تولید خودروی ملی با قیمت کمتر از 10میلیون تومان

مژگان میرزایی- سال گذشته زمانی که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری در حین افتتاح خط تولید موتور ملی، خودروسازان کشور را به یک مجاهدت بزرگ برای مرکزیت ایران به عنوان قطب خودروسازی منطقه، دعوت کرد، ایده تولید خودرو ملی به‌رغم شکست آن در دنیا، به شکل جدی‌تری مطرح شد. این در حالی است که تاریخ نشان داده که خودکفایی در صنعت خودرو، شعار یا ادعایی است که برخی از خودروسازان وطنی آن را برای کسب امتیازات دولتی مطرح می‌کنند اما در دنیای پررقابت این صنعت، تنها خودروسازانی باقی می‌مانند که از قدرت و پول بی‌حد و حصری برخوردار باشند.

هم‌اکنون به دلیل اینکه بیشتر خودروسازان دنیا تاب رقابت در این صنعت را ندارند به ناچار برای ماندن و نجات از ورشکستگی به ادغام با خودروسازان قدرتمندی تن می‌دهند که سود عایدی آن نیز بیشتر نصیب خودروسازهای بزرگ می‌شود. تولید خودرو ملی با برند ملی در کشورمان نیز هر چند از زمان ریاست‌جمهور پیشین و با تولید سمند آغاز شد اما با روی کار آمدن دولت نهم و هدف این دولت مبنی بر ساخت و تولید خودروی ملی شدت گرفته است.

شرکت ایران‌خودرو در سال ۸۰اولین خودروی ملی خود را با نام سمند تولید و وارد بازار کرد. این شرکت پس از آن، هر ساله اقدام به ایجاد تغییر در خودروی ملی کرد تا به این وسیله بتواند بازار داخلی و تا حدودی بازارصادراتی خود را حفظ کند.تولید خودروی سمند برای شرکت ایران‌خودرو هزینه‌ای معادل ۴۰۰میلیارد تومان در برداشت که این شرکت جهت تامین این مبلغ ناچار به دریافت وام با تسهیلات ۲۸درصد از بانک‌های خصوصی شد، به گفته برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو دولت هیچ تسهیلاتی برای اجرای پروژه‌ ملی به این شرکت نداد. این در حالی است که رییس‌دولت نهم با تاکید بر حذف مونتاژ کاری از خودروسازان در مراسم افتتاح موتور ملی خواست که سالانه ساخت دو الی سه اتاق خودرو را در دستور کار خود قرار دهند و دولت نیز از این طرح‌ها حمایت خواهد کرد. در بخشی از سخنان رییس‌جمهور به حذف سالانه واردات ۲میلیارد دلار قطعه اشاره شد. این در حالی است که هم‌اکنون قطعه‌سازان با مشکل مالی مواجه و برخی نیز در حال ورشکستگی هستند.با توجه به شرایط موجود و دستور رییس‌جمهور مبنی بر تولید خودرو ملی شرکت سایپا نیز طراحی و تولید اولین خودروی ملی خود را از یکسال پیش در دستور کار قرار داده است. این شرکت پس از طراحی و تولید پراید که توانست پس از پیکان بازار داخلی خودروی ارزان قیمت را از آن خود کند اقدام به طراحی S۸۱ خودروی ملی این شرکت کرد تا بتواند خودروی نزدیک به استاندارد جهانی را وارد بازار داخلی کرده و همچنین تا حدودی بتواند بازار صادراتی خود را در آینده حفظ کند.

به گفته قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت سایپا S۸۱ سال ۸۷ وارد بازار خواهد شد و پس از رسیدن به تیراژ نهایی، تولید پراید به طور کامل متوقف می‌شود و S۸۱ جایگزین پراید که از استاندارد جهانی تا حدودی فاصله گرفته، خواهد شد.

همچنین به گفته مسوولان شرکت سایپا خودروی ملی سایپا برخلاف خودروی ملی ایران‌خودرو که از لحاظ قیمتی بالای ۱۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود ارزان‌تر از تندر ۹۰ و با قیمت حدود ۸میلیون تومان وارد بازار خواهد شد. شرکت سایپا با تولید S۸۱ خواهد توانست هم به هدف خود مبنی بر تولید خودروی ملی دست پیدا کند و هم بتواند رنج قیمتی محصولات خود را حفظ کرده و باز هم خودروی با قیمت زیر ۱۰میلیون وارد بازار کند.

مشخصات فنی S۸۱

خودروی S۸۱ از نظر ظاهری تا حدودی شبیه خودروی ریو و سیلواست و می‌توان گفت این خودرو جزو خودروهایی است که می‌تواند نظر متقاضی خودرو را جلب کند.این خودرو دارای موتور ایرانی M۵ با ظرفیت ۱۵۰۰CC و چهار سیلندر بوده و امکان اخذ استاندارد اروپایی یورو ZV را دارد خودروی S۸۱ قابلیت نصب ایربک و ترمز ضد قفل (ABS) را نیز دارا است. S۸۱ در سه مدل صندوقدار، ۵ درب و استیشن تولید خواهد شد. به گفته مسوولان شرکت سایپا اولین مدل این خودرو به صورت صندوقدار به بازار عرضه خواهد شد و مدل‌های بعدی S۸۱ در مراحل بعدی به بازار عرضه می‌شود.

خودروی S۸۱ اولین خودرو با پلت‌فرم کاملا ایرانی است که اکنون حدود ۹۰درصد مراحل مختلف طراحی و تولید آن مطابق با استاندارد روز اروپا انجام شده است.این خودرو با کمترین هزینه در مقایسه با طرح‌های سایر شرکت‌ها طراحی می‌شود تا با قیمت مناسب به متقاضیان عرضه شود.