گروه خودرو - در حالی که کمتر از ۱۵ روز به قرعه‌کشی تندر ۹۰ (ال-۹۰) فرصت باقیمانده، برخلاف سال گذشته از حاشیه‌های این خودرو خبر جدیدی منتشر نشده است. از آنجا که دولت سرانجام در سال گذشته به این نتیجه رسید که باید تندر ۹۰ را به تولید برساند به نظر می‌رسد حال که نوبت به واگذاری حدود ۹۰هزار دستگاه تندر ۹۰ به ثبت نام کنندگان این خودرو رسیده تب و تاب مربوط به این خودرو در این مرحله فروکش کرده است.

منوچهر منطقی مدیرعامل ایران‌خودرو چندی پیش در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها عنوان کرده بود کمبود قطعه، که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود، تولید این خودرو را در دو شرکت مونتاژکار آن (سایپا و ایران‌خودرو) با مشکل مواجه کرده است.

اگرچه مدیران ارشد شرکت رنو بارها اعلام کرده‌اند به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی اخیر علیه ایران همکاری خود را در خصوص تولید تندر ۹۰ با ایران قطع نخواهند کرد، اما عدم امنیت روانی لازم برای خودروسازها در خصوص چگونگی تامین قطعه برنامه‌ریزان دو خودروساز کشور برای تولید این خودرو را دچار سردرگمی کرده است. از سویی دیگر ظرفیت نهایی خط تولید تندر ۹۰ در کشور ۳۰۰هزار دستگاه برآورد شده اما هنوز تکلیف ۹۰هزار خودرو از پیش فروخته شده معلوم نیست.به عبارت دیگر درآمد سرشار از تندر ۹۰ ظرفیت خالی موجود و کشش بازار، ۳ فاکتور عمده هستند که هر خودروسازی به تنهایی همه آنها را در اختیار خود ندارد اما دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در حالی از این فاکتورها بهره می‌برند که از لحاظ سخت‌افزاری در تولید با مشکل مواجه شده‌اند. با نگاهی به پیش فروش تندر ۹۰ این نکته روشن می‌شود که از ۹۰هزار ثبت نام کننده این خودرو در سال گذشته خودروسازها، به ازای هر نفر ۵میلیون تومان پیش پرداخت، ۴۵۰میلیارد تومان درآمد داشته‌اند با توجه به این که تا پایان سال جاری قرار است مابقی را نیز از مشتریان دریافت کنند با در نظر گرفتن میانگین قیمت تندر ۹۰ (ده میلیون تومان) این درآمد به ۹۰۰میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.اما پرسش مهم این که چرا مردم حاضرند پول خود را برای خودرویی که هنوز عکسی از آن هم ندیده‌اند به دست خودروسازها بسپارند؟

اگر با این روش دنبال کسب درآمدند بهتر نیست دولت طرح‌های اقتصادی پربازده‌تری را برای مردم تعریف و از آنان بخواهد که سرمایه‌هایشان را در آنجا به دست دولت بسپارند؟ هزینه‌ ساخت خط تولید تندر ۹۰ در سایپا و ایران‌خودرو نهایتا به ۳۰۰میلیارد تومان هم نمی‌رسد حال درآمد ۶۰۰میلیاردی باقیمانده از این خودرو به چه کسی، رنو، خودروساز، دولت، خواهد رسید هنوز معلوم نیست.