مونا مشهدی رجبی

در یک سال گذشته بیشترین شمار خودروهای فراخوانده شده به کارخانه یا به تعبیر بهتر بیشترین خودروهای مشکل‌دار متعلق به تویوتا بودند. تویوتا که در سال ۲۰۰۹ میلادی و بعد از ورشکستگی جنرال موتورز به بزرگترین خودروساز دنیا تبدیل شده بود در یک سال گذشته بیشتر از ۹ میلیون دستگاه خودرو را به کارخانه فراخوانده است که بیشترین شمار آنها دارای نقص در سیستم ترمز بودند. این فراخوان‌های بزرگ شهرت تویوتا را زیر سوال برده است و از محبوبیت آن در بازار جهانی کاسته است. مطالعات انجام شده توسط اتحادیه بین‌المللی مطالعات بازار خودرو نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان کشور چین اعتماد خود را به تولیدات تویوتا از دست داده‌اند. این در حالیست که چین یکی از بازارهای هدف بسیار با اهمیت تویوتا است و این شرکت همچون دیگر خودروسازان دنیا سرمایه گذاری بسیاری در بازار کشور چین انجام داده است. مدیرعامل تویوتا در ماه گذشته به دلیل نقص خودروهای تویوتا از مصرف‌کنندگان چینی عذر خواهی کرده بود، اما آمارها نشان می‌دهد فروش تولیدات تویوتا در بازار کشور چین کاهش یافته است.

یکی از تحلیلگران بازار خودرو نقص شمار زیادی از خودروهای تویوتا را به دلیل بی‌توجهی این شرکت به کیفیت تولیداتش می‌داند. وی بر این باور است که تویوتا برای تبدیل شدن به پرفروش‌ترین خودروساز دنیا کیفیت را فدای کمیت کرده است.وی ادامه داد: تویوتا برای کاهش هزینه تولید کنترل کیفی خودروها در بخش‌های مختلف تولیدی را حذف کرده به همین دلیل خودروهای عرضه شده به بازار دارای نقایص زیادی هستند. این نقص‌های زیاد و شکایات فراوانی که در سراسر آمریکا و اروپا از تولیدات تویوتا شده است سبب شد تا این خودروساز محبوبیت خود را از دست بدهد.

نقص خودروها در کشورهای صنعتی و فراخوان‌های تویوتا سبب شده است تا مصرف‌کنندگان قاره آسیا نیز تمایل خود را به خرید تویوتا از دست بدهند. این در حالیست که سهم تویوتا در بازار مصرف آسیا برابر با ۳۰ درصد است که بیشترین سهم در میان تمامی خودروسازان محسوب می‌شود ولی با ادامه روند کنونی تا سه سال آینده سهم تویوتا در بازار آسیا به کمتر از ۱۸ درصد تقلیل خواهد یافت.

اتحادیه بین المللی مطالعات بازار خودرو اعلام کرده است خودروهای فراخوانده شده به کارخانه توسط شرکت تویوتا اغلب در زمره پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین خودروها بودند و اغلب در سال‌های بحران اقتصادی تولید و به بازار عرضه شده بودند.

این اتحادیه نقص فنی اغلب خودروهای پرفروش و پرطرفدار را دلیل دیگری برای بی‌توجهی تویوتا به کیفیت خودروها به منظور افزایش تولید ذکر کرده است. از جمله خودروهای فراخوانده شده طی یک سال گذشته می‌توان به خودروی rav۴ تولید سال‌های ۲۰۰۹ تاکنون و خودروی کورولا تولید سال ۲۰۰۹ تا کنون و خودروی کمری تولید سال ۲۰۰۷ میلادی تا کنون اشاره کرد. دیگر خودروهای فراخوانده شده عبارتند از ماتریکس تولید سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون، خودروی Avalon تولید سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون، خودروی highlander تولید سال ۲۰۱۰ میلادی و خودروی tundra تولید سال ۲۰۰۷میلادی تا کنون و در نهایت خودروی sequia تولید سال ۲۰۰۸ میلادی.

اخیرا نیز شرکت تویوتا خودروی sienna را به کارخانه فراخوانده است و اخباری در مورد نقص جدی در خودروی لکسوس ارائه داده است.

نقص خودروهای لکسوس gx۴۶۰ به اندازه‌ای بزرگ است که در دومین گزارش ایمنی خودرو که توسط اتحادیه صنعت خودروی آمریکا انجام شد از مردم خواسته شد تا این خودرو را خریداری نکنند. مشکلات ایمنی این خودرو می‌تواند آسیب‌های جدی را برای سرنشینان ایجاد کند و به همین دلیل استفاده نکردن از آن به تمامی مردم آمریکا توصیه شده است.

در این شرایط شرکت تویوتا فروش برخی از مدل‌های پرطرفدار را در بازار آمریکا متوقف کرد. سخنگوی این شرکت در مورد دلیل توقف فروش این خودروها می‌گوید: کنترل کیفی تولیدات نشان داد که خودروهای تویوتا دارای نقصی در سیستم شتاب خود هستند و به همین دلیل ما در نظر گرفتیم پیش از بر طرف کردن این نقص خودروهای مذکور را به بازار مصرف عرضه نکنیم.