گروه خودرو - بالاخره رشد واردات قطعات CKD (قطعات منفصله خودرو) که از ابتدای سال جاری آغاز شده بود موجب رشد اندک تولید خودروسازان بخش خصوصی شد، رشدی که چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسد. بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در پنج ماه سال جاری در مجموع ۹۴ هزار و ۸۰۰ تن انواع قطعات منفصله به ارزش

۹۵۴ میلیون و ۳۳ هزار دلار وارد کشور شده که آمار مذکور از رشد ۸۵/۲۸ درصدی واردات قطعات CKD به لحاظ حجم و رشد ۹۵/۲۴ درصدی به لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. این در حالی است که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز آماری ارائه کرده که بر اساس آن خودروسازان بخش خصوصی در پنج ماه ابتدایی سال جاری در مجموع موفق به تولید شش هزار و ۸۹۱ دستگاه انواع خودرو سواری شده اند که آمار مذکور از رشد ۳/۳ درصدی خودروسازان بخش خصوصی خبر می‌دهد.

سال گذشته در مجموع ۷۳ میلیون و ۵۷۶ هزار تن قطعه به ارزش ۷۶۳ میلیون و ۷۸ هزار دلار وارد کشور شده بود که افت واردات قطعه موجب شد تا خصوصی سازان به دلیل کمبود قطعه با بحران تولید مواجه شوند که این امر توقف خطوط تولید برخی از خودروسازان بخش خصوصی را به همراه داشت، حال با رشد واردات قطعات CKD این امید به وجود آمده تا شاید به واسطه آن خصوصی سازان بتوانند از بحران تولید که طی یکسال گذشته با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند، خارج شوند.

فرانسه در مقام نخست

براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک حضور پررنگ دو شرکت رنو و پژو فرانسه در کشور موجب شده تا بیشترین قطعات منفصله از کشور فرانسه وارد کشور شود. بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک حجم قطعات وارداتی از فرانسه به ایران در پنج ماه سال جاری برابر با ۲۳ میلیون و ۱۷۴ هزار کیلو بوده که این رقم، ۴۴/۲۴ درصد از کل قطعات وارد شده به کشور را به لحاظ وزن شامل می‌شود ارزش قطعات وارد شده از فرانسه نیز برابر با ۳۰۱ میلیون و ۶۲۲ هزار دلار بوده که با این شرایط می‌توان گفت قطعات وارد شده از این کشور نیز به لحاظ ارزشی رشد ۶۱/۳۱ درصدی را تجربه کرده‌اند. پس از فرانسه ،ژاپن نیز ۹۳/۲۰ درصد از قطعات وارداتی را به لحاظ وزن به کشور تامین کرده به طوری‌که حجم قطعات وارد شده از این کشور برابر با ۱۹ میلیون و ۸۳۸ هزار کیلو بوده، ارزش کل قطعات وارد شده از ژاپن نیز ۲۴۹ میلیون و ۹۵۹ هزار دلار بوده که رقم مذکور از رشد ۱۹/۲۶ درصدی ارزش قطعات وارد شده از این کشور حکایت دارد، پس از کشورهای فرانسه و ژاپن ، سوئد در رده سومین کشور وارد‌کننده قطعات منفصله به کشور قرار دارد، به‌طوری که ۸۶/۱۰ درصد از قطعات وارد شده به کشور از لحاظ وزن طی مدت زمان مذکور از سوی این کشور تامین شده است.

ارزش کل قطعات وارد شده از سوی این کشور ۱۰۲ میلیون و ۲۲۴ هزار دلار است که رقم مذکور از رشد ۷۱/۱۰ درصدی ارزش قطعات وارد شده از این کشور حکایت دارد. قطعات وارد شده از سوی کشور سوئد بیشتر به خودروهای تجاری اختصاص دارد که رشد واردات قطعات این خودروها همانند خودروهای سواری به رشد تولید خودروهای تجاری در سال جاری منتهی شد به‌طوری‌که بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان گسترش تجاری سازان طی این مدت در مجموع موفق به تولید ۱۵ هزار و ۵۹ دستگاه خودرو تجاری شد که آمار مذکور از رشد ۵۹/۱۵ درصدی تجاری سازان حکایت دارد.

رشد صادرات قطعه

علاوه بر رشد واردات در پنج ماه سال جاری قطعه‌سازان و خودروسازان نیز با رشد صادرات مواجه بودند، به طوری که در سال جاری و در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، خودروسازان و قطعه‌سازان در مجموع موفق به صادرات ۱۱۳ هزار و ۷۴۹ تن قطعات CKD به ارزش شش میلیون و ۸۵ هزار دلار شدند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن از رشد ۳۸/۱۶ درصدی و به لحاظ ارزش نیز از رشد ۵۰/۳۲ درصدی حکایت دارد.

بر اساس آمار مذکور در سال جاری عمده قطعه‌های صادر شده به کشورهای سوریه، ونزوئلا و سودان صورت گرفته است .

براساس آمار اعلام شده ۱۱۶ هزار و ۷۰۰ کیلو قطعه به ارزش پنج میلیون و ۱۱۱ هزار دلار به سوریه صادر شده که آمار مذکور از رشد ۳۱/۸۷ درصدی صادرات به لحاظ وزن و رشد ۱۱/۷۱ درصدی به لحاظ ارزش به این کشور حکایت دارد ،علاوه بر سوریه در پنج ماه سال جاری ۱۴۰ هزار و ۲۴۲ کیلو قطعه به ارزش یک ‌میلیون و ۸۲۵ هزار دلار به ونزوئلا صادر شده که حجم صادرات به این کشور نیز به لحاظ حجم از رشد ۳۳/۱۲ درصدی و به لحاظ ارزش نیز از رشد ۶۶/۲۶ درصدی حکایت دارد.پس از سوریه و ونزوئلا، سودان سومین مقصد صادرات قطعه از سوی قطعه سازان و خودروسازان بوده به طوری‌که طی این مدت در مجموع ۲۲۲ کیلو قطعه به ارزش پنج هزار و ۶۰۰ دلار به این کشور صادر شده است. رشد صادرات قطعه نشان‌دهنده رشد تولید خودروسازان در سایت‌های خارج از کشور است. در حال حاضر خودروسازان در شش کشور مصر، ونزوئلا، سنگال، بلاروس، آذربایجان و سوریه سایت تولیدی راه‌اندازی کرده‌اند و قطعات صادراتی نیز به منظور تولید خودروهای داخلی به این سایت‌ها ارسال می‌شود که رشد صادرات قطعات CKD نشان‌دهنده رشد تولید خودروسازان در سایت‌های مذکور است که با توجه به آمار مذکور می‌توان گفت قطعه‌سازان در پنج ماه سال جاری توانستند به رشد قابل توجهی در صادرات نسبت به سال‌های گذشته دست پیدا کنند.