عرضه خودرو 35درصد نسبت به تقاضا افزایش یافت

گروه خودرو - در حالی که سیستم دریافت خودروهای ثبت‌نامی از نمایندگی‌ها، معیوب و مشتریان همچنان می‌بایست در صف‌های طولانی در انتظار بمانند، عصر سه‌شنبه گذشته رییس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران ادعا کرد که هم‌اکنون عرضه خودروهای داخلی نسبت به تقاضا ۳۵درصد بیشتر است. در حال حاضر خودروهایی همچون «روآ»، «پراید» و سمند که متقاضی بیشتری نسبت به دیگر خودروهای تولیدی کشور دارند، در تحویل به مشتریان دچار اشکالات فراوانی هستند و نمایندگی‌ها نمی‌توانند خودروهای مذکور را به موقع تحویل دهند.

این در حالی است که سال گذشته منوچهر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو این قول را به خریداران داد که تحویل خودرو بدون تاخیر و به روز خواهد شد. اما افزایش عرضه نسبت به تقاضا که جلال ریخته‌گر قدیمی آن را مورد تاکید قرار داده می‌بایست، مانع از تاخیرهای تحویلی شود که متاسفانه این چنین نشده است. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران در مصاحبه رسانه‌ای خود همچنین برتری ۳۵درصدی عرضه نسبت به تقاضا را منجر به ثبات قیمت‌ها تا پاییز سال جاری خوانده و افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن در قیمت خودرو را نفی کرده است. ریخته‌گر در بخش دیگری از مصاحبه خود به تقسیم‌بندی خریداران خودرو در داخل کشور پرداخت و عنوان کرد که در حال حاضر ۷۵درصد مطالبات مصرف‌کنندگان خودروهایی با قیمت ۳ تا ۱۵میلیون تومانی است و ۲۰درصد نیز اتومبیل‌های ۱۵ تا ۲۰میلیونی، سه درصد مابقی نیز خواهان خودروهای ۲۰ تا ۵۰میلیونی و دو درصد نیز خودروهای ۵۰میلیونی را خواستار هستند.

وی تاکید کرد که خودروهایی همانند پژو ۲۰۶، پراید، گل و MVM از بازار بهتری نسبت به دیگر خودروها برخوردار است. ریخته‌گر قدیمی که نسبت به خدمات پس از فروش و عرضه خودروهای وارداتی انتقاد دارد به این نکته اشاره کرد که به دلیل اشباع بازار خصوصا در کلان شهرها و مسائلی همچون ترافیک میل به خرید بسیار کاهش یافته به همین دلیل ۳۰درصد خودروهای وارداتی از سال ۲۰۰۴ تاکنون به فروش نرسیده و عرضه نسبت به تقاضا بسیار بیشتر شده است.

ریخته‌گر در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد طرح جمع‌آوری خودروهای فرسوده این طرح را ناموفق خواند و اظهار داشت: با توجه به اینکه روزانه ۳۵۰۰ تا چهارهزار خودروی جدید در کشور تولید می‌شود و حدود ۲۰هزار نمایشگاه اتومبیل در کشور فعال هستند، اگر هر کدام از این نمایشگاه‌ها فقط یک خودروی فرسوده معامله کنند ما باید شاهد خروج روزانه ۲۰هزار خودرو از چرخه و جایگزینی خودروهای جدید باشیم که عملا چنین چیزی را شاهد نیستیم.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران همچنین در مورد ممنوعیت واردات خودرو که طی دو هفته گذشته بازار خودرو را دچار نوعی تشویش و آشفتگی کرد اظهار داشت: لغو ممنوعیت واردات خودرو طی مصوبه‌ای در سال ۷۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، بنابراین ایجاد ممنوعیت تنها از طریق مصوبه مجلس امکان‌پذیر است.

وی ممنوعیت ورود خودروهای وارداتی را کذب خواند و تاکید کرد که ممنوعیت برای خودروهایی صورت گرفته است که نقص پرونده‌ دارند و مدارک لازم برای رعایت ضوابط سازمان‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت، محیط زیست و موسسه استاندارد را ارائه نکرده و فعلا از واردات منع شده‌اند که این موضوع یک موضوع کاملا قانونی است.

ریخته گر با اشاره به این موضوع که در چند سال گذشته اتحادیه توانسته است با ایجاد رقابت در بازار واردکنندگان قیمت خودروی وارداتی را ثابت و در بسیاری از موارد کاهش دهد، گفت: به طور مثال قیمت خودروی بنز مدل سال ۲۰۰۴ در همان سال ۱۳۰‌میلیون تومان بود ولی ایجاد رقابت بین نمایشگاه‌داران باعث شد که شرکت‌های انحصاری نتوانند قیمت دلخواه خود را به بازار تحمیل کنند و قیمت دو مدل بالاتر این خودرو با همان ویژگی‌ها در حال حاضر ۶۸‌میلیون تومان است.

وی این اقدامات را با توجه به اینکه اتحادیه هیچگاه مرجع تصمیم گیری نبوده است، در کاهش قیمت خودروی وارداتی بسیار موثر دانست.

ریخته‌گر توجه به سال ساخت خودروها به وسیله استعلام از کارخانه‌های سازنده را با اعلام شماره بدنه خودرو یکی از راه‌های اطمینان مشتریان دانست و گفت: اطلاع رسانی در این زمینه باعث شده است تا سودجویان نتوانند به اهداف خود در خصوص فروش مدل‌های پایینتر به عنوان مدل روز اقدام کنند.

وی تصریح کرد: بحث عمده دیگر خدمات پس از فروش است که بسیاری از واردکنندگان خود را ملزم به رعایت آن ندیده‌اند و همین امر باعث شده است وزارت بازرگانی جلوی واردات آنها را بگیرد که امر کاملا درستی است چون قطعات بسیاری از این خودروها به صورت چمدانی از دوبی و از سوی مسافران می‌آید و مکانیک‌های این خودروها در بسیاری موارد آموزش دیده نیستند، همین امر باعث شده است که به طور مثال دارنده یک خودروی وارداتی به خاطر از کارافتادن یک قطعه کوچک رایانه‌ای شش ماه نتواند از خودروی خود استفاده کند.

وی ادامه داد: واردات چمدانی موضوعی است که آبروی این بخش را هم به خطر انداخته برای مثال در بازرسی چمدان‌ها در فرودگاه‌ها در وسایل یک مسافر لنت ترمز پیدا می‌شود و در چمدان مسافر دیگر دیسک صفحه!