رقابت  تنگاتنگ «هیوندایی» و «هوندا» با «تویوتا»

مونا مشهدی رجبی

تویوتا که در سال گذشته میلادی به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده خودرو در دنیا معرفی شده بود، هم‌اکنون با دردسر بزرگی به نام «فراخوان محصولات معیوب» مواجه و با چالش‌های مهمی دست و پنجه نرم می‌کند. بی‌اعتمادی مردم دنیا به خصوص مصرف‌کنندگان آمریکایی و اروپایی به خودروهای تولیدی این شرکت خودروسازی به دلیل فراخوان‌های پی در پی در سال گذشته از یک سو و راه افتادن جنگ قیمت بین خودروسازان بزرگ دنیا به منظور تصاحب سهم بیشتری از بازار خودروی جهان، از سوی دیگر، سبب شد تا مشکلات این برند بزرگ خودروسازی هر روز بیشتر و بیشتر شود.

در ماه‌های اخیر سال جاری میلادی، نرخ رشد فروش خودروهای تویوتا در بازار جهان تنزل یافت و اخباری در مورد کاهش ۱۴ درصدی فروش تویوتا در دنیا در ماه ژوئن مخابره شد، در حالی که در همین بازه زمانی، فروش هیوندایی‌موتورز کره جنوبی با رشد همراه و صعود کرد. روزگار رویایی هیوندایی تا جایی پیش رفت که این برند، به عنوان قابل اعتماد‌ترین برند خودروسازی در بازار آمریکا معرفی شد و توجه خیل زیادی از مصرف‌کنندگان ایالات متحده را به خود جلب کرد.

از طرف دیگر، هیوندایی برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار مصرف آمریکا، طرح‌های تازه ای تدوین و اجرا کرد که یکی از مهم‌ترین و نتیجه‌بخش‌ترین آنها، کاهش قیمت تولیدات این شرکت بود.

از ابتدای سال ۲۰۱۰ میلادی، هیوندایی قیمت خودروهای خود را در بازار آمریکا کاهش داد، به نحوی که متوسط نرخ کاهش قیمت خودروهای این شرکت برابر با ۲۵ درصد اعلام شد.

این کاهش قیمت نتایج خوبی برای برند خودروساز کره داشت و سبب شد هیوندایی‌موتورز محصولات خود را با قیمتی کمتر از خودروهای همکلاس آنها در شرکت تویوتا به فروش برساند و مشتریان بیشتری را به خود جلب کند.

همین مساله سبب شد تا هیوندایی به عنوان بزرگ‌ترین رقیب تویوتا معرفی شود و برای اولین بار در تاریخ هفتاد ساله تویوتا در بازار خودرو، مقامات این شرکت از پیدا شدن رقیبی برای خود، صحبت به میان بیاورند.

«الی واتو شای»، یکی از تحلیل‌گران بازار خودرو در کشور ژاپن می‌گوید: در سال‌های گذشته تویوتا خود را شرکتی بی‌رقیب می‌دانست و در مصاحبه‌ها و نشست‌های مطبوعاتی، هیچگاه در مورد شرکت‌های دیگر و محصولات آنها سخنی به میان نمی‌آمد.

این در شرایطی است که در ماه‌های اخیر، روسای تویوتا بارها در مورد عملکرد هیوندایی ابراز نگرانی و این شرکت را بزرگ‌ترین رقیب خود در بازار آمریکا معرفی کرده‌اند. از طرف دیگر طرح‌هایی که تویوتا اجرا کرده است نیز سبب شد تا فاصله تویوتا و هیوندایی کمتر از قبل شود. پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده، هیوندایی موتورز به پرفروش‌ترین برند آسیایی در بازار کشورهای صنعتی تبدیل شود، همان طور که هم‌اکنون نیز در بسیاری از کشورهای جهان این اتفاق رخ داده است.

روی دیگر سکه

اما ماجرای رقابت هیوندایی با تویوتا، تنها یک روی سکه است و در روی دیگر، رقابت خود شرکت‌های ژاپنی با هموطن معروف‌شان قرار دارد.

این شرکت‌های خودروسازی برای تصاحب سهم بیشتری از بازار تلاش می‌کنند و درصدد هستند تا از ضعف تویوتا به دلیل ارائه خودروهای دارای نقص فنی به بازار، استفاده کرده و جای بیشتری برای خود باز کنند.

در این بین، رقابت هونداموتورز با تویوتاموتورز در تولید خودروهای هیبریدی، موضوع دیگری است که در ماه‌های اخیر شکلی بسیار جدی‌تر به خود گرفته است، به نحوی که این دو شرکت خودروسازی، جنگ قیمتی را برای تولید ارزان‌ترین خودروی هیبریدی در دنیا آغاز کرده‌اند.

در سال‌های آغازین عرضه خودروهای هیبریدی به بازار مصرف دنیا، رقابت شرکت‌های خودروسازی در ارائه خودروهایی با طراحی بهتر و کیفیت بالاتر بود، در حالی که هم‌اکنون با گذشت بیش از یک سال از عرضه انواع خودروهای هیبریدی به بازار مصرف دنیا، رقابت بر سر قیمت این خودروها شکل گرفته است.

در ماه‌های اخیر اخباری در مورد تولید خودروی هیبریدی ارزان قیمت در دنیا شنیده شده است و حال شرکت خودروسازی هونداموتورز در یک تلاش بی سابقه خودرویی تولید کرده که قیمت آن یک پنجم قیمت خودروهای هیبریدی دیگر در بازار خودرو جهان است.

شرکت خودروسازی هونداموتورز کشور ژاپن در این مورد اعلام کرده خودروی هیبریدی «فیت» که در سال ۲۰۱۱ میلادی به بازار عرضه می‌شود قیمتی برابر با ۱۶ هزار و ۵۷۰ دلار آمریکا خواهد داشت که معادل ۱.۵ میلیون ین ژاپن است.

«یوشی هیکو تای»، تحلیلگر بازار خودرو در مورد عرضه خودروی هیبریدی ارزان قیمت هوندا می‌گوید: قیمت پایین خودروی هیبریدی فیت سبب می‌شود تا تقاضا برای این خودرو افزایش یابد و درآمد زیادی را نصیب شرکت هوندا کند.

به گفته وی، البته حاشیه سود این خودرو کم است و این درآمد کلان، سود زیادی را نصیب سهامداران هوندا نخواهد کرد.

این تحلیل‌گر بازار خودرو تاکید می‌کند: در یک سال گذشته تویوتا برای ارائه خودروهای ارزان قیمت اقدام به کاهش هزینه‌های تولید کرد و در همین زمان بود که خودروهای ناقص وارد بازار مصرف شد.

به گفته وی، هم‌اکنون به نظر می‌رسد هوندا نیز برای جذب مشتری در همان مسیر تویوتا گام برداشته است.

تای می‌افزاید: از آنجا که قیمت خودروی هیبریدی «فیت» بسیار کمتر از قیمت مورد انتظار بازار برای یک خودروی هیبریدی است، این موضوع می‌تواند زمینه ساز ایجاد جنگ قیمت در میان خودروسازان شود، جنگی که بدون شک به کاهش کیفیت خودروهای عرضه شده به بازار خواهد انجامید.