وَن ال – 90 به بازار می‌آید

گروه خودرو- منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو، روز گذشته در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران در سال ۸۵، از تولید ون ال ۹۰ هفت نفره در سال ۸۶ خبر داد. وی گفت: به‌منظور افزایش سطح حمل‌ونقل شهری و رفاه خانواده‌ها این خودرو جدید روی پلت‌فرم X۹۰ تولید شده و یکی از جذاب‌ترین خودروهایی است که سال آینده در شرکت ایران خودرو به تولید می‌رسد. وی گفت به زودی تعداد محدودی از این نوع خودرو به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه خواهد شد.

منطقی در این نشست خبری خطاب به خبرنگاران گفت: سال ۸۵ برای ایران‌خودرو، سال پرچالشی بود و من از همه اخبار مثبت و منفی شما تشکر می‌کنم و امیدوارم در سال آینده نیز از این اخبار شما بتوانیم استفاده کنیم. (در این لحظه شائبه تولید پژو ۴۰۵ با قطعات مشکل‌دار برای خبرنگاران دوباره به وجود آمد!)

۳۰ سال مونتاژ، ۱۰ سال تولید

منطقی با اشاره به صنعت ۴۰ ساله خودرو در ایران گفت: ۳۰ سال اول این صنعت ما واقعا مونتاژکار بودیم اما از ۱۰ سال پیش به بعد وارد مسیری شده‌ایم که همه خودروسازها آن را طی کرده‌اند که تشکیل زنجیره سازندگان، ایجاد مرکز طراحی و استفاده از پلات‌فرم ۴۰۵ برای سمند نمونه‌ای از این حرکت‌هاست.

وی افزود: براساس چشم‌انداز ۱۰ ساله ایران خودرو که از سال ۸۱ شروع شده، قصد داریم در ایران بزرگ‌ترین و موفق‌ترین خودروساز باشیم و در کلاس‌های جهانی کم کم خودمان را معرفی کنیم تا در نهایت ۲ تا ۳درصد سهم بازار جهانی را در اختیار بگیریم و برای رسیدن به این هدف باید روی تکنولوژی‌های جدید کار کنیم.

وی راه‌اندازی پایگاه‌های تولید خودرو و در خارج از کشور، رشد صادرات، تولید سمند سورن، طراحی و تولید موتور ملی و بهره‌برداری از خط تولید تندر ۹۰ را مهم‌ترین دستاوردهای ایران خودرو طی سال ۸۵ عنوان کرد و افزود: کاهش ارزبری سمند از ۴هزار و ۵۰۰ یورو در سال ۸۱ به ۴۵۸ یورو در سال ۸۵ و رسیدن به ۷۰درصد ساخت داخل و کاهش ارزبری آردی از ۴۱۱ یورو در سال ۸۱ به ۱۹ یورو در سال ۸۵ نمونه‌ای از اقدامات این شرکت برای کاهش ارزبری در محصولات و افزایش ساخت داخل است.

سهم ۱/۵۵درصدی ایران خودرو

منطقی با اشاره به اینکه ایران خودرو طی یازده ماه سال‌جاری ۱/۵۵درصد از سهم ریالی بازار خود و کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: پس از ایران خودرو، سایپا ۷/۴۱ سهم ریالی بازار خودرو کشور را از آن خود کرده است. این در حالی است که از لحاظ سهم تعدادی نیز محصولات ایران خودرو ۲/۴۸درصد و محصولات سایپا ۵/۴۸درصد از سهم تعدادی بازار را در اختیار خود دارند.

تولید ۱۲۰هزار خودرو در پایگاه‌های خارجی

منطقی با اشاره به وضعیت پایگاه‌های تولید خارجی ایران خودرو گفت: تا پایان سال آینده ۱۲۰هزار دستگاه خودرو در پایگاه‌های تولید خارجی ایران خودرو به تولید خواهد رسید.

وی افزود: طی سال‌جاری ۲۲هزار دستگاه خودرو و قطعات به ارزش ۳۰۰میلیون دلار از کشور صادر شده که از این میزان، ۲۰۰میلیون دلار مربوط به خودروهای سواری، ۳۰میلیون دلار خودرو تجاری، ۴۰میلیون دلار حمل و نقل ریلی و مابقی به قطعات ریخته‌گری و یدکی اختصاص یافته است.

وی گفت: برای سال آینده صادرات ۱۰۰هزار خودروی سواری را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به ۴۸ کشور به عنوان بازار هدف صادر کنیم.

وی با اشاره به صنعت قطعه‌سازی در کشور گفت: شبکه قطعه‌سازی کشور به شبکه قطعه‌سازی جهانی وصل شده است و قطعه‌سازهای ایرانی هم اکنون برخی قطعات را برای رنو و پژو تامین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرط ماندگاری در بازارهای هدف توسعه همزمان قطعه‌سازی و نهادینه کردن این صنعت توسط قطعه‌سازهای داخلی و سرمایه‌گذاران آن کشورها است که این اقدام هم اکنون در پایگاه‌های تولید در دست اقدام است.

وی گفت: ایران خودرو توانسته سمند را به عنوان خودرو ملی سوریه، ونزوئلا، آذربایجان و سنگال معرفی کند که نام متفاوت سمند در کشورهای مختلف گواهی بر این ادعا است.