معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به تعهدات تبصره ۱۳ بودجه سال ۸۵ برای تحویل اتوبوس‌ها گفت: تا کنون ۳هزار و ۸۲۰‌دستگاه اتوبوس از ۶‌هزار و ۵۰۰‌دستگاه اتوبوس مورد تعهد، تحویل داده شده و امیدواریم تا پایان تیرماه باقیمانده تعهدات نیز محقق شود. به گزارش ایسنا مهدی هاشمی، معاون عمرانی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها چهارشنبه گذشته در جریان ترخیص اولین سری اتوبوس‌های تحویلی شرکت «زامیاد» گفت: یک‌هزار‌دستگاه دیگر نیز به تعداد اتوبوس‌های تحویل داده شده بر اساس تعهدات، تا پایان خردادماه افزوده می‌شود. وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان تیرماه سال جاری، یعنی پایان مهلت برنامه تبصره ۱۳ بودجه سال ۸۵‌، کل تعهدات یعنی سقف ۶‌هزار و ۵۰۰‌دستگاه اتوبوس انجام شود.

هاشمی با بیان این که از ابتدای شروع برنامه تبصره ۱۳، تولیدکننده اتوبوس در کشور کم بوده است، تصریح کرد: نیاز مصوب و اعلام شده، سرمایه‌گذاری و ایجاد خطوط جدید تولید اتوبوس را الزامی می‌کرد و تا به حال نیز ۹ کارخانه تولیدکننده، خط تولید خود را تجهیز و کامل کرده‌اند. معاون عمرانی وزیر کشور ادامه داد: خط تولید کارخانه «زامیاد» ماهانه ۱۰۰‌دستگاه اتوبوس را تحویل خواهد داد. وی گفت: بر اساس قراردادها و پیش‌پرداخت‌هایی که با تولیدکنندگان اتوبوس داشته‌ایم، آنها برای ایجاد خط تولید و تجهیز آن برنامه‌هایی داشته‌اند و وزارت کشور قرارداد خرید اتوبوس را با آنها منعقد کرده، اما قراردادی برای راه‌اندازی خطوط جدید در دستور کار نداشته است.

به گفته هاشمی، بخشی از سرمایه‌گذاری راه‌اندازی خطوط، مربوط به بخش خصوصی و خارجی بوده است.

معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به عدم ضرورت گازسوز بودن تمام اتوبوس‌های مورد تعهد تبصره ۱۳ اظهار داشت: پیش‌بینی ما این بوده است که ۵۰‌درصد اتوبوس‌ها گازسوز و ۵۰‌درصد دیگر دیزلی باشند، اما باید در نظر داشت که تنها دو‌درصد از حجم آلودگی شهر تهران مربوط به آلایندگی اتوبوس‌هاست و ۹۸‌درصد سهم سایر وسایل نقلیه است.

وی تصریح کرد: از نظر مدیریتی هم مصلحت نمی‌دانیم که همه اتوبوس‌ها گازسوز باشند.