گروه خودرو - از روز شنبه دوم اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی نمایشگاه خودروی پاریس برای بازدید عموم کار خود را آغاز کرد. این نمایشگاه که تا روز هفدهم همین ماه ادامه خواهد داشت یکی از مهم‌ترین نمایشگاه خودرو در سراسر جهان است و کارشناسان متعددی از سراسر جهان برای دیدن این نمایشگاه به پاریس سفر می‌کنند. نمایشگاه امسال پاریس بعد از دو سال رکود شدید بر بازار خودرو کار خود را آغاز کرده است و با توجه به تحولات مثبتی که در ماه‌های اخیر در بازار خودرو دیده می‌شود این نمایشگاه رونق بیشتری نسبت به نمایشگاه‌های دو سال قبل دارد. اخبار موجود حاکی از آن است که نمایشگاه خودروی ۲۰۱۰ پاریس به محلی برای خود نمایی خودروهای هیبریدی و الکتریکی تبدیل شده است.

البته مشاهده خودروهای الکتریکی عرضه شده به نمایشگاه این پیام را به شما مخابره می‌کند که راه درازی تا تولید انبوه این خودروها وجود دارد. مسوول برگزاری نمایشگاه پاریس تاکید کرد خودروهای الکتریکی بیشتر جنبه آزمایش و مطالعه دارند و نمی‌توان با خیالی آسوده از آنها در خیابان‌ها استفاده کرد. از طرف دیگر تکنولوژی تولید خودروهای بنزینی و دیزلی با چنان سرعتی رشد کرده است که سطح آلایندگی آنها به کمتر از نصف سطح آلایندگی نسل قبلی خودروهای بنزینی رسیده است. مدیرعامل شرکت خودروسازی تویوتا که اولین ارائه‌دهنده خودروی هیبریدی پیروس به بازار مصرف دنیا بود، می‌گوید: فلسفه اصلی ما تولید خودروهایی با موتور بنزینی است و ساخت خودروهای هیبریدی و الکتریکی به صورت یک کار مطالعاتی در کنار کار روزمره شرکت تویوتا قرار دارد. تویوتا میلیاردها دلار برای تغییر تکنولوژی تولید خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی سرمایه‌گذاری کرده است؛ ولی طبق پیش‌بینی ما خودروهای بنزینی تا بیست سال آینده هم اصلی‌ترین خودروهای مورد تقاضا در بازار مصرف خواهند بود. مدیرعامل شرکت خودروسازی فیات نیز هنگام رونمایی از خودروی فیات ۵۰۰ گفت: ما تمام تلاش خود را برای کاهش مصرف سوخت در خودروها و کاهش آلودگی ناشی از آن می‌کنیم و به همین دلیل بیشترین سهم از سرمایه‌های فیات در اصلاح تکنولوژی تولید خودروهای بنزینی صرف شده است نه ساخت خودروهای الکتریکی.

سرجیو مارچیونه ادامه داد: ما برای اینکه از صنعت خودروسازی دنیا عقب نباشیم طرح‌هایی را برای ساخت خودروهای الکتریکی تحت برند فیات و شریکمان؛ یعنی کرایسلر آغاز کرده‌ایم؛ ولی این سرمایه‌گذاری باعث نخواهد شد از تولید خودروهای تازه و مدرن بنزینی باز بمانیم.

این نظریه‌ها در شرایطی اعلام شد که کارلوس گوسن مدیرعامل شرکت رنو- نیسان نظر کاملا متفاوتی داشت. وی در مراسم رونمایی از خودروی الکتریکی رنو که بسیاری آن را برترین خودروی نمایشگاه امسال می‌دانند گفت: مطالعات ما در کشورهای آمریکا و ژاپن و اروپا نشان داده است که بیش از ۱۰ درصد از متقاضیان خودرو خواهان خرید خودروهای الکتریکی هستند. خودروهای الکتریکی ویژگی‌های متمایزی نسبت به خودروهای بنزینی دارند که مهم‌ترین آنها عدم امکان حرکت با سرعت‌های بسیار بالا است. ولی مزیت‌هایی هم دارد که برای ساکنان کره زمین به‌خصوص طرفداران محیط زیست بسیار مهم است. مهم‌ترین مزیت آن عدم استفاده از بنزین و عدم ایجاد آلودگی است. از طرف دیگر سبب می‌شود تا سهم بیشتری نفت برای نسل‌های آینده بشر باقی بماند. وی ادامه داد: من اطمینان دارم که سرمایه‌گذاری روی خودروهای الکتریکی کار درستی است و خریداران زیادی هم برای این نسل تازه از خودروها وجود دارند.

طبق آمارهای ارائه شده توسط اتحادیه صنعت خودروسازی آمریکا هم اکنون ۳ درصد از خودروهای موجود در خیابان‌های این کشور خودروهای هیبریدی هستند و سهم خودروهای الکتریکی کمتر از این است. پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال ۲۰۲۰ میلادی شمار خودروهای الکتریکی مورد استفاده مردم در سراسر دنیا به ۵/۱ میلیون دستگاه برسد که باز هم کمتر از ۲ درصد کل مصرف دنیا است. با این وجود شرکت‌های خودروسازی خبر از عرضه خودروهای الکتریکی به بازار می‌دهند. فیات اعلام کرد اولین خودروی الکتریکی خود را سال ۲۰۱۲ میلادی به بازار می‌دهد و فورد نیز تاکید کرده است تا سال ۲۰۱۳ میلادی پنج مدل خودروی الکتریکی و هیبریدی وارد بازار کشورهای توسعه یافته می‌کند.