مونا مشهدی رجبی

مرکز مطالعات کیفیت خودروهای موجود در بازار آمریکا، گزارشی در مورد شمار نقص‌های فنی خودروهای موجود در بازار آمریکا ارائه داده است. در این گزارش که بیست و یک برند مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، شرکت خودروسازی تویوتا به عنوان بدترین خودروساز معرفی شد. فراخوان‌های گسترده تویوتا در یک سال گذشته و نقص فنی خودروهای این شرکت سبب شد تا تویوتا در جایگاه بیست‌و‌یکم این جدول قرار گیرد در حالی که شرکت خودروسازی فورد بعد از بیست و چهار سال توانست جایگاه چهارم را از آن خود کند. هم‌اکنون فورد به عنوان برترین خودروساز آمریکایی فعال در بازار آمریکا شناخته شده و به گفته دست‌ اندرکاران فورد موفقیتی بزرگ برای این شرکت رقم خورده است. سخنگوی فورد دلیل این موفقیت را بعد از بیست و چهار سال، تلاش مستمر تمرکز روی کیفیت خودروهای تولیدی ذکر کرد و گفت: در یک سال گذشته ما تمرکز اصلی خود را روی ارتقای کیفی خودروها قرار دادیم و تنها در پی افزایش درآمد و سودآوری نبودیم. به همین دلیل، شمار نقص‌های فنی را در خودروهای خود به حداقل رساندیم. طبق گزارش ارائه شده توسط این مرکز مطالعاتی، شرکت خودروسازی فورد از جایگاه هشتم به جایگاه چهارم ارتقای مکان داده، در حالی که شرکت تویوتا در یک سال گذشته از جایگاه ششم جدول به جایگاه بیست و یکم تنزل جایگاه پیدا کرده است. این کار مطالعاتی روی ۸۲ هزار نفر از مالکان خودرو در آمریکا در فاصله ماه‌های فوریه تا مه ‌سال جاری میلادی انجام شده است. در این مطالعه، پرسشنامه‌ای که ۱۲۸ سوال در آن وجود داشت در اختیار مالکان خودرو قرار گرفت و از آنها در مورد کیفیت خودروهای خود در ۹۰ روز اول مالکیت، سوال شده بود. این سوالات به خوبی عملکرد کیفی خودرو و سطح نقص‌های آن را نشان داد. دیوید سارگنت، یکی از مسوولان تهیه این گزارش تحقیقاتی می‌گوید: مشکل اصلی شرکت تویوتا فراخوان‌های این شرکت در عرض یک سال و اندی گذشته بوده است. این فراخوان‌ها که در اثر نقص‌های زیاد تولیدات این شرکت انجام شد، اعتماد مصرف‌کنندگان را به خودروهای تویوتا کم کرد و در صورت ادامه این روند، می‌تواند سهم بزرگی از بازار آمریکا را از تصاحب تویوتا خارج کند. طبق گزارش ارائه شده توسط این مرکز مطالعاتی، خودروهای تولیدی پورشه دارای کمترین نقص فنی طی ۹۰ روز اول کارشان بوده‌اند. شمار نقص‌های خودروهای پورشه در ۹۰ روز اول کار آنها، برابر با ۸۳ نقص به ازای هر ۱۰۰ خودرو بود. همچنین شرکت خودروسازی acura در این طبقه‌بندی جایگاه دوم را از آن خود کرده است. تعداد نقص‌های موجود در هر صد خودروی تولید شده توسط این شرکت در ۹۰ روز اول استفاده از آنها برابر با ۸۶ نقص اعلام شده است. سومین برند برتر دنیا در این طبقه‌بندی، مرسدس بنز است که تعداد نقص‌های گزارش شده به ازای هر صد خودرو در ۹۰ روز اول استفاده از آنها، برابر با ۸۷ نقص اعلام شده و تعداد نقص‌های هر صد خودروی تولید شرکت فورد که دارای جایگاه چهارم این فهرست است، در ۹۰ روز اول استفاده از آنها برابر با ۹۳ نقص اعلام شد.

بدترین خودروها

این مرکز در گزارش خود اقدام به معرفی بدترین خودروها نیز کرده است. بعد از تویوتا که در جایگاه آخر این فهرست قرار دارد، برند لندروور قرار دارد که به ازای هر صد خودروی تولید این برند در ۹۰ روز اول استفاده از آن، ۱۷۰ نقص وجود دارد.

این برند در جایگاه بیستم جدول قرار دارد. از سوی دیگر، تولیدات میتسوبیشی در جایگاه دوم از نظر بیشترین شمار نقص‌های فنی قرار گرفته‌اند. هر صد خودروی میتسوبیشی در ۹۰ روز اول استفاده از آنها دارای ۱۴۶ نقص فنی هستند و همین مساله سبب شد تا این برند به عنوان دومین برند پر نقص در بازار آمریکا معرفی شود. در جایگاه سوم تا دهم از نظر بالا بودن شمار نقص‌های فنی نیز، خودروهای فولکس واگن، مینی، جگوار، داج، جیپ، کیا، جنرال‌موتورز و سوزوکی قرار دارند.