روابط عمومی مگاموتور - همزمان با برگزاری اجلاس کشورهای عضو D۸ در تهران، محمدرضا روشنی مقدم، رییس کارگروه خودرو این اجلاس، از توافق و تصویب اولیه طرح تولید خودرو با برند مشترک کشورهای D۸ خبر داد. محمدرضا روشنی مقدم در مصاحبه با شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ظرفیت‌های کشورهای D۸ در زمینه تولید خودرو و همچنین بازار مناسبی که در این کشورها وجود دارد گفت: کشورهای D۸ با حدود ۹۵۰ میلیون جمعیت، پنج درصد تولید خودرو جهان را بر عهده دارند.

بازار این کشورها ۴میلیون خودرو در سال است؛ بنابراین بازار عظیمی دارند و می‌توانند در داخل این بازار تولیدات و طراحی‌های خود را عرضه کنند. وی افزود: پتانسیل موجود در کشورهای D۸ باعث شده که ما این ایده را دنبال کنیم که با استفاده از توانمندی و قابلیت‌های موجود در این کشورها خودرویی را طراحی و عرضه کنیم که متناسب با نیاز مردم این کشورها باشد.وی افزود: ایده طراحی خودرو بر اساس برند جدید مورد تایید و تصویب قرار گرفته است به گونه‌ای که با استانداردهای جهانی تطبیق داشته و وضعیت آن به‌گونه‌ای باشد که بخش عمده‌ای از بازار این کشورها را پوشش دهد.

به گفته روشنی مقدم این خودرو از قابلیت عرضه به سایر نقاط جهان نیز برخوردار خواهد بود.مدیرعامل مگاموتور با اشاره به اینکه این ایده اکنون مورد توافق کشورهای عضو قرارگرفته است، گفت: قرار شده مطالعات اقتصادی آن ظرف ۶ ماه آینده انجام شود و در نشستی که توافق شد در استانبول داشته باشیم، این ایده را پیگیری خواهیم کرد.روشنی مقدم افزود: کارگروه خودرو، جلسه میانی قبل از اجلاس اصلی خواهد داشت و این موضوع را پیگیری می‌کند.رییس کار گروه خودرو اجلاس D۸ با اشاره به مزیت‌های خودروسازی در ایران گفت: صنعت خودروی کشور در چند سال اخیر رشد خوبی داشته به همین دلیل خودروسازان داخلی در زمینه طراحی، تولید و ساخت تجهیزات خطوط تولید دارای تجربه هستند.

وی با اشاره به اینکه در گروه D۸ سه کشور ایران، ترکیه و مالزی در زمینه خودروسازی دارای تجربه هستند گفت: طراحی خودرو با کمک این سه کشور محقق خواهد شد و در این میان ایران نقش ویژه‌ای خواهد داشت.

روشنی مقدم تصریح کرد: در زمینه تولید نیز می‌توان گفت دارای بالاترین تیراژ خودرو در بین کشورهای عضو D۸ هستیم، در معیارهای جهانی نیز رتبه ایران در تولید خودرو بین ۱۴ تا ۱۶ است. وی در ادامه افزود: در بخش ساخت تجهیزات نیز خودروسازان داخلی دارای زیرساخت‌های مورد نیاز این صنعت از جمله خطوط بدنه، تولید، مونتاژ، رنگ، ساخت قالب‌ها، ماشین کاری و غیره هستند.

روشنی مقدم با تاکید بر این نکته که تولید خودرو مشترک در D۸ باید با توجه به مزیت‌ها و توانایی‌های هر یک از این کشورها و همچنین به طور مشترک انجام شود گفت: باید چگونگی کار هر کشور برای تولید خودرو مشترک تعریف و تعیین شود.

به گفته وی باید مزیت‌های اقتصادی و رقابتی را کنار هم بگذاریم و یک کارگروه مشارکتی را بر اساس این مزیت‌ها تعریف کنیم.

روشنی مقدم تصریح کرد: این سه کشور پتانسیل‌های لازم را برای طراحی وتولید خودرو در مجموعه D۸ دارند.

اگر ما بر روی تولید خودرو مشترک توافق کنیم، این خودرو در یک نقطه و در یک کشور تولید نمی‌شود و تولید می‌تواند در کشورهای مختلف و سطح‌های مختلف انجام شود و برای اینکه این کار را به ثمر برسانیم، در مصوباتی که داشتیم یک صندوق سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی کردیم که این صندوق برای پشتیبانی از پروژه‌هایی است که با سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای D۸ اجرا می‌شود و همچنین این صندوق هزینه‌های تحقیق و توسعه R&D را پوشش می‌دهد.

روشنی مقدم افزود: کارگروه خودرو در اجلاس D۸ با مشارکت ۷ کشور تشکیل شد و به غیر از مالزی بقیه کشورها مشارکت فعالی داشتند. در این کارگروه توافق شد ایران تا ۶ ماه آینده مصوبات کارگروه را پیگیری کند و پیشنهادات را دریافت کرده و پیش نویس اولیه برای نشست ترکیه را تهیه نماید.

رییس کارگروه خودرو در اجلاس D۸ در ادامه گفت: یکی از مصوباتی که در کارگروه خودرو داشتیم همکاری مشترک در زمینه تولید، طراحی و تکنولوژی‌های جدید نظیر خودروهای هیبریدی، خودروهای الکتریکی، سوخت جدید و CNG است، در بخش خودروهای هیبریدی کمیته‌ای در وزارت صنایع تشکیل شده که این موضوعات را پیگیری می‌کند.

آنچه اکنون مورد تصویب قرار گرفته مرحله اولیه هیبرید (میکروهیبرید) است. چنانچه فناوری میکروهیبرید در خودروها طراحی و پیاده شود بین ۵ تا ۱۰ درصد صرفه‌جویی در انرژی خواهیم داشت.

روشنی مقدم با اشاره به اینکه ترکیه و مالزی نیز همراه با ایران در زمینه قطعه‌سازی و نیز تحقیقات بر روی خودروهای هیبریدی و الکتریکی فعالیت‌هایی را کرده‌اند گفت: این آمادگی در داخل وزارت صنایع ایجاد شده که ما ظرف یک سال آینده محصولاتی را در زمینه خودروهای هیبرید و میکروهیبرید ارائه کنیم.