تلاش چین برای ورود به بازار آمریکا

مونا مشهدی رجبی - بعد از سال‌ها تلاش بالاخره خودروسازان چینی راه خود را برای ورود به بازار آمریکا باز کردند. در ماه مارس سال جاری میلادی شرکت خودروسازی جیلی موتورز کشور چین قرارداد خود را برای خرید برند ولوو از شرکت خودروسازی فورد نهایی کرد و شرکت خودروسازی BYD دفتری در لس‌آنجلس راه‌اندازی کرده است و در نظر دارد تا انتهای سال ۲۰۱۰ میلادی اولین خودرو خود را وارد بازار کشور آمریکا کند.

این شرکت که در میان خودروسازان چینی بیشترین نرخ رشد را دارد پیش‌بینی کرده است در سال جاری میلادی ۵ هزار خودرو در آمریکا به فروش برساند.

این شرکت که در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی به بزرگ‌ترین خودروساز جهان تبدیل شود تاکنون سرمایه‌گذاری بسیاری در تولید خودروهای جدید و استفاده از تکنولوژی روز دنیا صورت داده است.

BYD که کار خود را به عنوان یک شرکت باتری‌سازی آغاز کرده بود در سال ۲۰۰۹ میلادی ۴۴۹ هزار دستگاه خودرو در بازار چین فروخت و صادرات خودرو به بازار کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقا و خاورمیانه را آغاز کرد. سخنگوی این شرکت خودروسازی چینی اعلام کرده است از دسامبر سال ۲۰۱۰ میلادی فروش خودرو تمام الکتریکی شرکت BYD در بازار کشور آمریکا آغاز می‌شود. این خودروها از طریق دفتر فروشی که در کالیفرنیا راه‌اندازی شده است به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود، این در شرایطی است که به‌رغم جاه‌طلبی‌ها و بلندپروازی شرکت‌های چینی ضعف‌های موجود در تولیدات این شرکت‌ها مانع از رسوخ سریع این صنعت در کشورهای توسعه یافته می‌شود.

تحلیل‌گران معتقدند صنعت خودروسازی کشور چین دارای نقاط ضعفی است که تا برطرف نشود نمی‌تواند به یک صنعت جهانی تبدیل شود و با شرکت‌هایی همچون تویوتا یا برندهای اروپایی رقابت کند. بزرگ‌ترین ضعف خودروهای چینی هماهنگ نبودن آنها با استانداردهای کیفی خودروها در بازار کشورهای صنعتی است. ضعف تکنولوژیکی و قدرت مهندسی از دیگر مسایلی است که به برندهای چینی اجازه مطرح شدن در سطح دنیا را نمی‌دهد.

جان کانن، یکی از تحلیل‌گران صنعت خودرو می‌گوید: شرکت‌های خودروسازی چینی همواره به دلیل کپی کردن از طرح‌های برندهای غربی مورد انتقاد قرار می‌گیرند. البته با وجود اینکه ظاهر خودروهای چینی شبیه تولیدات شرکت‌های بی‌ام‌و یا شورلت هستند، اما تاکنون نتوانسته‌اند کیفیت محصولاتشان را هم سطح آنها کنند و همین مساله موجب شده تا برندهای چینی نتوانند در بازار کشورهای غربی با استقبال روبه‌رو شوند.

این مساله زمانی اهمیت بیشتری پیدا کرد که اتحادیه صنعت خودرو چین خبر داد شمار شکایت‌های ارسال شده به این اتحادیه از خودروهای چینی افزایش یافته است.

این اتحادیه اعلام کرد: اغلب تولیدات چینی در شش ماه اول سال با مشکلات کیفی مواجه هستند و شمار شکایت‌های ارسال شده به اتحادیه به دلیل این مشکلات در سه ماه اول سال ۲۰۱۰ میلادی ۶۰ درصد رشد داشته است. رشد شکایت‌ها در شرایطی صورت‌گرفته که کارشناسان صنعتی خبر از بهبود کیفیت محصولات چینی نسبت به سال گذشته داده‌اند.

دنیس نی، یکی از مشاوران بازرگانی در لس‌آنجلس می‌گوید: شرکت خودروسازی BYD در نمایشگاه خودرو دیترویت خوش درخشید، اما پس از اینکه چند مدل از تولیدات آن وارد بازار اروپا شد به دلیل نقایص فنی و ضعف‌های تولیداتش در مقایسه با دیگر خودروهای موجود در بازار موفقیتی کسب نکرد و حال بدون اینکه آن نقایص و ضعف‌ها برطرف شود برای ورود به بازار آمریکا اقدام کرده است.

وی ادامه داد: خودروسازان چینی نمی‌خواهند بپذیرند که در این صنعت عقب‌تر از کشورهای غربی هستند و از تجربیات و موفقیت‌ها و شکست‌های خودروسازان غربی درس بگیرند. آنها اطلاعات زیادی در مورد بازارهای صادراتی و چگونگی بازاریابی ندارند و تنها می‌خواهند از نظر قیمتی رقابت کنند.

وی بر این باور است تا چینی‌ها اصول بازاریابی بین‌المللی و ورود به بازارهای جهانی را یاد نگیرند، نمی‌توانند به کشوری تاثیرگذار در صنعت خودروسازی جهان تبدیل شوند.

جیم فدریکو، یکی از تحلیل‌گران می‌گوید: با توجه به ضعف‌های موجود در صنعت خودروسازی چین بهتر است تمرکز اصلی خودروسازان روی بازار داخلی باشد؛ چراکه توجه به بازارهای بین‌المللی در شرایط کنونی نمی‌تواند درآمد و سودی برای برندهای چینی به همراه بیاورد.

به گفته وی چین بزرگ‌ترین بازار خودرو دنیا است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی بیش از ۱۷ میلیون دستگاه خودرو در این کشور فروخته شود، بنابراین تمرکز روی بازار داخلی و تامین نیازهای مصرف‌کنندگان چینی می‌تواند بهترین گزینه برای خودروسازان این کشور باشد.

وی با اشاره به این مطلب که صنعت نساجی چین در سال‌های گذشته رشد زیادی کرد و هم‌اکنون یکی از صنایع تاثیر گذار در دنیا است، گفت:در سال‌های گذشته چین یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان کالاهای مصرفی آمریکا بود.

نیروی کار ارزان قیمت چینی سبب شد تا قیمت منسوجات و پوشاک تولید شده در این کشور نسبت به تولیدات موجود در بازار آمریکا بسیار پایین باشد و به همین دلیل بخش بزرگی از بازار مصرف آمریکا را به خود اختصاص دهد.

این در حالی است که صنعت خودروسازی نمی‌تواند همان مسیر را طی کند زیرا نیازهای این بازار متفاوت از بازار منسوجات است و ضعف در هر بخش می‌تواند به سلامت خریداران خودرو صدمه وارد کند.