رتبه‌بندی کیفی خودرو‌های داخلی اعلام شد

گروه خودرو-جدول خلاصه میانگین نمرات منفی خودرو‌های تولید داخل در دی‌ماه بار دیگر از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتشر شد. در این جدول طبق روال ماه‌های گذشته، شرکت پارس خودرو از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا به عنوان تولیدکننده بی‌کیفیت‌ترین و باکیفیت‌ترین خودرو کشور شناخته شده است. براساس این جدول، نیسان‌ ماکسیما در دی‌ماه گذشته با کیفیت‌ترین و پی‌کی جدید به عنوان بی‌کیفیت‌ترین خودرو ساخت داخل هستند. تولید رنو پی‌.کی طبق گفته مدیرعامل شرکت پارس خودرو قرار است تا پایان سال‌جاری متوقف شود. بنابر آمار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، برنامه تولید این خودرو تا پایان سال ۸۵ تعداد ۱۲هزار دستگاه پیش‌بینی می شود که در مقایسه با سال قبل با رشد ۱۰۸درصدی مواجه بوده است.

نمره منفی خودروی ماکسیما به عنوان باکیفیت‌ترین خودرو ۷/۷۹ و خودروی پی‌.کی جدید ۴۹۶ ارزیابی شده است. نیسان ماکسیما متعلق به شرکت پارس خودرو طبق ماه‌های گذشته در قسمت تزئینات داخلی و خارجی، بدنه و رنگ نمره منفی کسب کرده است. تاکنون تعداد ۱۶۲ دستگاه طی‌ سال‌جاری از این خودرو تولید شده است. اما مزدا ۳۲۳ متعلق به شرکت بهمن به عنوان دومین خودروی با‌کیفیت ارزیابی شده و این خودرو ۵/۹۲ امتیاز منفی در بخش‌های تزئینات داخلی و خارجی، بدنه، نفوذ آب و رنگ کسب کرده است. در جدول خلاصه میانگین نمرات منفی خودرو‌های تولید داخل، امتیاز‌های منفی در سه بخش مونتاژ، ساخت و رنگ تعریف شده است. خودرو‌های باکیفیت که از امتیاز منفی کمتری برخوردارند در قسمت مونتاژ بیشترین امتیازات منفی را در تزئینات داخلی و خارجی کسب می‌کنند، اما بیشتر خودروها در قسمت ساخت داخل و رنگ امتیاز منفی قابل‌توجهی دارند، اما خودروی کوراندو متعلق به بن رود خودرو با امتیاز منفی ۱۰۰سومین خودروی با کیفیت شناخته شده است. این خودرو نسبت به دو خودروی نیسان ماکسیما و مزدا ۳۲۳ کمترین نمرات منفی را کسب کرده و تنها در قسمت رنگ بیشترین نمره منفی را دارا است به همین دلیل در جایگاه سوم خودروهای با کیفیت قرار گرفته است. زانتیا سیتروئن متعلق به شرکت سایپا چهارمین خودرو از نظر کیفیت شناخته شده است. جمع کل نمرات منفی این خودرو ۸/۱۰۰ ارزیابی شده و خودرو مذکور نسبت به سه خودرو قبلی در قسمت ترمز نیز نمره منفی کسب کرده است. زانتیا سیتروئن همچنین در قسمت بدنه، نفوذ آب و رنگ نیز نمرات منفی اندکی را داشته است. پاجرو نیز که در گروه صنعتی بهمن مونتاژ می‌شود در جایگاه پنجم از لحاظ کمترین نمرات منفی قرار گرفته است. جمع کل امتیازات منفی پاجرو ۸/۱۰۲ ارزیابی می‌شود بیشترین امتیازهای منفی این خودرو در بخش بدنه و رنگ ارزیابی شده است. نیسان رونیز در پارس‌خودرو نیز ششمین خودرویی است که در واحد ارزشیابی کمترین نمرات منفی را کسب کرده است. این خودرو در حالی جمع نمرات منفی‌اش ۵/۱۰۳ ارزیابی شده که همچون دیگر خودروهای با کیفیت در قسمت رنگ، بدنه و تزئینات داخلی نمره منفی کمی را اخذ کرده است. اما خودروهای پژو۲۰۶، پژو۲۰۶ اس.دی، ریو، هیوندایی اونته، فولکس واگن، هیوندایی ، رناوپروتون ویرا در پله‌های بعد از لحاظ کسب امتیازهای منفی قرار دارند. به استثنای خودروی پژو۲۰۶ و ۲۰۶.اس‌دی، تمامی خودروهای مذکور به صورت مونتاژ در داخل کشور تولید می‌شود. پژو پارس خراسان و پژو ۴۰۵خراسان در رده ۱۴ و ۱۵ خودروهایی قرار دارند که نمرات منفی کسب کرده‌اند.

نکته جالب در رده‌بندی کیفیت خودروها بالابودن کیفیت تولیدات شرکت ایران‌خودرو خراسان است. در رده‌بندی خودروهای داخلی پس از دو خودروی پژو پارس خراسان و پژو ۴۰۵خراسان در شرکت ایران خودرو، خودروی سمند قراردارد جمع کل امتیازهای منفی این خودرو ۲۶۸ ارزیابی شده است. اما پژو پارس، پراید، پراید پارس‌خودرو و پژو روآ (RD)، با نمرات منفی ۲۴۷، ۲۷۵، ۳۲۴، ۳۲۸ و ۳۷۰ در رتبه بعدی قرار دارند. خودروهای مذکور در قسمت مونتاژ، ساخت و رنگ بیشترین نمرات منفی را کسب کرده‌اند. پراید نسیم و پراید ۱۴۱ پارس خودرو دو پله با بی‌کیفیت‌ترین خودروی ساخت داخل فاصله دارند. پراید نسیم سایپا ۳۷۴ و پراید ۱۴۱ پارس خودرو ۳۸۳ امتیاز منفی در دی ماه گذشته کسب کرده‌اند. خودروهای یاد شده در قسمت‌های فنربندی و تعلیق زمان، موتور و انتقال قدرت، ترن، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ نمرات منفی داشته‌اند.

ولوو B۷ با کیفیت‌ ترین اتوبوس

در بخش اتوبوس و مینی‌بوس‌ها، اتوبوس ولوو B۷ ساخت شرکت رانیران با ۵۸ امتیاز منفی ، با کیفیت‌ترین و اتوبوس شهری رنو ۲۶۱۲ شرکت شهاب‌خودرو با ۱۴۵ امتیاز منفی ، بی‌کیفیت‌ترین اتوبوس‌های ساخت داخل در دی‌ماه سال‌جاری معرفی شده است.

امتیاز منفی اتوبوس ولو و B۷ مربوط به تزئینات داخلی و خارجی (۵/۲۰)، بدنه (۵/۱۷) و رنگ (۱۸) بوده و در مجموع در سطح قابل قبول قرار گرفته است.

پس از این اتوبوس، اتوبوس‌های اسکانیا C۱۲ ساخت شرکت عقاب افشان با ۳/۵۸ نمره منفی، مید‌باس مان سپهر محصول شرکت زرین‌خودرو با ۵/۱۰۲ نمره منفی، اتوبوس OMG ایران خودرودیزل با ۴/۱۲۶ نمره منفی، اتوبوس شهری بنز O۳۵۵ ایران خودرودیزل با ۵/۱۲۷ نمره منفی، اتوبوس شهری بنز ۴۵۷ ۵با ۱/۱۲۸ نمره منفی، مینی‌بوس هیوندایی کروز با ۷/۱۳۶ ، در رتبه‌های دوم تا هفتم با کیفیت‌ترین اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های ساخت داخل قرار گرفته‌اند.

کلیه اتوبوس‌های ایران‌خودرو دیزل و اتوبوس شهری رنو ۲۶۱۲در نفوذ آب سطح غیر قابل قبولی دارند و در مجموع این نوع اتوبوس‌ها از لحاظ کیفیت حداقل سطح قابل قبول را به خود اختصاص داده‌اند.اتوبوس‌های ساخت داخل درتزئینات داخلی و خارجی، نفوذ آب، بدنه و رنگ بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داده و هیچ کدام از اتوبوس‌های ساخت داخل از نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سطح خیلی خوب و خوب قرار ندارند.

نیسان پیکاپ دو کابین با کیفیت‌ترین وانت‌

در گروه وانت، وانت نیسان پیکاپ دو کابین پارس‌خودرو با ۵/۱۱۵امتیاز منفی با کیفیت‌ترین و وانت نیسان z۲۴i با ۷/۴۹۷ امتیاز منفی بی کیفیت‌ترین وانت ساخت داخل معرفی شده‌اند.

به غیر از وانت نیسان پیکاپ دو کابین که در سطح قابل قبول کیفیت قرار دارد بقیه وانت‌های ساخت داخل حداقل سطح قابل قبول کیفیت را به خود اختصاص داده‌اند. تزئینات داخلی و خارجی، بدنه، رنگ، نفوذ آب بیشترین امتیاز منفی را برای وانت‌های ساخت داخل به بار آورده است.

وانت مزدا تک کابین و دو کابین گروه بهمن با ۹/۲۹۸ و ۳۹۸نمره منفی، وانت پیکان ایران‌خودرو با ۸/۴۷۳نمره منفی و وانت نیسان CNG زامیاد با ۵/۴۹۱نمره منفی در رتبه‌های دوم تا پنجم کیفیت وانت‌های ساخت داخل قرار گرفته‌اند.