اسامی خودروهای دارای استاندارد 51 گانه اعلام شد

گروه خودرو- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، در حالی اسامی خودروهایی را که موفق به اخذ استانداردهای ۵۱گانه شده‌اند، اعلام کرد که نامی از «وانت پیکان»، «پراید صبا» و«سایپا۱۴۱» در این بین نیست. اسامی این خودروها پس از آن اعلام شد که با آغاز پاییز، مهلت در نظر گرفته شده از سوی موسسه استاندارد برای تجهیز خودروهای داخلی به «استانداردهای ۵۱ گانه ایمنی»، به پایان رسید و اخباری مبنی بر توقف شماره‌گذاری برخی خودروهای فاقد استاندارد، در رسانه‌ها منتشر شد. البته خودروهای داخلی باید چهار استاندارد مربوط به آلایندگی را نیز اخذ و از سازمان حفاظت از محیط زیست، تاییدیه لازم را کسب می‌کردند، که ظاهرا با تمدید «استاندارد آلایندگی یورو۲»، این تاییدیه،خود به خود صادر شده است.

وانت پیکان نیست

بنابر اعلام موسسه استاندارد، تمام محصولات سواری ایران‌خودرو توانسته‌اند در مهلت تعیین شده، استانداردهای ۵۱گانه را کسب کنند. از جمله پژو ۲۰۶، انواع پژو پارس، سمند ال ایکس، سمند معمولی، سمند سورن، سواری تندر، روآ، و سوزوکی گراند ویتارا. در این بین، پژو ۴۰۵ که بیش از سایر سواری‌های ایران خودرو، در خطر توقف شماره‌گذاری قرار داشت، تغییراتی عمده را تجربه کرده است. ۴۰۵ علاوه بر اینکه به کاتالیست و سیستم‌های کاهش آلایندگی مجهز شده، در طراحی برخی قطعات، تغییراتی نیز به خود دیده است. آن طور که در گزارش موسسه استاندارد آمده، سیستم جلوبندی و شاسی این خودرو ارتقا پیدا کرده و قطعات بدنه و ترمز آن نیز بهبود کیفی یافته‌اند. پژو ۴۰۵ همچنین به سیستم‌های ایمنی مانند ترمز ضدقفل (ABS) و ایربگ (کیسه هوا) نیز مجهز شده است. قرار است برای کاهش مصرف سوخت نیز، «موتور TU۵» روی این محصول قدیمی ایران خودرو نصب شود. کسب استانداردهای ۵۱گانه توسط محصولات سواری ایران خودرو در شرایطی است که موسسه استاندارد در اطلاعیه خود نامی از «وانت پیکان» پرتیراژ این شرکت نبرده است. به نظر می‌رسد این محصول که درحال‌حاضر حرف اول را در بازار وانت‌های کشور می‌زند، موفق به کسب استانداردهای ۵۱گانه نشده، اما با این حال تولید آن همچنان ادامه خواهد یافت. ظاهرا ایران‌خودرو می‌تواند با استناد به مصوبه شورای عالی استاندارد، تولید «وانت پیکان» را تا ابتدای برنامه پنجم توسعه (پایان سال جاری)، ادامه دهد. به گفته دبیر انجمن خودروسازان، بنابر مصوبه این شورا که رییس‌جمهور ریاست آن را بر عهده دارد، خودروسازان داخلی تا آغاز برنامه‌پنجم توسعه، نسبت به تجهیز محصولات خود به «استانداردهای ۵۵گانه ایمنی و آلایندگی»، فرصت خواهند داشت. این گفته نعمت بخش در شرایطی است که خودروسازان مجبور بودند شش‌ماه زودتر از فرصت در نظر گرفته شده (ابتدای مهرماه امسال)، ملزم به رعایت استانداردهای موردنظر شوند. حال با توجه به اینکه مصوبه شورای‌عالی استاندارد ارجحیت دارد، ظاهرا«وانت پیکان» به عنوان خودرویی فاقد استانداردهای ۵۱گانه، تا انتهای سال‌جاری نیز به تولید خواهد رسید، این درحالی است که ایران خودرویی‌ها نیز اعلام کرده‌اند سال آینده محصولی جدید را جایگزین «وانت پیکان» خواهند کرد. قرار بود برنامه‌پنجم توسعه از ابتدای سال‌جاری آغاز شود، اما به دلیل اتمام نیافتن برنامه چهارم و تمدید یک‌ساله آن، برنامه‌پنجم احتمالا از ابتدای سال ۹۰ به اجرا در می‌آید.

صبا هم نیست

اما موسسه استاندارد در شرایطی لیست خودروهای مجهز به «استانداردهای ۵۱گانه ایمنی» را منتشر کرده که در این لیست نامی از «پراید صبا» هم به چشم نمی‌آید.

آن‌طور که در نمابر ارسالی موسسه‌استاندارد آمده، خودروهای «تیبا» و «سایپا ۱۱۱» در مدل‌های LX، SX، SD و EX، به همراه «سایپا۱۳۲»، تاییدیه‌های لازم را برای کسب استانداردهای ۵۱گانه، از این موسسه کسب کرده‌اند. نمابر ارسالی موسسه استاندارد صراحتا تاکید کرده که «سایپا۱۴۱» بر اساس مستندات ارائه شده، استانداردهای لازم را به‌دست نیاورده و به همین دلیل از اول مهرماه، دستور توقف تولید این خودرو صادر شده است. در این مورد البته خود سایپایی‌ها نیز هفته گذشته اعلام کردند که تولید «سایپا۱۴۱» متوقف شده و قرار است محصول دیگری جایگزین آن شود. اما از سوی دیگر، نام محصول استراتژیک گروه سایپا به نام پراید صبا، در بین خودروهای دارای «استاندارد ۵۱گانه ایمنی» به چشم نمی‌آید. این درحالی است که به گفته دبیر انجمن خودروسازان، رییس موسسه استاندارد در گفت‌وگو با خبر رادیو، از تداوم شماره‌گذاری «پراید صبا» خبر داده و فقط «سایپا۱۴۱» را محکوم به توقف تولید، دانسته است. سایپا تولید بخشی از پراید‌های خود را چند سالی است به زیرمجموعه خود، پارس خودرو واگذار کرده است.

هشداری دیگر به خودروسازها

موسسه استاندارد در حالی لیست‌خودروهای مجهز به استانداردهای ۵۱گانه را منتشر و از تداوم تولید آنها خبر داده است که در عین‌حال تاکید کرده خودروسازان باید «تست تطابق تولید» را نیز با موفقیت پشت سر بگذارند.

بنا به نمابر ارسالی، موضوع تطابق تولید با نتایج ارائه شده در مورد آزمون‌های استاندارد، همچنان ادامه خواهد یافت، به‌نحوی‌که اگر حین تولید، گزارشی مبنی بر عدم رعایت هریک از استانداردها به موسسه‌استاندارد برسد، تاییدیه صادره، باطل و بر اساس مقررات، اجازه شماره‌گذاری به خودروهای مربوطه داده نخواهد شد.