ایران پایگاه صادراتی شرکت چری خواهد شد

گروه خودرو- هنوز از اعلام موجودیت شرکت چری در ایران مدت زمان زیادی نگذشته،‌ اما این شرکت به طور حتم ایران را پله ترقی برای اهداف و برنامه‌های جهانی خود در نظر گرفته است. حضور شرکت چری در ایران برای اولین‌بار با تولید خودرو‌های MVM در کرمان خودرو کلید خورد. هرچند این شرکت هنوز به دنبال تولید محصولاتی از شرکت یاد شده است، اما چینی‌ها با عقد قرارداد با ایران‌خودرو یکی از غول‌های خودروسازی در ایران، این شرکت مونتاژ‌کننده خودرو را به فراموشی سپرده است. به طوری که چندی پیش قائم‌مقام این شرکت چینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما به این نکته اشاره کرد که از تولید MVM در ایران رضایت ندارد و این محصول با توجه به مصرف سوخت کم و قیمت مناسب می‌توانست جایگاه مناسب‌تری در ایران پیدا کند.

حال «چری» با عقد قراردادی بزرگ در ایران وجهه دیگری یافته است. این شرکت تولید دو محصول A۱۵ و S۲۱ را در برنامه خود دارد. اما به گفته مدیران ارشد چری نگاه این شرکت تنها به تولید مشترک محصول نیست، بلکه ایجاد پایگاه صادراتی از جمله اهداف بلندمدت چری در ایران است.

روز گذشته یکی از مقامات ارشد این شرکت چینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان این مطلب که چری به دنبال کاهش هزینه‌های شرکت و همچنین کم کردن نرخ بیکاری در چین است، اعلام کرد که این شرکت در نظر دارد با ایجاد شرکت جوینت ونچر در ایران هزینه‌های تولیدی خود را کاهش دهد تا بتواند بازار منطقه را با محصولات خود پوشش دهد. وی تاکید کرد که ایران پایگاه صادراتی محصولات چری خواهد شد.

شرکت چری خوب می‌داند که ایران بازار وسیعی است که نیاز‌های خاص خود را با توجه به شرایط مختلف دارد. خودرویی با امنیت و استحکام بالا، منطبق با محیط‌زیست، مصرف سوخت کم و همچنین ظاهری زیبا، از جمله شرایطی است که هیچ خودروسازی در ایران نتوانسته به آنها پاسخ مثبت دهد. اما چری ادعا می‌کند که تمام این شرایط را می‌تواند در خودرویی ارزان‌قیمت در ایران به تولید برساند. S۲۱ خودرویی است چینی و ارزان‌قیمت که ایران‌خودرو وعده آن را از مدت‌ها قبل به قشر متوسط و پایین جامعه داده است. این خودرو که از سری خودروهای کلاس B است، قرار است با قیمت ۶هزار دلار در ایران عرضه شود. سرمایه‌گذاری مشترک ۳۷۰میلیون دلاری ایران خودرو و چری، خودرو S۲۱ را در اوایل سال آینده با بیش از ۲۰هزار دستگاه وارد بازار خواهد کرد. این خودرو با مشارکت ۳۰درصد شرکت چری، ۴۹درصد ایران‌خودرو و ۲۱درصد سهم بخش‌خصوصی تولید می‌شود.

S۲۱ در ابتدا قرار است با ۲۰هزار دستگاه آغاز به کار کند و در سال دوم ۶۰هزار و سال سوم تولید این خودرو نیز به ۱۰۰هزار دستگاه خواهد رسید.

تولید این خودرو با تولید داخل ۴۰درصد آغاز می‌شود و بنابه شرایط قطعه‌سازان ایران، ساخت داخل آن افزایش می‌یابد.

این مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد که خودرو S۲۱ در ایران با آبشن‌ ساده، ۶هزار دلار خواهد بود. هر چند هنوز از تصمیمات و مفاد قراردادهای دو شرکت ایران‌خودرو و چری، اطلاعاتی منعکس نشده اما آنچه پیداست برخی از مسوولان پیگیر آن هستند که قیمت این خودرو مانند ال-۹۰ به یورو تعیین نشود و از ابتدا تولید ، قیمت ثابتی اعلام شود. شرکت چری، تنها تولید S۲۱ را در برنامه تولیدی خود در ایران ندارد بلکه A۱۵ و یا کوین نیز با تیراژ سالانه ۶۰هزار دستگاه و با قیمتی در حدود ۱۲-۱۰میلیون تومان از سال آینده و با تیراژ اولیه ۱۰هزار دستگاه به بازار عرضه می‌شود. این مقام آگاه ضمن تایید تولید دو خودروی یاد شده به این نکته نیز اشاره می کند که هدف نهایی چری ماندن در بازار ایران برای مدت نامحدود است. وی همچنین تاکید کرد در آینده محصولاتی عرضه خواهد شد که با توجه به نیاز، علائق و فرهنگ مشترک دو کشور تولید می‌شود. شراکت ایران خودرو با چری آنچه از زبان مسوولان دو شرکت عنوان می‌شود، تنها تولید خودروی ارزان‌قیمت است. حال این شرکت تا چه میزان بتواند به تولید خودرویی پایبند باشد که سالیان سال از سوی خودروسازان کشورمان مورد غفلت قرار گرفته، سوالی است که پاسخ آن طی چند سال آینده مشخص می‌شود. در حال حاضر با فاکتور گرفتن خودروی پی.کی، پراید ارزان‌ترین خودرو قابل عرضه به بازار کشورمان از سوی شرکت سایپا است.

هرچند قلعه‌بانی چندی پیش اشاره کرد که ارزان‌تر از خودروی پراید، خودروی دیگری قابل عرضه نیست اما بایستی دید که آیا قیمتS۲۱ نیز به سرنوشت ال-۹۰دچار خواهد شد یا خیر؟

چری دوم شد

اما این خودروساز چینی، با فروش ۳۷هزار و ۲۰۷دستگاه خودرو در ژانویه، از دو شرکت خودروساز چینی -آلمانی (شانگهای فولکس واگن و FAW فولکس واگن) سبقت گرفت و جایگاه دوم را در بازار فروش خودرو در چین به دست آورد. فروش این شرکت تنها ۳هزار و ۳۶۳دستگاه کمتر از شانگهای جنرال موتورز بود که با فروش ۴۰هزار و ۵۷۰دستگاه در ژانویه رتبه اول فروش را در بازار چین به دست آورد.

این اولین باری است که این کمپانی استان شرقی Anhui در چین به رتبه دوم بالاترین فروش خودرو ماهانه دست می‌یابد.

بیشترین فروش چری مربوط به مدل مردمی QQ بوده است. فروش QQ در ژانویه به ۱۳هزار و ۷۱۳دستگاه رسید که این میزان ۹/۵درصد بالاتر از فروش این مدل نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بود.

مدل COWIN چری نیز، با افزایش ۶/۲۸درصدی، حدود ۱۰هزار دستگاه فروش داشته و جایگاه دوم خود را بعد از مدل Jetta فولکس واگن، در بخش خودروهای اقتصادی و صرفه‌جو حفظ کرد.

در بخش ماشین‌های اسپرت، فروش TiggoNcv اوج گرفت و با ۸/۳۸۸درصد افزایش به حدود ۴هزار دستگاه رسید. مدل Eastar نیز با ۹/۱۵۲درصد افزایش بیش از ۲هزار و ۵۰۰دستگاه فروش داشته که این میزان بهتر از فروش رقیبش، شورلت Epica بود.