سال گذشته به دلیل تقاضای بالای ایران و محدود بودن تعداد تولیدکنندگان مخازن تحت فشار در دنیا قیمت مخزن‌های وارداتی به دو برابر قیمت اولیه افزایش یافت. ناصر ان‌بیربک، مدیرعامل شرکت پارس ام‌سی‌اس، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: علاوه بر محدود بودن تعداد تولیدکنندگان مخازن سی‌ان‌جی در دنیا، افزایش قیمت فولاد طی چند سال اخیر نیز در افزایش قیمت مخازن موثر بوده است.

وی با اشاره به توسعه نامتوازن صنعت خودروسازی و بخش مربوط به تهیه و توزیع سوخت در کشور طی سال‌های گذشته بیان کرد: حجم بالای واردات بنزین و وجود منابع عظیم گاز در ایران باعث شد طرح گازسوز کردن خودروها در مدتی کوتاه و همراه با فشار زیاد‌روی خودروسازان آغاز شود که اجرای این طرح در دنیا در چنین حجمی غیرمعمول است. او با اشاره به اینکه تولید مخازن تحت فشار از سه طریق تولید از لوله‌های بدون درز، ورق و شمش فولاد انجام می‌شود، افزود: ما مخازن تحت فشار را از روش‌های تولید از لوله‌های بدون درز و ورق انجام خواهیم داد که تیر سال آینده خط تولید از لوله‌های بدون درز و پس از آن در ماه آذر خط تولید از ورق به بهره‌برداری می‌رسد.

ان‌بیربک توضیح داد: طبق پیش‌بینی، این کارخانه ۲۰۰‌هزار مخزن در سال تولید خواهد کرد و در صورت اجرای طرح توسعه میزان تولید به ۴۰۰‌هزار مخزن نیز افزایش خواهد یافت.

او خاطرنشان کرد: مخزن‌های وارداتی از چین از نوع تولید از شمش فولاد هستند و از نظر کیفیت با دو نوع دیگر تفاوتی ندارند و به هرحال باید همه آنها استاندارد ایزو ۱۱۴۳۹ را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری اولیه پروژه جدا از طرح توسعه حدود ۷۰‌میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: در صورت اشباع شدن نیاز داخلی توان صادرات به کشورهای هند، پاکستان و حتی چین را داریم.

وی اضافه کرد: در‌حال‌حاضر تنها یک کارخانه به نام سانکا در حال تولید مخازن سی‌ان‌جی در کشور است که این کارخانه نیز تاکنون موفق نشده است با ظرفیت کامل خود تولید کند و سال گذشته فقط ۱۸‌هزار مخزن تولید کرد.

ان‌بیربک ضمن بیان این مطلب که ما به غیر از فعالیت در زمینه تولید مخازن، در بخش واردات مخازن و نصب کیت‌های سی‌ان‌جی نیز فعالیت می‌کنیم، توضیح داد: تاکنون حدود ۱۳۰‌هزار مخزن به کشور وارد کرده‌ایم و در سال ۸۶ نیز حدود ۱۰۰‌هزار مخزن دیگر به کشور وارد می‌کنیم، ضمن اینکه با تشکیل یک کنسرسیوم مشترک به همراه سه شرکت دیگر تاکنون حدود ۱۰‌هزار خودرو را به صورت کارگاهی گازسوز کرده‌ایم.