گروه خودرو- سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران روز چهارشنبه به نقل از روابط عمومی وزارت صنایع اعلام کرد که کل پروژه X۹۰ و در راس آن تولید خودرو تندر-۹۰، به پارس‌خودرو منتقل و در این شرکت متمرکز خواهد شد. این موضوع درحالی عنوان ‌شد که تا چند روز آینده ایران‌خودرو پذیرای رقبایی است که برای خرید سهامش صف کشیده‌‌اند و مشخص نیست که مطرح شدن این موضوع آن هم قبل از واگذاری بزرگ چه شرایطی را برای این شرکت به وجود خواهد آورد. آنچه مسلم است اینکه با رفتن تندر از ایران‌خودرو، این شرکت نه تنها متحمل ضرر هنگفتی خواهد شد، بلکه نوع جبران و منبع آن نیز مشخص نیست؛ چراکه مسلما هیچ منبعی حاضر به پرداخت غرامت به ایران‌خودرو نخواهد بود و پارس‌خودرو نیز شاید در مقطع کنونی توانایی جبران کلیه سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو روی پروژه تندر-۹۰ را نداشته باشد.

در واقع موضوع تمرکز تولید چیزی جز شانه خالی کردن از زیر بار مشکلات تندر-۹۰ نیست و نشان از ضعف برنامه‌ریزی و تقسیم کار مناسب برای هر کدام از شرکت‌های خودروساز دارد؛ مشکل تندر به تولید خودرو باز برنمی‌گردد و نظام تامین است که گریبانگیر این خودرو فرانسوی - ایرانی شده است.

البته سایپا از این موضوع استقبال زیادی خواهد کرد؛ چراکه تندر-۹۰ می‌تواند ضعف سایپا را در محدوده قیمتی ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان را به خوبی پوشش دهد. با این حال، درست یا غلط، بحث تمرکز تندر-۹۰ نهایی شده و این مساله سوال‌برانگیز است که چرا قبل از واگذاری، موضوع تجمیع و اعلام نهایی، خودروساز واحد اعلام می‌شود؟ کما اینکه ایران‌خودرو صورت‌های مالی خود به بورس را به همراه تندر-۹۰ به عنوان بخشی از دارایی‌های خود ارائه کرده است.

مسلما این موضوع، واگذاری ۱۸ درصدی سهام ایدرو در ایران‌خودرو را با چالش مواجه خواهد کرد و به نوعی تبلیغی منفی برای سهام این شرکت تلقی می‌شود.

از طرف دیگر، ایران‌خودرو تیر ماه به مجمع می‌رود تا بخشی از سود سال گذشته خود را بین سهامداران تقسیم کند. سهامداران ایران‌خودرو که سال گذشته مجمع این شرکت را به دلیل عدم تقسیم سود عصبانی ترک کردند، حاضر نیستند در مجمع امسال نیز خبر طرد تندر از ایران‌خودرو را بشنوند.

به هر حال، باید منتظر ماند و دید آیا با تمرکز تولید تندر-۹۰ در پارس‌خودرو، مشکلات و حاشیه‌های این فرانسوی، به پایان خواهد رسید یا اینکه مسائل دیگری انتظار تندر را می‌کشد؟