متقاضیان، خودرو وارداتی خود را اعلام کنند

عکس: آکو سالمی

گروه خودرو- یکی از مسوولان وزارت صنایع و معادن از تغییر روند ثبت سفارش خودروهای وارداتی خبر داد. پیش از این وزارت صنایع و معادن لیست خودروهای مجاز به واردات را در اختیار وزارت بازرگانی قرار می‌داد تا وزارتخانه مذکور با اطلاع‌رسانی از طریق سایت ثبت سفارش، خودروهای مجاز به واردات را به اطلاع متقاضیان برساند، اما در روش پیش رو ظاهرا لیستی برای ثبت سفارش‌، موجود نیست بلکه متقاضیان واردات هر نوع خودرویی، ابتدا باید درخواست خود را به مراجع ذی‌ربط ارائه کرده و پس از اخذ مجوزهای لازم اقدام به ثبت سفارش کنند.

در روش جدید ،طبق آیین نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، وارد‌کننده ملزم به اخذ مجوز از مرکز اصناف و بازرگانان جهت تطبیق خودروهای وارد شده با مراکز خدمات پس از فروش نیز شده است.

همچنین پیرو دستورالعمل جدید وزارت صنایع و معادن از این پس واردات خودرو به‌طور شناسنامه‌ای نیز متوقف خواهد شد.

خودروهای مجاز به وزارت‌بازرگانی رسید

با ورود به دهمین ماه سال‌جاری ،بالاخره نام برخی از خودروهای مجاز برای ثبت سفارش به وزارت بازرگانی رسید. تاخیر در روند ارائه نام خودروهای مجاز در حالی است که همه ساله با رسیدن به روزهای آخر سال سایت ثبت سفارش واردات خودرو بسته و در سال جدید سایت مجدد به روی تمام خودروهای مجاز باز می‌شد، اما در سال‌جاری روش ثبت سفارش به طور کامل تغییر کرده به‌طوری‌که با گذشت ۱۰ ماه از سال سایت مسدود شده‌، هنوز باز نشده است. به گفته برخی از کارشناسان خودرو‌، سخت‌گیری‌های وزارت صنایع و معادن در ثبت سفارش واردات خودرو، به منظور کنترل واردات و جلوگیری از ورود خودروهای بی‌کیفیت و فاقد سیستم خدمات پس از فروش مناسب است. با این اوصاف مسوولان وزارتخانه مذکور در پی تغییر روش متداول ثبت سفارش هستند.

ظاهرا تدوین و ابلاغ آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان یکی از عمده دلایلی است که به تغییر روش ثبت سفارش واردات خودرو در سال جاری منتهی شده است، چرا که براساس آیین‌نامه مذکور واردات خودرو باید با خدمات پس از فروش تناسب داشته باشد‌، تناسبی که به گفته برخی از مسوولان وزارت صنایع و معادن پیش از این چندان به آن توجهی نمی‌شد.

اجرای روش جدید موجب شده تا شرکت‌های وارد‌کننده خودرو علاوه بر اخذ مجوز از سوی سازمان‌های ذی ربط درخواست خود را به منظور تطابق تعداد خودروهای وارداتی با تعداد نمایندگی‌های خدمات پس از فروش به مرکز اصناف و بازرگانان ارائه کنند. پیش از این شرکت‌های وارد‌کننده ملزم بودند درخواست مذکور را برای اخذ مجوز به سازمان‌های محیط زیست، استاندارد، بهینه‌سازی و مصرف سوخت ارسال کرده و در صورت اخذ تاییدیه ثبت سفارش در لیست خودروهای مجاز قرار می‌گرفتند، اما در سال جاری لیستی برای حضور در آن وجود ندارد به همین دلیل خودروها به صورت موردی به وزارت بازرگانی ارائه می‌شوند.

علاوه بر تغییر روند ثبت سفارش‌، در سال‌جاری ثبت سفارش شناسنامه‌ای نیز متوقف شده که به گفته فعالان بازار، این امر انحصار هرچه بیشتر بازار در دست گروهی خاص، را به همراه خواهد داشت. به گفته یکی از مسوولان وزارت صنایع و معادن این وزارتخانه در سال‌جاری برنامه‌ای برای واردات خودرو به صورت شناسنامه‌ای ندارد.

اقدام صورت گرفته مبنی بر توقف ثبت سفارش شناسنامه‌ای در حالی است که طی سال‌های گذشته بخش اعظمی از خودروهای وارد شده از این طریق وارد کشور می‌شدند، اما با توجه به آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کننده‌، واردات شناسنامه ای نیز به دلیل نداشتن خدمات پس از فروش متوقف خواهد شد. که این امر هر چند در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان صورت گرفته، اما اجرای این بند از آیین‌نامه نیز در نهایت به نفع خودروسازانی تمام خواهد شد که دستی در واردات خودرو دارند.

همچنین تاخیرهای صورت گرفته در روند واردات خودرو موجب شد تا شنبه هفته گذشته نشستی با حضور معاون نظارت و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی معاون اول رییس جمهور و نمایندگان وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن برگزار شود جلسه‌ای که در نهایت منجر به باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی به صورت موردی شد.

به گفته یکی از مسوولان وزارت صنایع و معادن در حال حاضر ارائه لیست خودروهایی که توان پاس کردن شرایط جدید را داشته باشند به وزارت بازرگانی آغاز شده است.

ابوالفضل محمدی سرپرست دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی نیز ضمن تایید ارسال نام خودروهای مجاز به منظور ثبت سفارش می گوید: از حدود یک‌ماه پیش خودروهای مجازی که متقاضیان درخواست آن را کرده و پذیرفته شده است نیز به وزارت بازرگانی ارسال شده و روند اعلام خودروهای مجاز همچنان ادامه دارد.

محمدی در خصوص چگونگی ثبت سفارش در سال‌جاری نیز می‌گوید: مسوولیت ثبت سفارش به عهده وزارت صنایع است به همین دلیل وزارت بازرگانی در خصوص ثبت سفارش اقدامی صورت نمی‌دهد.

هرچند سرپرست دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی در خصوص چگونگی ثبت سفارش خودرو اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما یکی از مسوولان وزارت صنایع و معادن در این خصوص می‌گوید‌: براساس تصمیمات صورت گرفته در سال‌جاری واردکنندگان علاوه بر اخذ استاندارد از سازمان‌های ذی‌ربط (سازمان‌های محیط زیست، استاندارد، بهینه‌سازی و مصرف سوخت) ملزم به رعایت تناسب خودروهای عرضه شده با خدمات پس از فروش نیز شده‌اند به همین دلیل ثبت سفارش از این پس از تنها از طریق نمایندگی‌های مجاز صورت خواهد گرفت.

این مقام مسوول در پاسخ به این پرسش که متقاضیان اخذ نمایندگی باید چه اقدامی صورت دهند می‌گوید: متقاضیان برای اخذ نمایندگی می‌توانند درخواست خود را به وزارت صنایع ارائه کرده و در صورت اخذ مجوز نسبت به ثبت سفارش خودرو اقدام کنند.

علاوه بر واگذاری مسوولیت اعلام خودروهای مجاز به وزارت صنایع و معادن مسوولیت تهیه جدول توسعه شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان نیز به عهده وزارت صنایع سپرده شده تا به این طریق در زنجیره خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و وارداتی تناسب به وجود آید.

این مقام مسوول در خصوص چگونگی تدوین این آیین نامه عنوان می‌کند: جدول تطبیق خدمات با تعداد خودروهای وارداتی تهیه و با پیوست به آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف کننده به واردکنندگان و خودروسازان ابلاغ شده است.

به گفته این مقام مسوول وارد کنندگان و خودروسازان از این پس ملزم شده اند میان خودروهای عرضه شده در بازار و مراکز خدمات پس از فروش خود تناسب ایجاد کنند که اجرای این طرح در نهایت ارتقای خدمات‌رسانی را به همراه خواهد داشت.

کم‌مصرف‌ها در اولویت

به گفته این مسوول وزارت صنایع و معادن، در سال جاری برای تسریع در روند واردات خودروهای کم‌مصرف تسهیلاتی در نظر گرفته شده تا به این طریق روند واردات این خودروها رشد پیدا کند.در نظر گرفتن شرایط ویژه برای تسریع در روند واردات خودرو در حالی است که ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت نیز طرح کاهش تعرفه از خودروهای کم‌مصرف را در دستور کار خود قرار داده تا به این طریق واردکنندگان را نسبت به ورود خودروهای کم‌مصرف به کشور ترغیب کند با این حال وارد‌کنندگان تمایلی برای ورود این خودروها از خود نشان نمی دهند.

خودروهای مدل ۲۰۱۱ مجوز می‌گیرند

علاوه بر توقف ثبت سفارش، اخذ مجوز برای خودروهای مدل ۲۰۱۱ در سال‌جاری نیز یکی دیگر از عمده مشکلات وارد‌کنندگان خودرو در سال جاری است. به گفته برخی وارد‌کنندگان خودرو شرکت‌های بزرگ خودروساز به طور میانگین هر ۵ سال پلت‌فرم خودروهای خود را تغییر می‌دهند که این تغییرات در برخی مواقع علاوه بر بدنه شامل موتور خودرو نیز می‌شود، به همین دلیل خودرو تغییر شکل یافته باید پیش از ورود به کشور مجددا مجوزهای مد نظر در داخل کشور را پاس کند، اما در سال‌جاری تاخیر در تشکیل کمیته خودرو موجب شده تا هم‌اکنون ورود برخی خودروهای مدل ۲۰۱۱ که با تغییر در بدنه و موتور همرا بودند با مشکلاتی مواجه شود.

به گفته یک وارد‌کننده خودرو، عدم صدور مجوز برای خودروهای جدید موجب شده بود که برخی از خودروهای کیا و هیوندایی که مدل ۲۰۱۱ آنها وارد بازار دنیا شده است امکان ورود به کشور را پیدا نکنند.

این وارد کننده خودرو در ادامه اظهار داشت: خودروهای اسپورتیج، توسان و برخی دیگر از مدل‌های کیا و هیوندایی از جمله خودروهایی بودند که به دلیل تغییر و افزایش حجم موتور باید در خصوص اخذ مجوز جدید اقدام می‌کردند.

یکی از مسوولان وزارت صنایع و معادن می گوید: مجوز برای خودروهای مدل ۲۰۱۱ صادر شده به همین دلیل مشکلی برای ورود خودروهایی که تایید یه فنی را دریافت کرده‌اند وجود ندارد.وی در ادامه می‌گوید: در حال حاضر مدل خودروهای وارداتی ملاک نیست بلکه مباحث فنی هم‌اکنون در اولویت قرار دارد.