رنوپارس تامین  قطعات تندر را واگذار می‌کند

حمیدرضا بهداد

هرچند تنها سه سال در جمع مردان صنعت خودرو ایران روزگار گذراند، اما اگر این روزها خود را در آینه ببیند، احتمالا متوجه خواهد شد که بیش از سه سال، پیر شده است.

مدیرعامل یا به عبارت بهتر، «مدیرعامل پیشین» رنوپارس اگرچه می‌گفت عصبی نیست و خاطرات خوشی از ایران دارد، اما احتمالا منظورش از «خاطرات خوش» برخورد با مردم عادی و گشت و گذار در آثار باستانی ایران است، وگرنه خود وی نیز چند بار در نشست خبری پریروز خود، این جمله را گفت که «خسته شده‌ام».

میشل کربل در اتاق خود ساعتی به وقت پاریس را چسبانده بود شاید به خاطر اینکه یادش نرود ارزش «وقت» در ایران با اروپا فرق دارد، از همین رو هم بود که به «پیمان کارگر» جانشین ایرانی-فرانسوی خود توصیه کرد یادش نرود زمان در ایران چیز دیگری است و در اروپا، چیزی دیگر.

کربل که به گفته خودش درخواست بازنشستگی داده، بعدازظهر دوشنبه جمعی از خبرنگاران را به محل کار خود دعوت کرد تا در سالگرد تاسیس رنوپارس، از ماجراهای سه سال مدیریت خود در رنوپارس بگوید و با خبرنگاران خداحافظی کند.

وی که معتقد بود محاسبات رنو درباره صنعت ایران اشتباه بوده، احتمالا پس از بازنشستگی به هم‌صنفان خود گوشزد خواهد کرد که اگر قصد ورود به ایران داشتند، یادشان نرود، در ایران همه چیز از جمله «خودروسازی» آمیخته با «سیاست» است، موضوعی که رنویی‌ها با همه حرفه‌ای بودنشان، آن را در محاسبات خود از قلم انداخته بودند.

شاید تامین قطعه را واگذار کنیم

رنوپارسی‌ها سرانجام پس از مدت‌ها کش و قوس، نسبت به واگذاری تامین قطعات تندر -۹۰ به خودروسازان، نرمش نشان داده، به احتمال فراوان از این ماجرا کنار خواهند رفتند.

مدیرعامل پیشین رنوپارس در این زمینه با اشاره به مذاکراتی که با مقامات صنعتی ایران داشته، تاکید کرد: ما با ساده سازی در پروژه تندر-۹۰ موافقیم.

کربل گفت: برای واگذاری تامین قطعات تندر به خودروسازان، مذاکراتی را با ایرانی‌ها داشته‌ایم و احتمال اینکه تامین قطعه را به خود خودروسازان واگذار کنیم، وجود دارد.

این گفته کربل در شرایطی است که در صورت واگذاری تامین قطعات تندر به خودروسازان، با توجه به تجربه‌های پیشین، بیم آن می‌رود که این محصول با افت کیفی روبه‌رو شود.

به گواه آمار و به گفته کارشناسان، در برخی موارد که تامین قطعات خودرویی بر عهده خودروسازان قرار گرفته، از کیفیت آن محصول کاسته شده و هم اکنون نیز مشخص نیست با کنار رفتن فرانسوی‌ها از ماجرای تامین قطعات تندر، کیفیت این خودرو چه سرنوشتی را پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل رنوپارس در این زمینه با تاکید بر اینکه تنها ۲۰ درصد وظایف رنوپارس، تامین قطعات است، گفت:۸۰ درصد کار ما به مسائل کیفی و مواردی جدای از تامین قطعه مربوط می‌شود.

وی که هرگاه پای کیفیت به میان می‌آمد، از واژه «لوگان» به جای «تندر-۹۰» استفاده می‌کرد، افزود: لوگان با آرم رنو تولید و عرضه می‌شود، پس کیفیت آن برای ما بسیار با اهمیت است و اجازه نمی‌دهیم هر کاری خواستند با این برند رنو انجام و با آن بازی کنند.

قطعات چینی خطر بزرگی است

یکی از دلایلی که خودروسازان کشور بر کنار رفتن رنوپارس از تامین قطعه تندر-۹۰، اصرار دارند، تسهیل تامین این قطعات است، حال آنکه این احتمال وجود دارد خودروسازان با کنار رفتن رنوپارس، برای تامین راحت‌تر و ارزان‌تر قطعات، به هر روشی حتی «رجوع به قطعه‌سازان چینی» روی بیاورند.

مدیرعامل رنوپارس نیز اگرچه این موضوع را خطر بزرگی دانست و احتمال رخ دادن آن را پذیرفت، اما چندان بدبینی از خود بروز نداد و گفت: در ادامه مذاکراتی که با ایرانی‌ها داریم، به تمام این مسائل توجه خواهیم داشت، به نحوی که اگر نظر رنوپارس در زمینه کیفیت «لوگان»، تامین نشود، از تامین قطعه این خودرو کنار نمی‌رویم.

کربل تاکید کرد: قرار نیست قطعه‌سازان فعلی را حذف و دیگران را جایگزین کنیم، بنابراین نباید زیاد هم نسبت به کیفیت «لوگان» بعد از کنار رفتن رنوپارس، بدبین بود.

رنو، پژو نیست

بیش از ۲۰ سال می‌گذرد که پژو میهمان خودروسازی ایران شده و سال‌ها است با واگذاری تامین قطعات به ایران خودرو، تنها بر امور کیفی محصولات تولیدی نظارت می‌کند.

حال با این شرایط رنو نیز برای واگذاری تامین قطعات تندر-۹۰ به خودروسازان، نرمش نشان داده، اگر این نرمش به تسلیم شدن بینجامد، احتمالا رنو نیز به سرنوشت پژو دچار خواهد شد.

این را البته مدیرعامل پیشین رنوپارس به بدبینی خبرنگاران نسبت داد و تاکید کرد، «رنو، پژو نیست».

کربل با اشاره به اینکه روش رنو با پژو فرق دارد، گفت: در حال حاضر ۱۶ مهندس فرانسوی به همراه ۲۵۰ کارمند ایرانی در رنوپارس فعالیت می‌کنند، خب اگر ما می‌خواستیم روش پژو را در پیش بگیریم، از تعداد این کارمندان و مهندسان، می‌کاستیم.

وی ادامه داد: نتیجه کار ما در ایران پس از سه سال، بسیار بهتر از کاری است که پژو در همین بازه زمانی انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت خودرو ایران نباید فرصت همکاری با رنوپارس را از دست بدهد، گفت: اگر این فرصت از دست برود خودروسازی ایران به سرنوشت صنعت خودرو روسیه دچار شده، خواهد مرد.

کربل افزود: بازار ایران در حال باز شدن است و مصرف‌کننده ایرانی نیز خودرو باکیفیت می‌خواهد، بنابراین رنو پارس فرصت مغتنمی را برای جهانی‌سازی صنعت خودرو ایران ایجاد کرده که نباید آن را از دست داد.

گلایه از قطعه‌سازان

آخرین ساعات مدیرعاملی کربل در رنوپارس، به محل انتقاد وی از صنعت ایران به خصوص قطعه‌سازان تبدیل شد، قطعه‌سازانی که خود رنوپارس آنها را از میان صدها قطعه‌ساز انتخاب کرده است.

کربل در این زمینه گفت: ما با حدود ۲۰ درصد از قطعه‌سازان به دلایلی همچون ظرفیت و کیفیت تولید، از ابتدا مشکل داشته و داریم. شرکای ایرانی نیز در جریان این مشکلات بوده و هر روز در حال مذاکره با آنان برای یافتن راه‌حلی در این خصوص هستیم.

وی با تاکید بر اینکه این مشکل هنوز پابرجا است، افزود: ضعیف بودن برخی از قطعه‌سازان سبب شد در زمان‌های مختلف مجبور به توقف خط تولید به خاطر یک قطعه شویم، در واقع برخی قطعه‌سازان به جای اینکه اولویت را روی تندر۹۰ بگذارند، روی قطعات خودروهای دیگر تمرکز کردند.

وی در مورد اینکه چرا ظرف سه سال گذشته ظرفیت تولید قطعه‌سازان به میزان مورد نظر نرسیده، گفت: اصلی ترین مشکل در این زمینه کمبود نقدینگی است که مشکلاتی را برای ما ایجاد و پرداخت‌ها از طرف شرکای ایرانی دیر انجام شد.

کربل تاکید کرد: رنوپارس می‌بایست قطعات را زودتر به اروپا سفارش می‌داد، اما وقتی نقدینگی موجود نباشد چطور بیشتر از مبلغ مورد نظر می‌توان سفارش قطعه داد؟

بهره‌وری در ایران پایین است

مدیرعامل پیشین رنوپارس همچنین در واکنش به انتقادات مطرح شده از رنوپارس در زمینه تامین نامناسب قطعات تندر، گفت: آنهایی که می‌گویند تاخیر در تامین قطعات تندر، تقصیر ما است، اشتباه می‌کنند؛ چراکه بهره‌وری در صنعت ایران بسیار پایین است و قطعه‌سازان نیز از این ماجرا مستثنی نیستند.

کربل ادامه داد: الان در رومانی ۸ تا ۹ قطعه تندر-۹۰ در یک دقیقه تولید می‌شود، اما پس از سه سال کار در ایران و فرستادن متخصصان رنوپارس هنوز میانگین قطعاتی تولیدی در ایران ۳ تا ۵/۳ قطعه در دقیقه است که بسیار پایین‌تر از استانداردها بوده و موجب افزایش قیمت قطعات شده است.

کربل همچنین در زمینه افزایش قیمت تندر-۹۰ بر خلاف پیش‌بینی انجام شده در قرارداد، گفت: افزایش ناگهانی و عجیب نرخ یورو در برابر ریال، یکی از دلایل اصلی رشد قیمت

تندر-۹۰ است، موضوعی که در زمان عقد قرارداد، فکر آن را نکرده بودیم.

کربل با تاکید بر اینکه قرارداد تندر-۹۰، قراردادی «مشتری مدار» است، گفت: متاسفانه پس از سه سال کار در ایران متوجه شدم برای بسیاری از شرکت‌ها مشتری‌مداری و کیفیت در اولویت قرار ندارد و ما تلاش‌های زیادی انجام دادیم تا بتوانیم ضرورت‌های مشتری مداری و توجه به کیفیت را به آن‌ها تذکر دهیم.

حذف سیاست تک سورسی

یکی از سیاست‌های خاص رنو، «تک سورسی» بودن روش تامین قطعات در این شرکت است، به نحوی که رنو برای تولید یک قطعه، با بیش از دو قطعه‌ساز کار نمی‌کند.

این موضوع در شرایطی است که ظاهرا سختی کار در ایران و عدم تامین به موقع قطعات تندر-۹۰، سبب شده رنو از این سیاست خود نیز کوتاه آمده، تصمیم به کار با بیش از یک قطعه‌ساز بگیرد.

کربل در خصوص استفاده از دو قطعه‌ساز برای تولید یک قطعه گفت: در شرایط اقتصادی اگر یک واحد این کار را انجام دهد بهتر است، زیرا قیمت تمام شده کاهش می‌یابد و به نفع مشتری است، ما هم از ابتدا به دنبال همین قضیه بودیم که یک قطعه‌ساز برای یک قطعه انتخاب شود، ولی پس از چندین ماه بعضی از قطعه‌سازان متوجه منظور ما نشدند و ما مجبور به اتخاذ دو قطعه‌ساز برای این کار شدیم.

وی گفت: از این موضوع متاسفم؛ چراکه نشان می‌دهد برخی قطعه‌سازان ایرانی منتخب برای پروژه «لوگان»، در حد بین‌المللی نیستند و آمادگی اینکه بتوانند به یک شرکت بین‌المللی قطعه تحویل بدهند را ندارند.

مدیرعامل پیشین رنوپارس در خصوص اعلام اسامی این شرکت‌ها گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه با آنها مشغول کار هستیم بهتر است نامی نبرم، ولی در آینده اسامی آنها مشخص خواهد شد.

تمرکز تولید تندر

وی در پاسخ به سوالی در خصوص این‌که آیا تمرکز تولید در پارس‌خودرو مناسب‌تر است یا ایران‌خودرو؟ گفت: اینکه تندر۹۰ در کدام کارخانه تولید شود به طرف‌های ایرانی بستگی دارد.

وی ادامه داد: به هر حال ما با هر دو طرف پارس‌خودرو و ایران خودرو روابط مناسبی داریم، البته سرمایه‌گذاری زیادی روی خط مشترک تندر۹۰ صورت گرفته که نباید به واسطه تمرکز تولید، این سرمایه‌گذاری‌ها از بین برود.

فیس‌لیفت و وانت تندر؟

سه سال از آغاز پروژه پلت‌فرم مشترک «X۹۰» در ایران می‌گذرد، اما در حال حاضر تنها یک مدل خودرو روی این پلت‌فرم به تولید رسیده است. کربل اگرچه عدم تولید فیس‌لیفت‌های تندر را تیراژ اندک این خودرو می‌داند، اما در حال حاضر کشوری مانند الجزایر با تیراژ تولیدی پایین‌تر از ایران، فیس لیفت تندر را تولید و روانه بازار کرده است.

کربل در این زمینه گفت: مهندسان رنو دائما مشغول کار روی فیس‌لیفت‌های مختلف هستند و تا آنجایی که من می‌دانم تنها یک تغییر چهره قطعی روی لوگان انجام شده است.

او در مورد تولید وانت از پلت‌فرم ال۹۰ نیز با اشاره به اینکه خودروسازان ایرانی نمی‌خواهند تندر-۹۰ و مشتقات آن، رقیب محصولات فعلی آنها باشد، گفت: تولید وانت بستگی آشکاری به شرکای ما دارد. وقتی وانت پیکان با قیمت هفت هزار دلار یا کمتر در بازار وجود دارد طبیعتا وانت تندر۹۰ نمی‌تواند با این قیمت وارد بازار شده و با آن رقابت کند.

وی ادامه داد: ما توان تولید وانت تندر را داریم، اما باید به بازار آن نیز فکر کنیم، اگر شرایط مهیا باشد فیس‌لیفت و وانت تندر را تولید خواهیم کرد.