اصلاح بازار خودرو آمریکا بعد از اصلاح اقتصاد

مونا مشهدی رجبی

با وجود اینکه در ماه‌های اخیر بارها گزارش‌هایی در مورد افزایش فروش خودرو و اصلاح بازار مخابره شده بود، ولی به نظر می‌رسد هنوز بازار خودروی آمریکا در شرایط بحرانی و نامناسبی قرار دارد. بسیاری از اقتصاددانان، اصلاح بازار خودروی آمریکا را وابسته به اصلاح اقتصاد این کشور و خروج کامل آن از رکود و بحران اقتصادی می‌دانستند، ولی مقامات اصرار داشتند که این دو بازار از هم جدا بوده و باید متفاوت از یکدیگر مورد بررسی قرار گیرند.

به هر حال بازار خودروی آمریکا با وجود تزریق‌های چند صد میلیون دلاری دولت، هنوز اصلاح نشده و رشدهای کم و بیش امیدوارکننده ماه‌های قبل هم به دلیل حمایت‌های مالی دولت اتفاق افتاده بود .

در ماه ژوئن سال جاری میلادی فروش خودروسازان آمریکایی در بازار داخلی این کشور با کاهش ۴ درصدی و فروش خودروسازان آسیایی با کاهش ۱۰ درصدی همراه بود.

تویوتا عامل افت آسیایی‌ها

دلیل اصلی کاهش ۱۰ درصدی فروش خودروسازان آسیایی در بازار آمریکا، بی‌اعتماد شدن مردم به تولیدات تویوتا و کاهش فروش این شرکت در بازار ایالات متحده آمریکا ذکر شده است.

تویوتا در یک سال گذشته بیش از ۵/۹ میلیون دستگاه خودرو را از سراسر جهان فراخواند.

این فراخوان که به دلیل نقص فنی تولیدات تویوتا انجام شده بود، باعث شد تا این برند به عنوان غیر‌قابل‌اعتماد‌ترین برند در بازار آمریکا شناخته شود و در میان بیست و یک برند مورد بررسی، در جایگاه آخر قرار گیرد.

در ماه جاری میلادی فروش خودروهای تولید شده توسط شرکت‌های اروپایی بیش از ۸ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت. شایان ذکر است طی ماه‌های گذشته کاهش ماهانه فروش خودرو در آمریکا بی‌سابقه بوده است.

طبق آمارهای منتشر شده توسط اتحادیه صنعت خودروی آمریکا در ماه ژوئن سال جاری میلادی، فروش خودرو در تمامی ایالت‌های آمریکا نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت که مهم‌ترین دلیل آن مشکلات اقتصادی مردم آمریکا است.

تحلیل‌گران بازار خودرو معتقدند کاهش فروش خودرو در ماه ژوئن به دلیل توقف ارائه کمک‌های مالی توسط دولت و شرکت‌های خودروسازی به متقاضیان خرید خودرو بوده است.

آنها در این مورد می‌گویند که تا پیش از این، کمک‌های مالی دولت عاملی برای افزایش تقاضا بود.

در واقع می‌توان گفت که تقاضای خودرو در ماه‌های گذشته تقاضایی غیرواقعی بوده است و به همین دلیل به محض قطع شدن کمک‌های مالی دولتی این تقاضا از بین رفت.

البته نمی‌توان از اثر منفی شرایط اقتصادی جهانی روی بازار خودرو نیز غافل شد، زیرا این بازار نیز مانند تمامی بازارهای دیگر، تحت تاثیر تحولات اقتصادی دنیا است و خریداران خودرو همچون دیگر فعالان بازار‌های صنعتی و اقتصادی به شرایط اقتصادی جامعه جهانی توجه دارند.

در ماه‌های گذشته بحران ناشی از رشد کسری بودجه دولت‌های اروپایی و تاثیر احتمالی این بحران روی اقتصاد آمریکا سبب شد تا بسیاری از مردم اقدام به کاهش هزینه‌های زندگی و افزایش سطح پس‌انداز خود بکنند.

آمارها نشان می‌دهد نرخ بیکاری در آمریکا هر روز بیشتر می‌شود و زیر ساخت‌های اقتصادی و مالی کشور بسیار ضعیف است، بنابراین کمتر کسی است که اقدام به خرید خودرو جدید کند.

بازار چین هم...

اما رکود در بازار خودرو آمریکا در شرایطی است که این وضعیت در کشور چین نیز اتفاق افتاده است.

در ماه ژوئن سال جاری میلادی نرخ رشد فروش خودرو در چین برای اولین بار طی ۱۴ ماه گذشته کاهش یافته است. کاهش نرخ رشد فروش خودرو نشان می‌دهد که بازار چین نیز در حال اشباع شدن است و دیگر نمی‌تواند مامن امنی برای شرکت‌های خودروسازی باشد. از طرف دیگر درخواست افزایش دستمزد توسط کارگران چینی نیز عامل دیگری است که می‌تواند از جذابیت بازار چین برای شرکت‌های خودروسازی بکاهد، درخواستی که با اعتصاب کارگران برخی شرکت‌های حاضر در چین مانند، هوندا و تویوتا نیز همراه بود.

پیش‌بینی می‌شود نرخ کاهش فروش خودرو در بازار آمریکا در ماه ژوئن سال جاری نسبت به ماه قبل، بین ۱۰ تا ۱۲ درصد باشد. این بالاترین نرخ کاهش فروش ماهانه از ژانویه سال جاری میلادی تاکنون بوده و نشان می‌دهد که بازار خودرو آمریکا همچون دیگر بخش‌های صنعتی و اقتصادی این کشور بازسازی نشده است.

کیت اولیور، یکی از تحلیل‌گران اقتصادی در این زمینه می‌گوید: مقامات اقتصادی آمریکا از ابتدای سال جاری بارها اعلام کردند که بحران به پایان رسیده است در حالی که تمامی بخش‌های اقتصاد آمریکا نشانه‌هایی از بحران را در خود مشاهده می‌کنند.

به عنوان مثال بازار مسکن آمریکا همچنان بی‌ثبات است و هر روز اخباری در مورد تحولات نظام بانکی نیز شنیده می‌شود که تاییدکننده مشکلات موجود در سیستم اقتصادی ایالات متحده آمریکا است.

وضعیت بحرانی بازار کار و رشد پایین مصرف نیز نشانه‌های دیگری از تداوم بحران در اقتصاد آمریکا به شمار می‌رود. به هر حال مقامات آمریکا بدون توجه به هشدارهای اقتصاددانان و تنها به منظور آرام کردن فضای روانی جامعه، اخبار امیدوارکننده‌ای به مردم دادند، غافل از اینکه ارائه این اخبار فقط و فقط سبب بی‌اعتماد‌تر شدن مردم به دستگاه‌های دولتی و مقامات قانونی این کشور می‌شود.

به هر حال، بازار خودرو آمریکا هنوز اصلاح نشده است و مردم نیز در رفتار مصرفی خود به راحتی این مساله را نشان می‌دهند.

در واقع مردم آمریکا هنوز نه تنها به شرایط اقتصادی کشور بلکه به بازار‌های صنعتی اعتماد ندارند و از هزینه کردن برای کالاهای غیرضروری اجتناب می‌کنند.

دقیقا به همین خاطر است که بازار خودرو ایالات متحده به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازارهای این کشور، هم‌اکنون در رکود به سر می‌برد و آمریکایی‌ها تمایلی به خرید خودرو از خود نشان نمی‌دهند.