ایران هجدهمین خودروساز دنیا

گروه خودرو- بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان، صنعت خودروسازی ایران در سال گذشته میلادی با دو پله سقوط رتبه هجدهم جهانی را از نظر حجم تولید به خود اختصاص داد. آمار منتشر شده در حالی است که برخی مسوولان سال گذشته از رشد تولید خودروسازان داخلی انتقاد کرده و خواستار کنترل رشد تولید خودرو در کشور شده بودند.

بر اساس آمار مذکور خودروسازان داخلی سال گذشته کاهش ۴/۲۸ درصدی را در تولید خودرو تجربه کردند که این امر منجر به سقوط دو پله‌ای از نظر حجم تولید نسبت به سال گذشته میلادی شد.

سقوط دو پله‌ای خودروسازان داخلی در تولید خودرو در حالی است که محرابیان وزیر صنایع و معادن سال گذشته بارها خبر از رشد تولید خودروهای داخلی داده و عنوان کرده بود که خودروسازان داخلی با وجود بحران جهانی توانسته‌اند رشد تولید را تجربه کرده و به این طریق از سایر خودروسازان مطرح جهان پیشی گیرند. به گفته وزیر صنایع و معادن طی سال گذشته خودروسازان بزرگ جهان کاهش تولید ۴۵ درصدی را تجربه کردند، این در حالی است که خودروسازان داخلی طی مدت زمان مذکور به رشد ۱۲ درصدی دست پیدا کرده‌اند.

اظهارات وزیر صنایع و معادن در حالی است که آمار انجمن جهانی خودرو حکایت از افت تولید خودرو در سال گذشته میلادی از سوی خودروسازان داخلی دارد.

سقوط دو پله‌ای خودروسازان داخلی

بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان، ایران در سال گذشته میلادی با تولید ۷۵۲ هزار و ۳۱۰ دستگاه انواع خودرو در سال گذشته میلادی و با دو پله سقوط موفق به کسب رتبه ۱۸ جهان از نظر حجم تولید خودرو شده است.

براساس این گزارش تولید خودرو در ایران در سال ۲۰۰۹ با کاهش ۴/۲۸ درصدی مواجه شده است.

از سوی دیگر هرچند خودروسازان داخلی سقوط دو پله‌ای را در تولید خودرو در سال گذشته میلادی تجربه کردند، اما براساس گزارش مذکور توانستند از نظر تیراژ تولید بالاتر از کشور روسیه قرار بگیرند.

براساس آمار اعلام شده با وجودی که تولید خودروهای تجاری روسیه در سال ۲۰۰۹ بیشتر از تولید ایران در این بخش بود، اما این برتری نتوانست برتری ایران در زمینه تولید خودروهای سواری را تحت تاثیر قرار دهد. روسیه در سال گذشته میلادی ۵۹۵ هزار و ۸۳۹ دستگاه خودرو سواری و ۱۲۶ هزار و ۵۹۲ دستگاه خودرو تجاری تولید کرد و در جایگاه بعد از ایران قرار گرفت.

افزون بر این سقوط دو پله‌ای تولید در کشور موجب شد تا خودروسازان مطرحی همچون ایتالیا که سال گذشته از خودروسازان ایرانی عقب مانده بودند در سال جاری در رتبه‌ای بالاتر از ایران قرار گیرند.

با این حال سقوط دو پله‌ای تولید خودروسازان داخلی در حالی است که مسوولان بارها از رشد تولید خودروسازان در سال گذشته خبر داده و عنوان کرده بودند که بر خلاف سایر خودروسازان دنیا، خودروسازان داخلی به خوبی توانسته اند بحران جهانی را پشت سر

گذارند.

از سوی دیگر افت دوپله‌ای تولید خودرو در سال گذشته میلادی موجب شد تا ایران باز هم نتواند برای چندمین سال متوالی از نظر تولید خودرو از کشور همسایه خود یعنی ترکیه پیشی گیرد و به این ترتیب خودروسازان داخلی عنوان دومین خودروساز بزرگ خاورمیانه را در سال ۲۰۰۹ میلادی به خود اختصاص دهند، هرچند در سال ۲۰۰۹ میلادی خودروسازان داخلی توانستند در تولید خودروهای سواری از ترکیه پیشی گیرند اما رشد تولید خودروهای تجاری در ترکیه و افت تولید این خودروها در کشور موجب شد تا ترکیه از خودروسازان داخلی پیشی گرفته و در جایگاه ۱۶ قرار گیرد.

بر اساس آمار انجمن جهانی خودروسازان، ترکیه در سال گذشته میلادی با کاهش ۲/۲۴درصدی ۸۶۹ هزار و ۶۰۵ دستگاه انواع خودرو تولید کرد و به این طریق توانست رتبه ۱۶ جهان را به خود اختصاص دهد؛ یعنی همان رتبه‌ای که ایران در سال ۲۰۰۸ به دست آورده بود. از سوی دیگر بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان، تولید خودرو سواری ایران و ترکیه در سال ۲۰۰۹ میلادی به ترتیب به ۶۹۲ هزار و ۲۳۰ و ۵۱۰ هزار و ۹۳۱ دستگاه رسید. این در حالی‌ است که تولید خودروهای تجاری در ایران و ترکیه به ترتیب به ۶۰ هزار و ۸۰ و ۳۵۸ هزار و ۶۷۴ دستگاه رسید.

تنزل یک پله‌ای خودروهای سواری

از سوی دیگر هر چند از نظر تولید خودرو بدون احتساب خودروهای تجاری خودروسازان داخلی در سال گذشته میلادی توانستند بالاتر از کشورهایی مانند ایتالیا، روسیه، ترکیه، بلژیک و آرژانتین در رتبه ۱۵ جهان قرار گیرند، اما از نظر تولید خودروهای تجاری، تجاری سازان داخلی نتوانستند رتبه‌ای بهتر از ۲۲ را در جهان کسب کنند، این در حالی است که رتبه تجاری‌سازان و سواری سازان در سال ۲۰۰۸ میلادی به ترتیب ۱۴ و ۲۲ بوده است که با توجه به آمار مذکور می‌توان گفت که رتبه تولید خودروهای تجاری ایران در جهان تغییری نکرده، اما در زمینه خودروهای سواری ایران یک رتبه تنزل پیدا کرده است.

جایگاه ثابت ایران در آسیا

از سوی دیگر هرچند خودروسازان داخلی در سال گذشته میلادی سقوط دو پله‌ای را در تولید تجربه کردند، با این حال توانستند عنوان هفتمین خودروسازان بزرگ آسیا را از آن خود کنند؛ عنوانی که در سال ۲۰۰۸ نیز نصیب خودروسازان داخلی شده بود.

در سال ۲۰۰۹ میلادی کشورهای چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند، تایلند و ترکیه توانستند در قاره آسیا رتبه‌های اول تا ششم را از نظر تولید انواع خودرو به خود اختصاص دهند و ایران نیز در جایگاه هفتم قرار گرفته بود. تنها تغییر این رتبه‌بندی در سال گذشته پیشی گرفتن چین از ژاپن است.

کاهش تولید اغلب بزرگان

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان در سال ۲۰۰۹ میلادی از میان ۲۰ تولیدکننده بزرگ تولیدکننده خودرو جهان فقط سه کشور چین، هند و جمهوری چک رشد تولید را تجربه کرده و تولید در سایر کشورها با افت مواجه شد.

بیشترین افت تولید خودرو در سال ۲۰۰۹ میلادی در میان ۲۰ تولیدکننده بزرگ این محصول در جهان مربوط به کشورهای روسیه ۶/۵۹ درصد، آمریکا ۳/۳۴ درصد و انگلیس ۹/۳۳ درصد بود. این در حالی است که تولید خودرو در کشورهای چین، هند و جمهوری چک به ترتیب ۳/۴۸ و ۹/۱۲ و سه درصد افزایش یافت.

ایران در سال ۲۰۰۸ میلادی رشد ۴/۵ درصدی تولید خودرو را تجربه کرده بود، اما این نرخ در سال ۲۰۰۹ میلادی به ۴/۲۸ درصد کاهش تبدیل شد.

در سال ۲۰۰۸ ایران در میان ۲۰ خودروساز بزرگ دنیا دارای پنجمین رشد تولید بزرگ بود که در سال ۲۰۰۹ رتبه قابل قبولی در این زمینه به‌دست نیاورد. اما بر اساس آمار انجمن جهانی خودروسازان، تولید جهانی خودرو در سال گذشته میلادی با افت ۵/۱۳ درصدی به ۶۰ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۹۸۵ دستگاه رسید.

از کل تولید خودرو در جهان در سال گذشته میلادی ۱۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۳۲۹ دستگاه مربوط به خودروهای تجاری بوده و مابقی تولید یعنی ۴۷ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۶۵۶ دستگاه نیز مربوط به سایر خودروها و به ویژه سواری بوده است. همچنین چین با تولید

۱۳ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۹۹۴ دستگاه خودرو عنوان بزرگترین خودروساز جهان را در سال گذشته میلادی از آن خود کرد. بعد از چین نیز کشورهای ژاپن و آمریکا رتبه‌های دوم و سوم را به‌دست آوردند. در سال گذشته قریب به اتفاق تولیدکنندگان بزرگ خودرو در جهان به غیر از چین، هند و جمهوری چک افت تولید این محصول را تجربه کردند.