واحد ارتباطات شرکت سایپا دیزل - در پی درج خبر تجمع عده‌ای قلیل از خریداران کامیون T۳۰۰ در برخی از رسانه‌های نوشتاری، مدیرعامل شرکت سایپا دیزل در گفت‌وگویی مواضع این شرکت را در قبال تجمع صورت پذیرفته، اعلام کرد.

علی ملک در ابتدا در مورد چگونگی ورود این نوع کامیون به کشور گفت: سفارش‌گذاری خرید کامیون‌های D۳۰۰ و T۳۰۰ در اواخر سال ۸۳ انجام و از اوایل سال ۱۳۸۴ (قبل از آغاز به کار دولت نهم)، پس از طی مراحل قانونی و صدور مدارک مثبت کیفی از سوی مراجع ذی‌صلاح، تعداد ۲۴۰۰ دستگاه از این نوع کامیون وارد کشور و به مشتریان عرضه شد.

وی اعتراض تجمع‌کنندگان در خصوص برند کامیون T۳۰۰ که گفته می‌شود این خودرو با برند نیسان دیزل ژاپن تبلیغ شده و به آنها با برند دانگ فنگ چین فروخته شده است را منطقی ندانست و گفت: شرکت‌های دانگ‌فنگ چین و نیسان دیزل ژاپن با سهم مساوی شریک تجاری بوده و از سال ۲۰۰۳ تاکنون محصولات دانگ‌فنگ با برند و تکنولوژی نیسان دیزل تولید می‌شود؛ نکته قابل توجه این است که نیسان نیز خود زیرمجموعه شرکت ولوو است و این شرکت‌ها به صورت زنجیره‌وار با هم در ارتباط می‌باشند. مدیرعامل سایپا دیزل با اشاره به اینکه شرکت دانگ‌فنگ جزو سه شرکت تجاری برتر چین محسوب می‌شود، گفت: این شرکت در سال ۲۰۰۷ میلادی در حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار خودرو تولید کرد، ضمن اینکه کامیون جدید این کشور با نام T۳۷۵ که در ایران با نام البرز تولید می‌شود هم‌اکنون به کشورهایی چون ایالات‌متحده صادر می‌شود.

ملک درباره علت اعتراض برخی از خریداران خودروی T۳۰۰ گفت: متاسفانه برخی از خریداران کامیون‌های مذکور با انجام تغییرات غیرمجاز از جمله افزایش حجم مخزن سوخت، تغییر کاربری، تغییر سایز لاستیک‌ها، تغییر مسیر اگزوز، بار مازاد بر ظرفیت و ... باعث ایجاد نقص در خودروی خود شده‌اند.

وی ادامه داد: تاکنون به میزان ۵/۱۶ میلیارد تومان قطعه کامیون‌های D۳۰۰ و T۳۰۰ را وارد شبکه خدمات پس از فروش کرده‌ایم که ۱۰ میلیارد تومان آن موجود است و در حال حاضر نیز برای دریافت قطعه این گونه کامیون‌ها متقاضی وجود ندارد! ملک همچنین درخصوص نحوه برخورد سایپادیزل با این معترضین گفت: مدیریت وقت شرکت در سال ۸۵ میزان گارانتی این نوع خودروها را از ۵/۱ سال و ۱۵۰ هزار کیلومتر به ۳ سال و ۲۵۰ هزار کیلومتر افزایش و تامین قطعات غیرگارانتی این نوع کامیون‌ها را نیز با ۵۰ درصد تخفیف ارائه داد. نکته حائز اهمیت این است که شرکت سایپادیزل از بابت فروش ۲۴۰۰ دستگاه کامیون D۳۰۰ و T۳۰۰،‌ ا۲۰ میلیارد تومان دریافت کرده،‌

در حالی که تا پایان سال ۸۷،‌ این شرکت بیش از ۲۴ میلیارد تومان جهت گارانتی این نوع محصولات هزینه کرده است.

مدیرعامل شرکت سایپادیزل با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد خریداران کامیون‌هایT۳۰۰ و D۳۰۰ اقساط خود را به موقع پرداخت کرده‌اند، گفت: حدود ۱۵ درصد خریداران این نوع کامیون‌ها، بیش از ۲۰ قسط خود را پرداخت نکرده‌اند که متاسفانه معترضین هم جزو این قشر هستند، ملک در ادامه به شکایت معترضین به کلیه مراجع ذی‌صلاح از سال ۸۵ تاکنون اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی و استاندارد، شکایات مطروحه معترضین را وارد ندانسته و شرکت سایپا دیزل را در این زمینه محق دانسته‌اند. وی در ادامه یادآور شد: معترضین حتی شکایات خود را به اداره‌کل بازرسی و شکایات وزارت صنایع‌و‌معادن ارجاع دادند که شخص وزیر صنایع‌و‌معادن نیز در دی‌ماه سال گذشته با صدور دستوری اکید خواستار پیگیری اعتراضات مربوط به کامیون‌های T۳۰۰ و D۳۰۰ شد و به دنبال آن کارگروهی با حضور نمایندگان شرکت‌های سایپادیزل و رنا، اداره‌کل ماشین‌سازی و نیروی محرکه، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و اداره‌کل بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت صنایع و معادن تشکیل گردید و این کارگروه ویژه نیز با ابلاغ فراخوان به معترضین، ضمن حضور در استان‌های کشور با مرکزیت خراسان رضوی، اصفهان و فارس، خودروهای آنها را مورد بازرسی قرار داد. وی افزود: نکته جالب توجه اینکه از ۲۴۰۰ مالک کامیون‌های فروخته شده، تنها حدود ۷۰ نفر جهت بازدید خودروهای خود به کارگروه استقرار یافته در استان‌های فوق‌الذکر و سایر شهرهای هم‌جوار مراجعه کردند! مدیرعامل سایپادیزل از آمادگی این شرکت برای پاسخگویی به تمامی مراجع ذی‌صلاح خبر داد و گفت: در زمینه رسیدگی به شکایات معترضین، مقرر گردیده کمیته‌ای با حضور نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت صنایع، سایپادیزل و نماینده معترضین تشکیل شود که به‌زودی نتایج آن اعلام خواهد شد. وی افزود: سردسته افراد معترض اصلا کامیون‌دار نبوده و تنها با هدف باج‌خواهی و وارد نمودن خدشه به برند شرکت بعضا چنین تجمعات غیرقانونی تشکیل می‌دهند.