گروه خودرو- مشتریان ایرانی این روزها با نوعی تناقض در خرید خودرو روبه‌رو شده‌اند.

از یک سو تولید افت کرده و عرضه خودرو پایین آمده است و از سوی دیگر قیمت‌ها در بازار افزایش یافته است. حال در این شرایط، زمزمه افزایش قیمت دوباره خودروها نیز به گوش می‌رسد. آن طور که مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفت و گو با ایسنا تاکید کرده، تعیین قیمت خودرو بر اساس آنالیز هزینه‌ها و قیمت تمام شده صورت می‌گیرد و با این حساب هر زمان که لازم باشد، افزایش قیمت صورت خواهد گرفت.

به گفته شهرام میرآخورلو، در صورت ارائه درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان، مدارک مربوط به ریز هزینه‌های تولید و آنالیز قیمت تمام شده دریافت می‌شود و در صورتی که اسناد گویای عدم تامین سود مشروع خودروساز در تولید محصول مربوطه باشد، با افزایش متناسب قیمت موافقت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ملاک عمل در بررسی درخواست‌های افزایش قیمت، تکمیل بودن مدارک ارائه شده است، اعلام کرده به محض تکمیل مدارک، پرونده به جریان می‌افتد و جلسه کمیته قیمت‌گذاری خودرو برای بررسی درخواست‌ها تشکیل خواهد شد.

گفته‌های مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در شرایطی است که هم‌اکنون درخواست افزایش قیمت شرکت زامیاد روی میز سازمان حمایت قرار دارد و گفته می‌شود ایران‌خودرویی‌ها نیز قصد دارند درخواست خود را برای افزایش قیمت محصولاتشان به این سازمان ارائه کنند.

با این شرایط احتمالا سایپایی‌ها نیز به دلیل افزایش هزینه تولید دست به کار شده و خواستار افزایش قیمت رسمی پراید و تیبا و ماکسیما و مگان خواهند شد.

هرچند میرآخورلو صحبتی قطعی در مورد افزایش قیمت خودروهای داخلی نکرده، اما اگر به آرشیو گفته‌‌‌‌‌های مقامات مسوول سازمان حمایت نگاه کنیم، متوجه می‌شویم دفعات قبلی نیز که قیمت خودروها افزایش یافت، آنها چندان با قطعیت در این مورد صحبت نمی‌کردند، اما در نهایت قیمت‌ها رسما افزایش یافتند. حال با این شرایط، مشتریان ایرانی باید علاوه بر پذیرش کیفیت کنونی خودروهای داخلی، کمبود خودرو و افزایش قیمت کارخانه و بازار را نیز بپذیرند.