مونا مشهدی رجبی- در شرایطی که فروش خودرو در سراسر دنیا سیر صعودی به خود گرفته و بسیاری از خودروسازان در انتظار روزهای روشنی هستند، موجی از تردید و نگرانی در چشمان تحلیل‌گران بازار خودرو دیده می‌شود. آنها اگرچه تغییرات بازار خودرو را نشانه اصلاح تدریجی بازار می‌دانند؛ ولی بر این باورند که برای تداوم این روند، باید سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی افزایش یابد، نه اینکه تمامی سرمایه‌ها به سمت تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی (سبز) هدایت شود.

بیشتر تحلیل‌گران بازار خودرو معتقدند نسل آینده خودروهای موجود در دنیا را خودروهای سبز تشکیل می‌دهند، در حالی که دانش کنونی دنیا برای ساخت این نوع خودروها کافی نیست.

به اعتقاد آنها، سرمایه‌گذاری کمتر در این بخش و به‌کارگیری سرمایه بیشتر در تولید خودروهای بنزینی - هیبریدی می‌تواند کلید حل مشکلات اقتصادی این صنعت باشد و از افزایش بی حد و حصر بیکاری در خودروسازی دنیا جلوگیری کند.

«مایک استیونس»، یکی از تحلیل‌گران بازار خودرو بر این باور است که دموکرات‌ها که هم‌اکنون در آمریکا بر سر قدرت هستند، توانایی لازم برای مدیریت صنعت خودروسازی را نداشته و سیاست‌های نادرست آنها می‌تواند این صنعت را به ویرانی بکشاند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت آمریکا در تولید خودروهای سبز می‌گوید: هم‌اکنون شمار زیادی از کارخانه‌های خودروسازی کشور تعطیل است و بیش از سه هزار نفر از شاغلان این بخش کار خود را از دست داده‌اند؛ اما دولت به جای مدیریت سرمایه‌ها در جهت بازسازی صنعت خودروسازی، از آنها در جهت تغییر تکنولوژی این صنعت استفاده کرده است. استیونس می‌افزاید: تغییرات مدنظر دولت آمریکا مبنی بر تولید هرچه بیشتر خودروهای الکتریکی و سبز، تغییراتی است که نتیجه آن تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیز مشخص نخواهد شد.

«نیل باروفسیکی»، یکی دیگر از تحلیل گران بازار خودرو نیز می‌گوید: طرح‌های دولت اوباما که طی دو سال گذشته و برای حمایت از صنعت خودروسازی به اجرا درآمد، سبب شد تا بسیاری از دفاتر فروش خودروی سودآور در این کشور، تعطیل و صدها نفر بیکار شوند.

به گفته وی، طی یک سال گذشته بیش از ۷۰۰ مرکز فروش خودروهای جنرال‌موتورز و کرایسلر از مجموع ۳ هزار دفتر فروش این دو برند در آمریکا تعطیل شده‌اند، که اگر شمار واحدهای فروش تعطیل شده برندهای دیگر را نیز به این تعداد اضافه کنیم، متوجه فاجعه‌ای می‌شویم که سیاست‌های نادرست اقتصادی اوباما، عامل اصلی آن است.

این کارشناس می‌افزاید: سیاست‌های اقتصادی اوباما سبب شد نرخ بیکاری در آمریکا برای اولین بار طی هفتاد سال گذشته، دو رقمی شود.

وی با اشاره به سخنرانی اخیر اوباما، گفت: اوباما پیش‌بینی کرد تا سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از یک میلیون دستگاه خودروی الکتریکی و سبز در خیابان‌های آمریکا وجود خواهد داشت، ولی با توجه به نقایص زیاد این خودروها و ضعف‌هایی که دارند، این پیش‌بینی تحقق نخواهد یافت.

به گفته «باروفسیکی» خودروهای الکتریکی محدودیت‌های زیادی دارند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، برطرف شدن نقایص آنها به شکلی که قابل استفاده برای مشتریان باشند، تا سال ۲۰۳۰ میلادی زمان می‌برد.

وی می‌افزاید: خودروهای الکتریکی کنونی تنها می‌توانند به عنوان الگوهایی استفاده شوند که نشان‌دهنده سیر رشد صنعت خودروسازی و ایجاد تحولی عظیم در این صنعت هستند ولی در حال حاضر نمی‌توان روی کاربرد روزانه آنها برای مشتریان، حساب باز کرد.

اظهارات کارشناسان در شرایطی است که «باراک اوباما» قبل و بعد از رسیدن به کاخ سفید، همواره در مورد کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و سرمایه‌گذاری در سوخت‌های پاک تاکید کرده است.

وی در مورد صنعت خودروسازی تاکید زیادی روی ساخت خودروهای الکتریکی و سبز داشت و میلیاردها دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کرد، ولی نقایص زیاد خودروهای الکتریکی تولید شده توسط شرکت‌های مختلف، سبب شد تا مصرف‌کنندگان آمریکایی علاقه‌ای به خرید این قبیل خودروها نشان ندهند.

طبق آمارهای موجود، اوباما ۴/۲ میلیارد دلار در توسعه تکنولوژی خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده و در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز ۱۵۱ میلیون دلار کمک مالی به صنعت تولید باتری‌های لیتیوم -یونی ارائه داده است تا روند رشد صنعت خودروهای سبز را تسریع کند. این در شرایطی است که با وجود این سرمایه‌گذاری‌های کلان، هم‌اکنون تمامی خودروهای الکتریکی موجود در بازار، می‌توانند با شارژ اولیه باتری خود، تنها ۴۰ مایل حرکت کنند و برای شارژ دوباره نیز باید ۵ ساعت توقف داشته باشند. این توقف طولانی برای شارژ باتری خودرو، عامل مهمی است که سبب شده شمار کمی از مردم آمریکا اقدام به خرید این خودروها کرده یا برای خرید آنها در سال‌های آینده، ابراز تمایل کنند.

از سوی دیگر قیمت خودروهای الکتریکی در بازار بسیار زیاد است و متوسط قیمت کنونی آنها برابر با ۳۰ هزار دلار اعلام شده است.

این قیمت البته از سوی فروشنده به خریداران ارائه می‌شود، در حالی که دولت برای ترغیب مردم به خرید این خودروها، هفت هزار و ۵۰۰ دلار کمک هزینه پرداخت می‌کند.

طبق طرح تازه دولت اوباما، تا سال ۲۰۱۱ میلادی باید متوسط قیمت خودروهای الکتریکی در بازار به ۱۶ هزار دلار تقلیل یابد که به گفته کارشناسان، امکان‌پذیر نخواهد بود.