مونا مشهدی رجبی

صنعت خودروسازی یکی از صنایع مهم در دنیای امروز است که در جریان بحران اقتصادی با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. در جریان بحران اقتصادی، شرکت‌های خودروسازی بزرگ اقدام به بررسی نواقص کاری خود کردند و تغییرات ساختاری را کلید مقابله با ایجاد بحران‌های مشابه ذکر کردند.

توسعه بازار و وارد شدن به کشورهای در حال توسعه، مهمترین تحولی بود که در سال گذشته در بازار خودروی دنیا بوجود آمد.

«هیو وایت»، کارشناس مرکز مطالعات بازار خودرو در آمریکا می‌گوید: در جریان بحران اقتصادی، بازار هدف اغلب خودروسازان تغییر کرد و آنها که پیش از این برای تامین نیازهای ساکنان کشورهای صنعتی و پیشرفته تولید می‌کردند، دریافتند که وابستگی به یک بازار باعث افزایش آسیب پذیری آنها می‌شود و به همین دلیل اقدام به بازاریابی در کشورهای در حال توسعه به خصوص چین و هند کردند.

در این سال اغلب خودروسازان کارخانه‌هایی در کشورهای در حال توسعه، تاسیس کردند تا ضمن برخورداری از نیروی کار ارزان قیمت، آنها به بازار پر رونق کشورهای در حال توسعه هم نزدیک باشند.

البته در بازار کشور چین که در سال گذشته بزرگترین بازار خودروی دنیا هم شده بود، خودروسازان داخلی حرف اول را می‌زنند.

در سال گذشته ۱۴ خودروساز داخلی چین تامین کننده ۹۰ درصد از نیاز داخلی بازار بودند، اما در ابتدای سال جاری دولت چین اعلام کرد که خودروسازان کوچک باید با هم ادغام شوند.

دولت تاکید کرد تا انتهای سال جاری میلادی تنها ۱۰ شرکت خودروسازی چینی در کشور فعال خواهند بود.

ادغام خودروسازان چینی با یکدیگر سبب ایجاد چند شرکت قدرتمند خودروسازی در این کشور می‌شود. این ادغام فضا را برای ورود خودروسازان خارجی به بازار چین نیز باز می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۹ میلادی کشورهای چین، هند، کره جنوبی و ژاپن، چهار بازار بزرگ خودرو در دنیا بوده اند و اغلب خودروسازان نیز تلاش کردند تا نیاز این بازارها را تامین کنند.

در گزارش مرکز مطالعات بازار خودرو آمده است: با توجه به تغییری که در بازار ایجاد شده است، خودروسازان نیز باید اقدام به تغییر سیستم طراحی خود کنند. آنها باید خودروهای خود را به گونه‌ای طراحی کنند که هم نیازهای ساکنان کشورهای در حال توسعه را تامین کند و هم تامین‌کننده نیازهای کشورهای توسعه یافته و صنعتی باشد.

این وظیفه البته بر دوش خودروسازان بزرگ است، زیرا هم دارای سهم بیشتری در بازار جهان هستند و هم سرمایه بیشتری در اختیارشان است. استفاده از آخرین تکنولوژی هابه خصوص تکنولوژی خودروهای هیبریدی و الکتریکی برای تولید خودروهایی که وارد بازار کشورهای در حال توسعه می‌شود، ضرورت دارد.

مطالعات نشان می‌دهد ۷۷ درصد از بازار خودروی دنیا در تصاحب ده شرکت بزرگ خودروسازی است و دیگر شرکت‌های دنیا که در کشورهای مختلف مشغول به کار هستند، تنها به ۲۳ درصد از بازار دسترسی دارند.