ابهام درتولید 400هزار خودرو دوگانه‌سوز طی سال آینده

گروه خودرو - سیدرضا فاطمی، مجری طرح نوسازی خو دروهای فرسوده طی هفته گذشته از ممنوعیت تولیدخودروهای بنزین‌سوز در کشور تا پایان تیر‌ماه سال آینده خبر داد. هر چند سیدرضا فاطمی طرح گازسوز کردن تمامی خودروهای تولیدی را مصوبه‌ای خواند که خودروسازان مقید به انجام آن تا پایان سال آینده هستند، اما این مصوبه دولت از سوی بسیاری کارشناسان صنعت خودرو با انتقادهایی روبه‌رو است.

همزمان با اظهارنظر مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده، سه‌شنبه گذشته نیز مخبر کمیسیون تلفیق مجلس از تولید ۴۰۰هزار دستگاه خودرو گازسوز در سال آینده خبر داد که خود تاییدی است بر خبر مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده.

سیدرضا فاطمی در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران اظهارنظری در مورد خودروهای هاچ‌بک و مونتاژی که امکان گازسوز شدن را ندارند، نکرده است اما مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر گازکردن ۴۰۰هزار دستگاه خودروی تولیدی با در نظر گرفتن عدم گاز سوز شدن خودروهای هاچ‌بک و برخی از خودروهای مونتاژی است بنابراین مصوبه دولت مبنی بر گازسوز شدن خودروهای داخلی از تیر‌ماه سال آینده شکل عمل به خود خواهد گرفت.

اما همانگونه که گفته شد مصوبه دولت و مجلس با انتقادهایی از جانب کارشناسان خودرو روبه‌رو است. اولین انتقاد به تولید کپسول (مخزن) گازسوز است. هر چند برخی از خودروسازان عنوان می‌کنند که مشکل مخزن حل شده و آنها طی سال آینده قادر خواهند بود نیمی از خودروهای خود را به صورت دو گازسوز تولید کنند اما آنچه پیداست تولید کپسول در دنیا وایران محدود است و به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این زمینه تولید مخزن حتی در ایران که برای آن صنعتی نوپا با عنوان صنعت تولید مخزن نیز به وجود آمد، توان تولید در تیراژ بالا را ندارد.

دولت در سال گذشته بدون پیش‌بینی تامین مخزن برای خودروهای دوگانه‌سوز طرح نوسازی و خروج ۲۵۰هزار خودروی فرسوده را در دستور کار قرار داد که در نهایت با شروع اجرای طرح این مشکل مانع از ادامه طرح شد.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در این زمینه معتقد است که تولید کپسول (مخزن) گازسوز در دنیا و ایران محدود است و تولید مخزن در سال ۸۶ به میزان تولید خودرو در کشور نخواهد رسید.

اما گذشته از عدم تامین مخزن مشکل بعدی، گازسوز کردن خودروهای مونتاژی است که تعداد آنها نه تنها در کشور کم نیست بلکه سالانه گسترش نیز می‌یابد، حتی دو خودروساز بزرگ کشور، (سایپا و ایران‌خودرو) نیز در این میدان از دیگر خودروسازان صرفا مونتاژکار، عقب نمانده بلکه تیراژ خودروی مونتاژی آنها در برخی محصولات بیشتر از خودروهای صرفا داخلی است.

نعمت‌بخش در این زمینه می‌گوید: برخی از خودروها به دلیل تیراژ کم تولید و یا عدم استقبال خریداران و یا عدم اجازه شرکت لیسانس‌دهنده تولید خودرو، امکان دوگانه‌سوز کردن آنها وجود ندارد.

همانند سواری‌های ماکسیما، زانتیا، پژو پارس، پژو ۲۰۶، پروتون، فولکس گل، هیوندایی، مزدا ۳۲۳، چیرمن و کراندو و... برخی از خودروهای مذکور همچون چیرمن و کراندو و یا ماکسیما در تیراژ بسیار پایین تولید می‌شوند، این خودروها که از جمله گران‌‌ترین خودروهای موجود در ایران نیز هستند، مشخص نیست که آیا شرکت لیسانس‌دهنده تولیدی خودروی یاد شده، اجازه گازسوز کردن را به دلیل طراحی خاص سیستم‌ خودروها می‌دهد یا خیر.

اما آنچه واضح و روشن است که فاقد صندوق هستند نمی‌توانند گازسوز شوند.

تولید این دست از خودروها نیز در کشور کم نیست و متاسفانه پیشنهادی از سوی دولت و مجلس که تصمیم‌گیری بر دوگانه‌سوز کردن نیمی از خودروهای تولیدی کشور می‌کنند، ارائه نشده است.

احمد نعمت‌بخش دلیل دیگری بر امکان‌پذیر نبودن تولید خودروی بنزین‌سوز ارائه می‌کنند که دلیل محرز است.

وی معتقد است پراکندگی ایستگاه‌های تزریق گاز در شهرها مناسب نیست و همواره صف طولانی اتومبیل‌ها برای سوخت‌گیری در ایستگاه‌های تزریق گاز CNG وجود دارد.

هر چند کمیسیون تلفیق مجلس شرکت ملی نفت ایران را برای ساخت جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی موظف کرده است اما آنچه پیدا است بخش‌خصوصی کشور با توجه به تسهیلات مناسب دولت هنوز تمایلی به احداث جایگاه‌های مذکور ندارد و این خود عامل عدم گسترش جایگاه‌های سوخت‌گیری است.حال با توجه به مشکلات مذکور به نظر می‌رسد که دولت و مجلس بار دیگر سنگ بزرگی برای حل مسائل زیست‌محیطی، بنزین و... بلند کرده‌اند.