با خیال راحت برانید

گروه خودرو- پیشنهاد دوگانه سوز کردن خودرو در حالی از سوی دولت به دارندگان خودرو ارائه شده است که مردم هنوز نسبت به بحث ایمنی این نوع خودروها آگاهی کامل ندارند و این عدم ‌آگاهی بحث علمی دو گانه سوز کردن خودروها را دچار نوعی عوام زدگی کرده است. عوام زدگی به این دلیل که بحث گازسوز کردن خودروها به رغم پیشرفت‌های شایان توجهی که داشته است هنوز در بین مردم ایران امنیت روانی لازم را به وجود نیاورده و برخی از افراد گاهی تحت تاثیر اظهارنظرهای بعضا غیر کارشناسانه در خصوص عدم ایمنی مخزن‌های گاز خودرو قرار می‌گیرند حال در بین دارندگان خودرو دوگانه سوز این شائبه به وجود آمده که مخزن گاز، همچون بمبی متحرک است که خودروها با خود حمل می‌کند.

غافل از اینکه خطرات سوخت مایعی چون بنزین به مراتب بیشتر از گاز بوده و خطراتی که باک این سوخت سنتی از لحاظ ایمنی به همراه دارد مخزن گازندارد. بنابراین عدم اطلاع‌رسانی مراجع مربوط در خصوص ضریب ایمنی مخازن گاز حلقه گمشده‌ای است که امنیت روانی دارندگان این خودروها را تحت تاثیر قرار داده است.

مردم اشتباه نمی‌کنند

سال‌ها پیش هنگامی که نخستین سری خودروهای کشور دوگانه‌سوز شد بسیاری از دارندگان این نوع خودروها ضمن ابراز گلایه از افت توان موتور مدعی بودند که گازسوز کردن خودروهای بنزین‌سوز خساراتی را نیز به موتور خودرو وارد کرده و عمر آن را نیز کاهش می‌دهد.

اگر چه این تصور برای مدتی از سوی خودروسازها و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور به طور رسمی تایید نشد اما سرانجام با رونق گرفتن روند گازسوز شدن خودروها، برخی از کارشناسان افت توان موتور و سایر مشکلاتی که برای دارندگان خودروهای دوگانه‌سوز به وجود آمده بود را رسما تایید کردند. البته در این هنگام ایران خودرو به سمت طراحی و تولید نخستین موتور پایه گازسوز دنیا حرکت تا اینکه در بهمن ماه سال گذشته تولید انبوه موتور را در کیلومتر ۱۳ جاده مخصوص کرج آغاز کرد.

تولید موتور پایه گاز سوز موید این نکته بود که به زودی گاز به سوخت اول خودرو‌های ایران تبدیل و بنزین به تدریج جای خود را به گاز خواهد داد.

تولید این موتور باعث شد تا ضمن حل مشکل افت ناشی از دوگانه‌سوز کردن خودروها، سایر مشکلات موتور‌های بنزین‌سوزی که دوگانه‌سوز می‌شوند نیز مرتفع شود.

به این ترتیب ایمنی موردنیاز خودروهای گازسوز تاحدود بسیار زیادی ارتقا خواهد یافت، اما هنوز این موتور بر روی خودروها نصب نشده و قرار است از اوایل تیرماه این کار صورت گیرد. از سویی دیگر، از این موتور همه خودروها بهره نخواهند برد و باید ، این بار نه به پیشنهاد بلکه با اجبار دولت خودروها از تابستان سال‌جاری دوگانه‌سوز شود. این در حالی است که هنوز پرسش مردم در خصوص ضریب ایمنی این خودروها باقی‌مانده است.

ایمنی خودرو‌های CNGسوز

بررسی‌های سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور در خصوص ایمنی مخزن گاز خودروها نشان می‌دهد، به دلیل وجود سیستم ایمنی بالا در خودرو‌های دوگانه‌سوز، احتمال انفجار مخزن و دیگر قسمت‌های مربوط به سیستم CNG خودرو، بسیار ضعیف بوده و در مدت چندساله‌ای که از شروع پروژه طرح ملی CNG در داخل کشور می‌گذرد، مخزن گاز این خودروها در سوانح پیش‌آمده سالم مانده است. به عنوان مثال در شهریور ماه سال گذشته یک دستگاه وانت‌نیسان دوگانه‌سوز با قطار برخورد کرده که تصاویر این سانحه نشان‌دهنده سالم‌ماندن مخزن این خودرو پس از تصادف است.

همچنین در آتش‌سوزی جایگاه بنزین میدان خراسان (مرداد ۸۴) مخزن گاز خودروهایی که دچار آتش‌گرفتگی شدند آسیب ندید.

نمونه دیگر اینکه در سانحه سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ (آذرماه ۸۴) تعدادی از خودروهای دوگانه‌سوز دچار آتش‌سوزی شدند که در این حادثه نیز مخازن گاز آنها سالم ماند.

در نمونه جالب دیگری یک دستگاه پراید، در آذرماه سال گذشته از طبقه سوم پارکینگی سقوط کرد که در این رخداد نیز مخزن گاز آن صدمه‌ای ندید.

انفجار مخزن گاز یک دستگاه تاکسی سمند (تیرماه ۸۴) در اصفهان، نمونه‌ای دیگر از حادثه مخزن‌های دوگانه‌سوز است که پس از پژوهش‌های به عمل آمده مشخص شد این انفجار به دلیل دستکاری مخزن توسط مالک (برش و جوش مخزن) به وقوع پیوسته است.

این نمونه‌ها به وضوح نشان می‌دهد که مخازن گاز خودروهای دوگانه‌سوز تا زمانی که اعمال غیرکارشناسانه‌ روی آنها صورت نگیرد بدون هیچ‌گونه خطری به کار خود ادامه خواهد داد. البته استاندارد‌های موجود را شرکت‌های سازنده بزرگ و سطح مخازن CNG در دنیا کسب کرده‌اند که محصولات تولیدی آنها از طریق واردات به ایران تامین شود، اما قرار است طی‌ سال‌های آینده این مخازن توسط کارخانه‌های داخل تامین شود که این پرسش باقی می‌ماند آیا امنیت فعلی موجود در مخازن گاز خودروها، در محصولات تولید داخل هم باقی خواهد ماند یا خیر؟