واگذار کرده است، پس از یکسال از تجهیز و راه‌اندازی خط تولید مگان هنوز نتوانسته حاصل سرمایه‌گذاری خود را ببیند و بلاتکلیفی این خط تولید جز استهلاک سرمایه نتیجه‌ای دیگر در بر نداشته است.

از سویی، محسن شاطرزاده، معاون اقتصادی و امور بین‌الملل وزارت صنایع ومعادن در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ازسفر هفته آینده نمایندگان ترکیه به ایران خبر می دهد و می افزاید: قرار است هفته آینده نمایندگانی از ترکیه به ایران سفر کنند تا مشکلات مگان بررسی شود.

البته تجربه نشان داده هرگاه مشکلات در تولید یک خودرو به حد اعلای خود می‌رسد، بالاخره تولید آن در کشور آغاز می‌شود که تولید تندر ۹۰نمونه بارز آن است.