دیگر نباید خودروهای خارجی در ایران مونتاژ شود

گروه خودرو-خط تولید موتور ملی صبح روز گذشته با حضور محمود احمدی‌‌نژاد رییس‌جمهوری در کارخانه ایران خودرو افتتاح شد. عکس:ایسنا

احمدی‌نژاد پس از افتتاح خط تولید موتور ملی و بازدید از بخش‌هایی از ایران خودرو در جمع کارکنان این شرکت قرار گرفت و این نکته را مورد تاکید قرار داد که دولت با تمام توان در خدمت خودروسازان است. رییس‌جمهوری با بیان این مطلب که دیگر نباید خودروهای خارجی در ایران مونتاژ شود اظهار داشت : به‌دلیل اینکه فناوری پایه خودروسازی را به‌دست آوریم دیگر نباید خودروهای خارجی را در ایران مونتاژ کنیم و بعد از این نیز می‌توان آن را به نحو دلخواه بهینه‌سازی کرد.

وی خواستار کاهش دو میلیارد دلار واردات قطعات خودرو در هر سال شد و خطاب به خودروسازان تاکید کرد: شما را به یک مجاهدت بزرگ دعوت می‌کنم چرا که ما می‌توانیم در یک مدت معین در عرصه خودروسازی به عنوان یک قطب مطرح شویم.

احمدی‌نژاد با بیان این که دستاوردهای بزرگ همیشه از دل سختی‌ها به‌وجود آمده است تصریح کرد: تولید موتور ملی دستاورد ارزشمندی است که آن را به همه کسانی که دلشان برای ایران اسلامی می‌تپد تبریک می‌گویم. این یک گام بلند است، اما همه راه نیست، بلکه این دستاورد مفهوم «می‌شود و می‌توانیم» را نمایان می‌سازد.

وی ادامه داد: بعضی‌ها می‌خواهند القا کنند آنهایی که انواع خودروها را در دنیا می‌سازند انسان‌های ویژه‌ای هستند، اما این طور نیست چون از طرق علمی ثابت شده که هوش و استعداد جوانان ما بیشتر از آنها است.

رییس‌جمهور لزوم هماهنگی بین دو کارخانه خودروساز در ایران را یادآور شد و خطاب به خودروسازان گفت: به عرصه اتاق‌سازی اتومبیل هم وارد شوید و خودتان آن را طراحی کنید که دولت هم از این کار حمایت می‌کند.

صادرات بلندپروازانه صنعت خودرو

علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن نیز در این مراسم گفت: ۷۵درصد از صادرات ۱۵میلیارد دلاری غیرنفتی کشور به بخش صنعت و معدن اختصاص دارد به طوری‌که محصولات صنعتی کشور به بیش از ۳۰ کشور دنیا صادر می‌شود.

وی گفت: تولید برای صادرات هدفی است که صنایع بزرگ کشور همچون خودروسازها برای خود برگزیده‌اند تا بتوانند در بازارهای جهانی به رقابت بپردازد.

وی افزود: همان‌طور که وعده داده بودیم تا پایان سال‌جاری ۴ سایت خودروسازی در خارج از کشور به بهره‌برداری خواهد رسید که از این تعداد ۳ سایت به بهره‌برداری رسیده و طی هفته آینده سایت سوریه نیز افتتاح خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد، ایران خودرو به رغم مشکلات پیش‌رو توانسته این اقدامات را انجام دهد.

وزیر صنایع و معادن تصریح کرد، اهداف بزرگی برای صنعت خودرو در نظر گرفته شده به طوری که تا پایان امسال، ۳۰۰میلیون دلار صادرات خودرو و قطعه خواهیم داشت و در برنامه‌ای بلندپروازانه سال آینده این عدد به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

طهماسبی گفت: بر اساس برنامه‌های ۵، ۱۰ و ۲۰ساله‌ای که برای صنعت خودرو تدوین شده است به تدریج ارزش صادرات خودرو و قطعات آن افزایش خواهد یافت.

آمادگی اجرای دو طرح ملی را داریم

منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در ادامه این مراسم گفت: صنعت خودرو کشور تاکنون سه فاز را پشت سر گذاشته تا به خودروساز تبدیل شود و در این راستا طراحی و توسعه برند ملی را در دستور کار خود قرار داد تا به عنوان یک خودروساز وارد بازارهای جهانی شود.

وی گفت: اکنون محصولات ایران‌‌خودرو از ۶۲ تا ۹۸درصد ساخت داخل بهره می‌برند به طوری که خودرو «روآ» با ۹۸درصد ساخت داخل ، نظر برخی از بازارهای منطقه، همچون عراق را به خود جلب کرده است و بنابراین صادرات ۷۰هزار دستگاه روآ به عراق را در برنامه شرکت قرار داده‌ایم.

وی گفت: با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده با کارخانه‌های فولادسازی داخلی، ۹۵درصد فولاد موردنیاز را از داخل تامین می‌کنیم که این موضوع باعث می‌شود قیمت تمام‌شده خودرو تا ۱۴درصد کاهش یابد.

منطقی گفت: طراحی و تولید موتور ملی به عنوان نخستین موتور پایه گازسوز جهان در راستای اهداف دولت نهم برای گازسوز کردن خودروها و اجرایی شدن تبصره ۱۳ صورت گرفته است و توانسته‌ایم هزینه تولید یک موتور را به نصف کاهش دهیم.

مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: با توجه به پیشرفت‌های انجام‌شده در بخش طراحی خودرو و موتور در نظر داریم به سمت پلتفرم ملی ۱۰دP نیز حرکت کنیم.

منطقی با اشاره به سایت‌های تولید خودرو در نقاط مختلف کشور گفت: در صورتی که در مناطق غرب و جنوب کشور سایت تولید خودرو به بهره‌برداری برسد، از آنها برای صادرات خودرو به کشورهای همسایه غربی و جنوبی کشور استفاده خواهد شد.

وی گفت: برای سال آینده ۸۴هزار سفارش تولید خودرو از کشورهای مختلف داریم.

منطقی خطاب به احمدی‌نژاد گفت: ادعا می‌کنم سیاست و توان را بر روی اهداف دولت نهم گذاشته‌ایم و این آمادگی را داریم تا در بخش خودرو یک یا دو طرح ملی را اجرا کنیم.

مدیرعامل ایران‌خودرو افزود: این انتقاد به ما وارد است که چرا خودمان خودرو طراحی نمی‌کنیم این در حالی است که هزینه‌های طراحی در کشور بالا است و اگر وام‌های بلندمدت با بهره کم در اختیارمان قرار گیرد قول می‌دهم این کار را در کمترین زمان انجام دهیم.

سنگ‌اندازی در پروژه

زالی، رییس پروژه موتور ملی، نیز گفت: سابقه ساخت موتور به بیش از یک قرن می‌رسد و کشور ما بیش از ۴۰سال است که قوای محرکه را وارد می‌کند.

وی با اشاره به توقف تولید پیکان گفت: عده‌ای ناآگاهانه خواستار توقف تولید پیکان شدند و هنوز معلوم نیست که این اقدام درست بوده است.

وی گفت: اکنون ایران‌خودرو در حالی موتور ملی را به بهره‌برداری می‌رساند که یک‌ریال هم کمک مالی دریافت نکرده است.وی گفت: تنوع نوع موتور در خودروسازی کشور برخلاف اهداف دولت نهم است و از رییس‌جمهور محترم ایران درخواست داریم که به تمامی خودروسازها دستور بدهند تا استفاده از موتور ملی برای آنها الزامی شود.

زالی خاطرنشان کرد: این موتور با کمترین هزینه ساخته شده است به طوری که در آلمان ، تیم طراحی ایران در اتاق‌هایی کوچک زندگی می‌کردند و رفتار تیم به‌گونه‌ای بود که در ماه رمضان آلمانی‌ها به احترام ما روزه‌خواری نمی‌کردند به عبارت دیگر این تیم بسیجی زندگی کرد.

وی گفت: بی‌مهری‌های زیاد صورت گرفته نسبت به این پروژه تا حدی بود که مجبور شدیم سازندگان را تا ۳بار تغییر دهیم و پروژه‌ یکسال تاخیر به انجام رسید. زالی تصریح کرد: بنگاه‌های متضرر از این پروژه سنگ‌اندازی زیادی کردند و محقق شدن این پروژه معجزه‌ای بود به طوری که من فکر می‌کنم شاید دعای دوستان باعث شد تا این موتور به تولید برسد.