رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی روز گذشته با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران به برخی سوالات خودرویی آنها پاسخ گفت. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نحوه مشارکت شرکت‌های خودروساز داخلی و خارجی برای تکامل صنعت خودروسازی داخلی را این‌گونه دانست: طرح و دنبال کردن چنین ایده‌هایی اگر مبتنی بر واقعیات باشد نتیجه‌بخش است، ولی اگر صرفا جنبه‌های ایده‌آلیستی داشته باشد، هرگز. بخش خودرو، بخشی تکنولوژی‌بر است. بخش تحقیقات صنایع خودروسازی، پرهزینه‌ترین بخش است. ادغام خودروسازان بزرگ و تشکیل ابرشرکت‌های خودروسازی علاوه بر کاهش هزینه تمام شده تحقیقات و تولیدات، رقابت با سایر خودروسازان را آسان‌تر می‌کند.

او به خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: اگرچه صنعت خودروسازی کشور به لحاظ تکنولوژی و تیراژ تولید به هیچ وجه قدرت رقابت با خودروسازان بزرگ دنیا را ندارد، ولی در قطعه‌سازی از چنین امکانی برخوردار است. قانون این ظرفیت را برای قطعه‌سازان سراسر کشور فراهم کرده که توانمندی‌های تولیدشان را به سطحی ارتقا دهند که بر تولید قطعات باکیفیت، تسلط کامل یابند.

هاشمی، ایران را یکی از مهم‌ترین کشورهای صادرکننده قطعه حتی در میان کشورهای آسیایی و اروپایی دانست، ولی در عین حال مشکل این صنعت را دانش فنی و مواد اولیه اعلام و تصریح کرد: قطعه‌سازان ایرانی در همکاری‌های مشترک با قطعه‌سازان خارجی این نقایص را رفع کرده‌اند، به نحوی که علاوه بر جلب رضایت مصرف‌کنندگان داخلی، تولیداتشان را به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌کنند‌، هرچند که فعلا حجم آن محدود است. رییس کمیسیون صنایع و معادن به درآمد ارزی کشور ترکیه در بخش صنعت به ویژه صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: درآمد حاصل از صادرات ترکیه در بخش صنعت در سال گذشته میلادی بیش از ۸۶‌میلیارد دلار و در بخش صادرات خودرو و قطعات خودرو بیش از ۱۲‌میلیارد دلار بود و این در حالی است که صادرات قطعات خودروی ایران در سال ۸۵ قدری بیش از ۳۰۰‌میلیون دلار بود در صورتی که توان صنعت قطعه‌سازی کشور یقینا بیشتر از ترکیه است. این عضو فراکسیون اقلیت با اشاره به جایگاه عالی کشورهای ژاپن و چین در بازارهای به شدت رقابتی بین‌المللی، گفت: شرکت‌های ژاپنی برای کاهش هزینه‌های تولید و استفاده از مهندسان قوی‌تر،‌درصدد انتقال برخی کارخانه‌های خودروسازی به هندوستان هستند. کشور چین نیز برای تسخیر هرچه بیش‌تر بازارهای صادراتی علاوه بر اجرای سیاست کاهش هزینه‌های تمام شده از طریق تولید انبوه، به شدت یارانه پرداخت می‌کند.