گروه خودرو- روز گذشته خبرگزاری فارس‌،گفت‌وگویی را با منوچهر منطقی، مدیرعامل پیشین ایران خودرو‌، روی سایت خود قرار داد‌؛ گفت و گویی که در آن مسائل مختلفی از جمله پروژه رانا‌، داستان چری و قرارداد تندر-۹۰‌، مطرح شده است.

در این گفت‌و‌گو‌، منطقی با بیان اینکه خودروی رانا در مسیر خودروساز شدن ایران خودرو طراحی شده‌، می‌گوید: برای خودروساز شدن سه سیکل را تعریف کرده بودیم، یکی قبل از زمان مدیریت ما و دو سیکل در زمان ما بود. سیکل اول ایجاد برند ملی بود که با سمند شروع شد و ایران خودرو از تجربیات سمند‌، در رانا استفاده کرد.

وی می‌افزاید:رانا دارای پلت‌فرمی بود که ۶۶ درصد متعلق به ایران بود و از قطعات مشترک ۲۰۶ هم در آن استفاده کردیم. با داشتن پلت فرم اگر طراحی بدنه و شکل خودرو انجام می‌دادیم، می‌توانستیم ادعا کنیم که خودروساز شدیم و می‌توانیم خودرو را بر مبنای نیازهایی که دیگران دارند، طراحی کنیم.

مدیرعامل پیشین ایران خودرو با بیان اینکه قیمتی ۱۱ میلیون تومانی برای رانا در نظر گرفته شده بود‌، تاکید می‌کند: به غیر از رانا اگر هر خودروی دیگر را بخواهیم طراحی و تولید کنیم ۳ یا ۴ سال دیگر طول می‌کشد و در چارچوب‌هایی که برای استراتژی تدوین کرده ایم، قرار نخواهد گرفت.

منطقی با اشاره به اینکه رانا برندی با کششی فوق العاده در بازارهای داخلی و خارجی است‌، تاکید می‌کند: خودروی رانا به یک تعبیر ساده تمام مشخصات خودروی تویوتا مدل یاریس را دارد، منتهی هم از نظر شکل بیرونی از آن سرتر است و قیمت آن هم کمتر از نصف خودروی تویوتای یاریس است.

ماجرای خودرو اسلامی

اما منطقی در ادامه گفت و گوی خود‌، به ماجرای تولید خودرو مشترک بین کشورهای اسلامی‌نیز اشاره کرده و می‌گوید: قرار بود برای اغلب کشورهای اسلامی یک خودرو بین ۸ تا ۱۰ هزار دلاری که تیراژ آن هم حدود ۴۵۰ هزار دستگاه بود‌، طراحی و تولید شود ودر کنار آن نیز خودرویی دیگر و دو دیفرانسیلی نیز برای کشورهای حوزه خلیج فارس با بازاری ۷۰ هزار دستگاهی و همچنین خودرویی ون مانند برای آسیای جنوب شرقی به طراحی و تولید برسند.

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه عنوان می‌کند:بر مبنای مطالعات روی یک خودروی ۸ تا ۱۰ هزار دلار کار کردیم و قرار شد تا با بانک توسعه اسلامی و ترکیه و مالزی یک شرکت مشترک تاسیس کنیم که مالزی در این زمینه موافقت نکرد و قرار شد مشارکت بین ایران و ترکیه انجام شود.

چری رقیب پراید بود

مدیرعامل پیشین ایران خودرو همچنین به داستان همکاری مشترک خود با چری چین نیز اشاره کرده و می‌گوید: خودرویی که قرار بود در قالب این همکاری عرضه شود، در واقع یک محصول با سرمایه‌گذاری مشترک بود و محاسبات را طوری انجام دادیم که با قیمتی بین ۷ تا ۸ میلیون تومان دست مصرف‌کننده برسد.در واقع پروژه صرفا یک خودروی چینی نبود، بلکه همکاری مشترک بود و این مدل می‌توانست در بازار در حدود ۷ تا ۸ میلیون عرضه شود.

منطقی توضیح می‌دهد: بحث‌ها و مذاکرات انجام و تفاهم‌نامه‌اش امضا شد، برای فاز اجرایی هم سایت‌های مختلف از جمله سایت بابل که در طرح بود، مورد مطالعه قرار گرفت و به عنوان گزینه دوم مطرح شد. ولی زمانی که می‌خواستیم کلنگ‌ شروع کار را بزنیم آقای وزیر صنایع مخالفت کردند.

وی تاکید می‌کند: چری به هر حال رقیبی جدی برای پراید محسوب می‌شد.

رنو را نمی‌توان به راحتی حذف کرد

مدیرعامل پیشین ایران خودرو در ادامه گفت و گوی خود به حذف رنوپارس از قرارداد تندر-۹۰ نیز اشاره کرده و تاکید می‌کند: این کار را به راحتی نمی‌توان انجام داد.

چرا که این یک قرارداد بین‌المللی است، در این قرارداد برای حل اختلاف مرجع بین‌المللی دیگری تعریف شده که در ایران نیست. اگر موارد حقوقی را در نظر بگیریم، هر کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. قالب حقوقی یک سری قید و بندهایی را برای طرفین ایجاد می‌کند.

۲۰۶ پلاس

ماجرای تولید ۲۰۶ پلاس در ایران خودرو نیز بخش دیگری از گفت‌و‌گوی مدیرعامل پیشین ایران خودرو است.

وی در این زمینه می‌گوید: داستان پژو ۲۰۷ این است که خودروی پژو قرار بود که خودروی ۲۰۶ را در ۲۰۱۱ از رده خارج کند، بنابراین وقتی بخواهد خودرویی را از رده خارج کند یک خودروی دیگر را طراحی می‌کند تا جایگزین شود.

به گفته منطقی، آنها خودروی ۲۰۷ را طراحی کردند ولی خیلی گران تمام ‌شد و اقبال مشتریان به آن کمتر بود، بنابراین تصمیم گرفتند شمای کلی یا استایلی را که بر روی ۲۰۷ جذاب است، روی پژو ۲۰۶ پیاده‌سازی کنند.