ایران‌خودرو مقصر نیست

علیرضا بهداد

پیش‌بینی برخی از کارشناسان در خصوص گران شدن یک‌میلیون تومانی خودرو طی سال ۸۶ سرانجام محقق شد و هم‌اکنون بازار خودروهای صفر کیلومتر داخلی با افزایش قیمت نیم تا یک‌میلیون تومانی به‌طور میانگین مواجه شده است. این افزایش قیمت تنها مختص خودروهای داخلی نبوده و به خودروهای وارداتی نیز سرایت کرده به طوری‌که در این نوع خودروها بسته به قیمت پایه، افزایش قیمت به چندین میلیون تومان رسیده است.

از آنجا که بخش بزرگی از بازار خودرو ایران را محصولات ایران‌خودرو و سایپا تسخیر، کرده افزایش قیمت در خودروهای ساخت این دو شرکت بیشتر از سایر برندها توجه مردم را به خود جلب کرده است. در سبد محصولات ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ با افزایش قیمتی در حدود یک‌میلیون تومان نسبت به اسفندماه سال گذشته بیشترین افزایش را داشته است. این خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش قیمتی در حدود یک‌ونیم میلیون تومان بهره می‌برد.

سایر محصولات این شرکت مانند سمند، پژو ۴۰۵، پارس ، روآ نیز در بازار تهران از افزایش قیمت(به طور میانگین) ۴۰۰هزار تومان برخوردار شده‌اند.

در گروه سایپا نیز به گفته برخی از نمایندگی‌ها، براساس بخشنامه‌ای از سوی این شرکت پراید صندوق‌دار، ریو و زانتیا با افزایش یکصد هزار تومان قیمت کارخانه‌ای همراه بوده که در بازار این افزایش قیمت در خودروی پرفروشی همچون پراید تا ۲۰۰هزار تومان نیز به چشم می‌خورد.

نکته جالب اینکه به‌رغم افزایش قیمت‌ها، خرید و فروش خودروهای صفرکیلومتر همانند خودروهای دست دوم در رکود به سر می‌برد و عمده بنگاه‌داران خودرو معتقدند که ایران‌خودرو و سایپا مقصر اصلی این افزایش قیمت و رکود بازار هستند.

افزایش قیمت به خودروسازها مربوط نیست

احمد خاکی معاون فروش و خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در رابطه با افزایش قیمت خودروهای صفرکیلومتر ایران‌خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید، به طور کلی قیمت خودرو در سال جدید با افزایش مواجه بوده است که این افزایش قیمت به خودروسازها مربوط نمی‌شود. وی می‌گوید، دو نوع فروش «فوری» و «مبنا» هم‌اکنون توسط ایران‌خودرو انجام می‌شود که قیمت‌گذاری فروش «مبنا» یا «تعهدی» توسط کمیته قیمت وزارت صنایع و معادن انجام و قیمت فروش «فوری» هر ماه توسط ایران‌خودرو به نمایندگی‌ها ابلاغ می‌شود.

خاکی می‌افزاید، قیمت فروش فوری به‌گونه‌ای تعیین می‌شود تا خودروساز بتواند پشت سر بازار حرکت کند به این معنی که هرگاه قیمت خودرو در بازار کاهش می‌یابد، قیمت فروش فوری را افزایش می‌دهیم و اکنون که قیمت در بازار افزایش یافته این قیمت را کاهش داده‌ایم تا بازار تنظیم شود. به عبارتی هم‌اکنون قیمت محصولات ایران‌‌خودرو ارزان‌تر از بازار است.

وی تصریح می‌کند، وضعیت فعلی بازار به نفع خودروساز نیست چرا که هر زمان قیمت‌ها در بازار بالا می‌رود بالطبع تقاضا پایین می‌آید و در نهایت فروش با مشکل مواجه می‌شود.

خاکی می‌افزاید، با توجه به وضعیت بنزین بازار نسبت به خودروهای کم‌مصرف و دوگانه‌سوز واکنش نشان داده و تقاضا به سمت این نوع خودروها رفته است به همین خاطر با افزایش تقاضا، قیمت خودروهای کم‌مصرف همچون خانواده پژو۲۰۶ در بازار افزایش داشته است.

خاکی در خصوص افزایش قیمت خودرو «روآ» می‌گوید، به دلیل استقبال مالکان خودروهای فرسوده از روآ، این خودرو کمتر به بازار عرضه شده که این کمبود افزایش قیمت روآ را به همراه داشته و این افزایش قیمت در نوع گازسوز آن بیشتر است. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در رابطه با کمبود پژو ۴۰۵ در بازار می‌گوید، پژو ۴۰۵ نیز در طرح نوسازی خودروهای فرسوده مورد توجه قرار گرفته به همین خاطر نوع گازسوز این خودرو مانند روآ به دلیل عرضه کم به بازار، افزایش قیمت داشته است.

خاکی محصولات ایران‌خودرو را از لحاظ قیمت به سه دسته تقسیم می‌کند و می‌افزاید، در سبد محصولات ایران‌خودرو، خودروهای ۷ تا ۱۰میلیون تومانی (ارزان)، ۱۰ تا ۰/۱۳ میلیون تومانی (متوسط) و ۵/۱۳میلیون تومان به بالا (گران) خوانده می‌شود که هر کدام از این خودروها مشتری خاص خود را دارند. به‌طوری که تغییر در قیمت بنزین بیشتر متوجه مخاطبان خودروهای ارزان خواهد بود چون افرادی که خودروهای گران را انتخاب می‌کنند توانایی مالی برای خرید بنزین بیشتر با قیمت غیردولتی را دارند.

وی دلیل افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها را افزایش بیمه از ۴۰ به ۲۷۰هزار تومان عنوان می‌کند و می‌گوید، قیمت اصلی خودرو را تغییر نداده‌ایم بلکه افزایش قیمت بیمه‌ها باعث افزایش قیمت خودرو شده است به طوری‌که در تعیین قیمت اصلی خودرو در برخی مقاطع هم کاهش قیمت داشته‌ایم.