گروه خودرو- این روزها در خودروسازی ایران از هر چه بگذریم، سخن تعرفه خوش‌تر است. کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، در حالی رای به کاهش ۲۰ درصدی تعرفه واردات خودرو و قطعات منفصله داده است، که اهالی صنعت خودروسازی کشور، به خصوص قطعه‌سازان، از این تصمیم مجلسی‌ها به هراس افتاده و از آنجا که کاهش تعرفه تاثیری مستقیم و بسزا بر تولید و درآمدزایی آنها دارد، هم‌اکنون برای رد این مصوبه تلفیقی‌ها، در صحن علنی مجلس به تکاپو افتاده‌‌اند.

قطعه‌سازان در همین راستا طرحی چهار محوری را تهیه کرده‌اند و قصد دارند با ارائه آن به خودروسازها و نمایندگان خانه ملت، به نوعی مانع تصویب نهایی کاهش تعرفه شوند.

این در شرایطی است که با توجه به محورهای چهارگانه این طرح، به نظر می‌رسد طرح مورد نظر باید از سوی خودروسازان به قطعه‌سازها ارائه می شد، نه اینکه قطعه‌سازان در این زمینه پیشقدم شوند.

«افزایش کیفیت»، «کاهش قیمت»، «ارتقای سطح خدمات پس از فروش» و «ایجاد تنوع در محصولات و تولید خودروهای کم‌مصرف» محورهایی است که به نظر می‌رسد خودروساز باید در مقام پیشنهاد دهنده آنها به قطعه‌سازان برآید و در این زمینه برنامه ارائه بدهد، کما اینکه قطعه‌سازان همواره در واکنش به کیفیت پایین قطعات تولیدی، عنوان کرده‌اند که «آنچه را خودروساز بخواهد، می‌سازند».

این پاسخ قطعه‌سازان به کیفیت پایین تولید، بدان معناست که خودروسازان، قطعات مورد نیاز خود را در قیمت و کیفیتی خاص به قطعه‌سازها سفارش می‌دهند و قطعه‌ساز هر چقدر هم که از توان کیفی بالایی برخوردار باشد (اگر باشد)، باید محصول خود را متناسب با قیمت مورد نظر خودروسازان به تولید برساند، حتی اگر در این راستا از کیفیت قطعات نیز بکاهد.

بنابراین با توجه به سیاست کاری فعلی میان این دو حلقه اساسی زنجیره خودروسازی کشور، درست‌تر و منطقی تر این است که ابتدا خودروساز به فکر افزایش کیفیت، کاهش قیمت و... بیافتد و برنامه خود را در این زمینه به قطعه‌سازان ارائه کند، زیرا شواهد و قرائن نشان می‌دهد که تا خودروساز نخواهد، کار خاصی در زمینه اجرای محورهای چهارگانه قطعه‌سازان، از دست آنها بر نخواهد آمد.

به نظر می‌رسد اگر خودروسازان کشور با توجه به استراتژی تولید، انتظارات مشتریان و همچنین آینده بازار، برنامه‌ای مدون و قابل تحقق را در زمینه کیفیت، قیمت، ایجاد تنوع تولید و ارائه خدمات پس از فروش مناسب، تدوین کرده و به قطعه‌سازان ارائه دهند، هماهنگی و تعامل بیشتری میان این دو به وجود خواهد آمد و نتایج بهتری نصیب خودروسازی کشور می‌شود.