گروه خودرو - بر اساس آمار انجمن جهانی خودروسازان، تجاری سازان داخلی در سال ۲۰۰۹ میلادی با تولید ۵۷ هزار دستگاه انواع خودرو تجاری سبک توانستند رتبه‌ ۱۹ جهان را در این بخش به خود اختصاص دهند و به این طریق نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۴۶ درصدی را تجربه کنند. افت ۴۶ درصدی تولید خودروهای تجاری سبک در سال گذشته میلادی در حالی است که محرابیان وزیر صنایع و معادن سال گذشته بارها خبر از رشد تولید خودروهای داخلی داده و عنوان کرده بود که خودروسازان داخلی با وجود بحران جهانی توانسته‌اند رشد تولید را تجربه کرده و به این طریق از سایر خودروسازان مطرح جهان پیشی گیرند.

از سوی دیگر، افت تولید خودروهای تجاری سبک موجب شد تا صنعت خودروسازی ایران در سال گذشته میلادی با وجود رشد تولید در بخش خودروهای سواری با سقوط دوپله‌ای در جدول خودروسازان جهان مواجه شود و به این طریق در جایگاه هجدهم دنیا قرار گیرد.

بر اساس آمار انجمن جهانی خودروسازان، در سال ۲۰۰۹ میلادی آمریکا با تولید سه میلیون و ۳۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودروهای تجاری سبک توانست عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای تجاری سبک در جهان را به خود اختصاص دهد.

پس از آمریکا و با اختلاف نسبتا زیاد چین و ژاپن به ترتیب توانستند با تولید یک میلیون و ۵۷۳ هزار و ۵۴۶ دستگاه و ۶۹۱ هزار و ۴۲۷ دستگاه در رده‌های دوم و سوم قرار گیرند.

آمار اعلام شده در حالی است که از میان ۲۰ تولیدکننده بزرگ خودروهای تجاری سبک در سال ۲۰۰۹ فقط کشورهای چین و هند توانستند رشد تولید را تجربه کنند و سایر کشورها با افت تولید مواجه بودند، به‌ طوری که در سال ۲۰۰۹ میلادی در مجموع ۱۰ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۲۸۱ دستگاه انواع خودروهای تجاری سبک در جهان تولید شد که این میزان تولید نسبت به سال ۲۰۰۸ کاهش ۸/۲۳درصدی را نشان می‌دهد.