فروش سالانه خودرودر چین به 20 میلیون دستگاه می‌رسد

مونا مشهدی رجبی

سال گذشته میلادی چین توانست به بزرگ‌ترین بازار خودرو دنیا تبدیل شود به طوری که فروش خودرو در این کشور از آمریکا هم پیشی گرفت. طبق پیش‌بینی سازمان‌های مطالعاتی بین‌المللی در سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از ۱۵ میلیون دستگاه خودرو در چین فروخته خواهد شد. این در حالی است که شمار خودروهای فروخته شده در آمریکا در سال جاری میلادی تنها به مرز ۱۲ میلیون دستگاه می‌رسد. بنابراین فاصله بازار چین و آمریکا بیش از سال قبل خواهد بود و انتظار می‌رود این فاصله هر روز بیشتر شود.

جی سالیوان، یکی از تحلیلگران بازار خودرو در مرکز مطالعاتی جی‌دی‌پاور می‌گوید: تا پنج سال آینده شمار خودروهای فروخته شده در چین به مرز ۲۰ میلیون دستگاه می‌رسد، این در حالی است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت طی این مدت تنها ۱۴ میلیون دستگاه خودرو در آمریکا فروخته شود. این فاصله زیاد، تایید‌کننده پتانسیل بالای رشد بازار خودرو در چین است.

چین سال گذشته به بزرگ‌ترین بازار خودرو دنیا تبدیل شد و آمارها نشان می‌دهد این جایگاه حداقل تا سی سال آینده از آن این کشور خواهد بود.

تیم دان یکی دیگر از تحلیلگران با اشاره به حضور شمار زیادی از شرکت‌های تولید‌کننده قطعات خودرو و شرکت‌های خودروسازی در بازار چین نیز در این خصوص می‌گوید: طی سال‌های گذشته شرکت‌های قطعه‌ساز و خودروساز اروپایی و آمریکایی برای بهره‌گیری از نیروی کار ارزان چین وارد کشور شدند، هدف اصلی این شرکت‌ها تولید خودروها ارزان‌تر برای صادرات به بازارهای توسعه یافته دنیا بود، اما با گذشت چند سال از آغاز این طرح برنامه تغییر کرده است.

در حال حاضر، اغلب شرکت‌های خودروسازی اقدام به افزایش حجم تولید خودروهای سبک و سنگین کرده‌اند تا محصولات خود را به بازار مصرف داخل چین عرضه کنند. رشد فروش و تقاضا در چین عاملی است که اغلب شرکت‌های خودروسازی را جذب کرده است.

اهمیت بازار خودرو چین به اندازه‌ای است که در سال‌های اخیر میلیاردها دلار برای توسعه بخش‌های مرتبط با این صنعت در کشور پهناور چین سرمایه‌گذاری شده است.

طبق گزارش‌های موجود در سال گذشته سرمایه‌گذاری انجام شده برای توسعه تولید قطعات پلاستیکی خودرو از قبیل کمربندهای ایمنی خودرو و ایربگ‌ها برابر با ۲۰۰ میلیون دلار بوده است و تا سال ۲۰۱۵ میلادی۵۰۰ میلیون دلار دیگر نیز در این بخش سرمایه‌گذاری خواهد شد. علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های مذکور دولت چین ۲۰ میلیون دلار نیز برای بخش تحقیق و توسعه در بازار داخلی و بیش از ۱۵ میلیار دلار برای ساخت خودروهای سبز سرمایه‌گذاری کرد.

سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته موجب شد تا در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ میلادی نیز بازار خودرو چین بیش از ۶۰ درصد رشد کند به طوری که تقاضا برای خودروهای گران‌قیمت ۳۰ درصد افزایش یافت.

رشد اقتصادی چین و تبدیل شدن آن به دومین اقتصاد بزرگ دنیا بعد از آمریکا نیز شوک بزرگی به بازار این کشور وارد کرد و موجب رشد فروش در این کشور شد.

لینگ وو یکی از تحلیل گران بازار خودروی چین می‌گوید: رشد بازار خودرو و رشد اقتصاد چین در نتیجه سرمایه‌گذاری‌های دولت ایجاد شده است.

وی با اشاره به افزایش حجم سرمایه‌های خارجی و داخلی در بخش‌های مختلف اقتصادی چین و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه گفت: رشد در نتیجه سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و انسانی در چین سبب شد تا اقتصاد کشور طی بیست سال ره چند صد ساله را بپیماید و زمینه برای توسعه صنعتی ما نیز فراهم شود.

بیست سال پیش اقتصاد چین یک اقتصاد وابسته و کم رشد بود به طوری که اغلب مردم زیر خط فقر زندگی می‌کردند، اما هم‌اکنون در بیشتر صنایع به خودکفایی رسیده است و حتی به بزرگ‌ترین صادر‌کننده فولاد نیز تبدیل شده است. بازار خودرو این کشور نیز با سرعت بسیار زیادی رشد کرد به طوری که هم‌اکنون چین به بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا تبدیل شده است.

تبدیل شدن چین به غول بازار خودرو سبب شد تا بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده خودروهای لوکس تصمیم به ورود به بازار چین بگیرند.

ورود شرکت‌هایی همچون BMW و Audi به بازار چین و احداث کارخانه‌هایی توسط این شرکت‌ها در کشور چین نشان دهنده اهمیت این بازار برای اقتصاد جهانی و خودروسازان است، اما برخی از کارشناسان این رشد را موقتی دانسته و معتقدند به زودی از سرعت رشد بازار خودروی چین کاسته می‌شود و به این طریق زیان زیادی نصیب شرکت‌هایی خواهد شد که به طمع سودهای بلندمدت وارد این بازار شده‌اند.

در مورد اینکه کدام گروه درست می‌گویند و کدام برآورد اشتباهی دارند گفت: نمی‌توان نظری داد و تنها زمان است که می‌تواند پاسخ این سوال را بدهد.