اولین خودرو با ویژگی‌های ایرانی

عکس: خبرگزاری مهر، مهدی مریزاد

رییس‌جمهور دیروز ضمن رانندگی با خودروی جدید «تیبا» اعلام کرد که این اولین خودرو با ویژگی‌های ایرانی است؛ چون خودرویی است که خود ایرانی‌ها طراحی کرده‌اند رییس‌جمهور در مراسم افتتاح سایت خودروسازی کاشان اعلام کرد

«تیبا» اولین خودرو با ویژگی ایرانی

احمدی نژاد: خودروسازان باید سالی دو تا سه خودرو داخلی طراحی و عرضه کنند

گروه خودرو - خط تولید اولین خودرو تمام ایرانی سایپا روز گذشته با حضور رییس‌جمهور، وزیر صنایع و معادن و برخی از مسوولین کشور افتتاح و در این مراسم خودرو ایرانی سایپا که پیش از این با نام مینیاتور شناخته می‌شد، تیبا نام گرفت.

مینیاتور در این مراسم علاوه بر اختصاص نام تیبا از سوی رییس‌جمهور عنوان اولین خودرو با ویژگی ایرانی را نیز از آن خود کرد. این عنوان در حالی به تیبا رسید که پیش از این سمند اولین خودرو ایرانی نام گرفته بود، اما در مراسم روز گذشته رییس‌جمهور عنوان کرد که سمند خودرویی تماما ایرانی نبوده، اما تیبا خودرویی است که توسط مهندسان ایرانی طراحی شده است.

افزون بر این، رییس‌جمهور در این مراسم مجددا خواستار تولید دو تا سه خودرو ملی در سال شد، پیش از این نیز در مراسم آیین رونمایی اولین موتور دیزل سنگین در شهرک صنعتی آمل نیز وی خواستار چنین امری شده بود، اما خودروسازان تاکنون نتوانسته‌اند در این خصوص اقدامی صورت دهند، به‌طوری که تولید سومین خودرو داخلی(رانا) نیز که سال گذشته رونمایی شد هم اکنون نامشخص است، با این حال باید دید خودروسازان برای تحقق خواسته رییس‌جمهوری چه اقدامی صورت خواهند داد.

تولید دو تا سه خودرو ملی در سال

محمود احمدی نژاد رییس‌جمهوری در مراسم افتتاحیه کارخانه خودروسازی سایپا کاشان و همچنین رونمایی از نام خودروی ملی سایپا با نام تیبا خطاب به مدیران صنعتی و خودروسازی کشور گفت: باید شما سالی دو الی سه خودروی ملی و ایرانی عرضه کنید؛ چراکه بازار، بازار رقابت است و آن کارخانه‌ای موفق است که بتواند خودروهای مورد نیاز روز مردم را به بازار عرضه کند.

احمدی‌نژاد با اشاره به شرایط ورود کارخانه پیکان به ایران گفت: من به یاد دارم که در آن زمان یک کارخانه از رده خارج و دست چندم و ورشکسته را با هزاران تبلیغ و منت و احتمالا با قیمت بالاتری از قیمت واقعی به ایران تحمیل کردند و چه بساطی در کشور برپا کردند و آن روز به کسی می‌گفتی که ما باید خودمان خودرو بسازیم یعنی خودرویی که از صفر تا ۱۰۰ آن برای خودمان باشد، شاید کسانی که این حرف را باور می‌کردند تعدادشان از انگشتان دست کمتر بود و آنها به گونه‌ای زمینه را چیده بودند و حلقه‌های وابستگی را به هم متصل کرده بودند که هیچ کس در این کشور به فکر کار، خلاقیت و به فکر ساختن نباشد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه این اولین خودرویی است که ویژگی‌های ایرانی دارد، گفت: خودرو تیبا طراحی‌اش ایرانی است و ما در گذشته خودروهای ملی دیگری نیز داشتیم اما خودرویی نبوده است که تمام ایرانی باشد ،اما این خودرویی است که خود ایرانی‌ها طراحی کرده‌اند؛ چراکه پایه تولید خودرو طراحی است و طراحی دانش پیچیده‌ای است و این خودرو را خود ایرانی‌ها طراحی کرده‌اند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: کارخانه کاشان را خود ایرانی‌ها طراحی کردند که یک طراحی مهندسی است و ویژگی بعدی این که بخش قریب به اتفاق این کارخانه نیز ساخت داخل است و ممکن است شما کارخانه را طراحی کنید و قطعات آن را از نقاط دیگر وارد کنید و آن را روی طرح خود قرار دهید و کار کنید و بیش از ۶۰ درصد مجموعه تجهیزاتی که شما در این کارخانه می‌بینید، ساخت داخل است.

وی با اشاره به ویژگی خودروی تیبا گفت: خودرویی که ساخته شده است، خودرویی شکیل، راحت، خوش دست و جمع و جور برای یک خانواده کوچک است که با توجه به قیمت ۸ الی ۹ میلیون تومان افراد متوسط رو به پایین می‌توانند آن را به راحتی خریداری کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: تیبا خودرو مناسب برای رقابت با خودروهایی است که می‌تواند در بازارهای جهانی با خودروهای که در این سطح قیمتی قرار دارند، رقابت کند.

رییس‌‌جمهور با بیان توصیه‌هایی به تولید‌کنندگان خودرو در کشور گفت: باید تلاش کنیم که کارخانه تولید خودرو صد در صد ایرانی شود و ما به کارخانه تولید خودرو تبدیل شویم. ما به اکثر کشورهایی که سفر می‌کنیم، یکی از خواسته‌های دولت آن کشور‌ها از ما راه‌اندازی یک کارخانه تولید خودرو است و باید این را خود ما تولید کنیم و این امر امکان‌پذیر است.

احمدی‌نژاد افزود: امروز خودرو ایرانی طراحی کرده‌اید که زیبا است، اما باید سالی دو الی سه خودرو ملی و ایرانی عرضه کنید چرا که بازار، بازار رقابت است و کارخانه‌ای موفق خواهد شد که بتواند خودروهای مورد نیاز روز مردم را به بازار عرضه کند. پیش از این سمند در کشور تولید شد و حال با گذشت نزدیک به ۶ الی ۸ سال خودرو ملی دیگری را تولید کرده‌اید.

احمدی نژاد در ادامه عنوان کرد: بخشی از خودرو سمند ایرانی نیست، اما این خودرو هم‌اکنون ایرانی شده است. خودروسازان باید به گونه‌ای عمل کنند که برای همه سلیقه‌ها و نیازها یک خودروی جدید در سال تولید شود. رییس‌جمهور ادامه داد: باید به کیفیت کار نیز توجه کنید و باید کیفیت خودروی ایرانی به نقطه‌ای برسد که هر کسی خواست بین خودروی ایرانی و غیرایرانی خودرویی انتخاب کند خودروی ایرانی را انتخاب کند که البته طی سال‌های اخیر کیفیت خودروهای داخلی خیلی بهتر شده، اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی خاطرنشان کرد: رشد ما در بازار جهانی با حضور خودروسازان‌مان روزافزون است، ولی باید جهش پیدا کند. دولت نیز از شما حمایت خواهد کرد. شما باید به گونه‌ای عمل کنید که در بازار جهانی مشتریان، خودروی ایرانی را انتخاب کنند.

وی با بیان این‌که نگاه شما باید نگاه صادراتی باشد، افزود: اکنون ما باور کرده‌ایم که می‌توانیم و باید تلاش کنیم تولیدات خود را نیز صادر و به جهانیان عرضه کنیم. رییس‌جمهور گفت:‌ من از مجموعه مدیریت سایپا و ایران‌خودرو می‌خواهم که هر کاری که می‌خواهند در خودرو انجام دهند، این کار با نگاه صادراتی باشد. وقتی که خودروی ایرانی وارد یک کشور می‌شود، فقط یک خودرو نیست، بلکه پرچم فرهنگ و آرمان‌های ملت ایران است.

وی به دست‌اندرکاران مجتمع تولید خودروی سایپا کاشان گفت: خودرو دیگری را تولید و طراحی کنید و نام آن را کاشان بگذارید که مردم دنیا با ویژگی‌ها و خصوصیات این شهر آشنا شوند.

هدف؛ ارتقای کیفیت

علی‌اکبر محربیان، وزیر صنایع و معادن نیز در این مراسم اظهار داشت: هدف‌گذاری صنعت خودرو در سال ۸۹ توجه به کیفیت است و اقدامات خوبی در جهت افزایش کیفیت تولید و خدمات پس از فروش خودرو در حال انجام است.

محرابیان با بیان این مطلب خاطر نشان کرد: با ابلاغ آیین‌نامه‌های مرتبط با کیفیت تولید و خدمات پس از فروش خودرو، طی سال‌های ۸۹ و۹۰، شاهد تولید و خدمات مناسب تری در صنعت خودرو خواهیم بود.

وزیر صنایع و معادن گفت: در ایجاد خطوط جدید صنعتی به ویژه صنعت خودرو، آنچه در اولویت و محور کار قرار دارد، استفاده از اندیشه و فکر ایرانی و زیرساخت‌های کشور است.

وی با بیان اینکه جهت‌گیری صنعت خودرو به سمت رشد و تعالی با رویکرد بومی‌سازی و استفاده از توان داخلی مهندسان کشور است، تصریح کرد: مجمتع خودرو‌سازی سایپا کاشان، نکات ویژه فراوانی دارد اما مهمترین ویژگی آن این است که کل طرح از کارخانه گرفته تا خودروهای تولیدی، حاصل تلاش و اندیشه ایرانی است.

وزیر صنایع و معادن گفت: صنعت خودرو در حال حاضر بیش از ۵/۳ درصد تولید ناخالص ملی را شامل می‌شود و بیش از ۱۷ درصد از کل ارزش افزوده بخش صنعت را نیز به خود اختصاص داده است.

محرابیان ادامه داد: با تلاش مدیران، مهندسان و متخصصان داخلی موفق شدیم در سال ۲۰۰۹ با رشدی چشمگیر از کشورهای رقیب فاصله قابل توجهی بگیریم و امروز از جایگاه مناسبی در بین کشورهای جهان برخوردار باشیم.

محرابیان، توجه به صادرات را نیز یکی دیگر از افق‌های صنعت خودرو برشمرد و گفت: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صنعت خودرو، پیش‌بینی تولید سه میلیون دستگاه خودرو صورت گرفته که از این میزان حداقل یک میلیون خودرو باید صادر شود.

وی با بیان اینکه تولید خودروهای کم‌مصرف و استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز از جمله برنامه‌های راهبردی صنعت خودرو است، اظهار کرد: در چهار سال گذشته با برنامه‌ای فشرده، اقدامات مناسبی برای کاهش خودروهای پرمصرف و فرسوده صورت گرفته و سوخت گاز نیز به عنوان یک سوخت پاک و مناسب، بخش قابل توجهی از خودروهای ما را تغذیه می‌کند.

وزیر صنایع و معادن ادامه داد: علاوه بر آن، دو پروژه بزرگ برای تولید خودروهای هیبریدی و سوخت اتانول در مجموعه وزارت صنایع و معادن در حال اجرا است.

وی همچنین با اشاره به افزایش ایمنی خودروها خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم که خودروسازان با برنامه‌ریزی‌های مدون، افزایش ایمنی خودروهای تولیدی خود را مدنظر قرار دهند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد تولید خودروهایی باشیم که با بالاترین استانداردهای ایران و جهان برابری کند.

محرابیان در ادامه افزود: در حوزه ایمنی و در بخش زیرساخت‌ها، کارهای خوبی انجام شده است که در این رابطه خط تولید کیسه هوا مدتی پیش در یکی از شرکت‌های تابعه ایدرو به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون نیز ترمز ضد قفل به شکل کاملا بومی در داخل کشور طراحی و ساخته می‌شود.

وی یادآور شد: مهمترین بخشی که امروز پیش روی صنعت خودرو قرار دارد، افزایش تنوع از طریق راه‌انداری خطوط جدید به شکل پلت‌فرم و شکل‌های مناسب است.

وزیر صنایع و معادن گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ نوع خودرو سواری در کشور تولید می‌شود که بخش قابل توجهی از این خودروها، تولید ایرانی و بومی نیست که در این خصوص برنامه جدی داریم تا در آینده‌ای نزدیک به‌صورت مشترک بین خودروسازان، شاهد ایجاد خطوط تولید خودروهای جدید ایرانی و متناسب با درخواست مردم باشیم.وزیر صنایع و معادن در پایان، پنج طرح عمده صنعت خودروسازی را که در سال ۸۹ به بهره‌برداری می‌رسند، اعلام کرد و گفت: سطح تولید و ماشین کاری گروه خودروسازی ایران‌خودرو به عنوان یکی از مدرن‌ترین خطوط ماشین کاری برای تولید قطعات خودرو به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید علاوه بر آن کارخانه‌های تولید خودرو در شهرهای بابل، شیراز و کرمانشاه نیز در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.وی همچنین افزود: خط تولید بدنه و رنگ در سنگال نیز پنجمین طرحی است که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.