گروه خودرو- در شرایطی که اوضاع در بازار خودرو کشور، چنگی به دل نزده و مشتریان تمایل چندانی به خرید ندارند، این هفته نیسان رونیز یک میلیون تومان گران شد، اما پژو پارس کاهش قیمتی ۱۰۰ هزار تومانی را در هر دو مدل دوگانه‌سوز و بنزینی خود تجربه کرد. آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، مشتریان پس از آنکه در جریان تعطیلات اعیاد قربان و غدیر خم، تا حدی تحریم بازار را شکسته و رونقی البته اندک را به خرید و فروش خودرو دادند، طی هفته جاری باز هم پشت به بازار کرده و در حال حاضر تقاضای خاصی برای خرید خودرو وجود ندارد.

نکته مهمی که طی سه ماه گذشته در بازار خودرو کشور رخ داده، ثبات نسبی منحنی قیمت‌ها، به‌رغم نوساناتی است که گاه نصیب بازار شده و تقاضا را در آن کم و زیاد کرده است.

در واقع تحریک تقاضا طی سه ماه گذشته، به نحوی نبوده که منحنی کلی قیمت خودروها را تا حدی چشمگیر و آن چنانی، دستخوش تغییر و تحول کند.

به گفته فعالان بازار، بازگشت رونق به بازار خودرو کشور، موضوعی نیست که به این زودی‌ها رخ بدهد؛ چراکه معمولا بین ماه‌های پایانی سال، تنها اسفند و آن هم نیمه دوم آن شاهد رونق گرفتن خرید و فروش خودرو می‌شود و البته در این بین، تعطیلات چند روزه احتمالی و سیاست خودروسازان در عرضه محصول به بازار و همچنین تصمیمات سوختی کشور نیز بی‌تاثیر در افت و خیز بازار نیست. در واقع هرچه به اسفند ماه نزدیک می‌شویم، مشتریان بیشتر به خرید خودرو ترغیب شده و در این بین البته شانس با خودروهای کم‌مصرف‌تر بیشتر یار خواهد بود و احتمال گرانی آنها نیز می‌رود.

جهش یک میلیون تومانی رونیز

نه به خاطر افزایش تقاضا، بلکه به دلیل کاهش عرضه نیسان رونیز به بازار، این محصول طی هفته جاری با افزایش قیمت روبرو و یک میلیون تومان گران شد.

رونیز که جزو محصولات شاسی بلند پارس‌خودرو به حساب می‌آید و خط تولید آن چندی پیش به زاگرس خودرو انتقال یافت، طی یکی دو ماه گذشته شرایط تولید مناسبی را نداشته و احتمالا به همین دلیل با کاهش عرضه و افزایش قیمت مواجه شده است.

این محصول در حال حاضر با توجه به آنکه نرخ کارخانه‌ای آن نیز توسط پارس‌خودرو افزایش پیدا کرده، با قیمت ۳۲ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

گرانی رونیز در شرایطی است که سایر محصولات پارس‌خودرو تغییر قیمت خاصی را در این هفته تجربه نکردند، به نحوی که در حال حاضر ماکسیمای اتومات با نرخ ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و مدل دنده ای این محصول نیز نرخی برابر با ۳۵ میلیون تومان دارد. مگان اتومات و دنده‌ای نیز به ترتیب با قیمت ۳۲ و ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شوند. اما نگاهی هم به بازار سایپایی‌ها بیندازیم.

سه محصول این شرکت طی هفته جاری، هم مسیر با روند کلی بازار حرکت کرده و تغییر قیمت خاصی را تجربه نکردند.

ریو کره‌ای مونتاژی سایپا در حال حاضر با نرخ ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و زانتیا نیز ۲۷ میلیون ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

همچنین پراید پرتیراژترین خودرو کشور نیز در حال حاضر با نرخی برابر ۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در مدل بنزینی و معمولی خود به فروش می‌رسد.

کمی ارزانی برای پارس

این هفته پژو پارس معمولی تنها خودرویی بود که طعم ارزانی را چشید و قیمت آن در هر دو مدل بنزینی و دوگانه‌سوز، کاهش یافت.

در حال حاضر پارس بنزینی معمولی قیمتی برابر با ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دارد و نوع دوگانه‌سوز آن نیز یک میلیون تومان گران‌تر، خرید و فروش می‌شود.

پارس، خودرویی پرمصرف محسوب می‌شود و هیچ بعید نیست این موضوع در افت تقاضا و کاهش قیمت آن تاثیرگذار باشد.

افت قیمت پارس در شرایطی است که پژو ۴۰۵، هفته ای با ثبات را به انتها رساند و منحنی قیمت آن تغییری خاص را احساس نکرد.

این محصول هم‌اکنون با قیمت ۱۳میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در مدل بنزینی به فروش می‌رسد و نوع دوگانه‌سوز آن نیز قیمتی برابر با ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد.

همچنین پژو ۲۰۶ نیز در مدل‌های تیپ ۲ و صندوق دار خود تغییر قیمت خاصی را در این هفته تجربه نکرد.

هم‌اکنون ۲۰۶ تیپ ۲ با نرخ ۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد و در میان مدل‌های صندوق‌دار آن نیز، v۹ نرخی برابر ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشته و V۸ نیز با قیمت ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

اما در حالی که ایران‌خودرویی‌ها قصد دارند با عرضه روآی سال، سروسامانی به بازار روآ بدهند، از بازار خبر می‌رسد که هنوز هم روآ در میان مردم اقبالی ندارد و بازار آن چنگی به دل نمی‌زند، روآ جزو معدود خودروهای بازار ایران به حساب می‌آید که قیمت بازار آن از نرخ کارخانه‌ای‌اش ارزان‌تر است. این محصول هم‌اکنون با قیمت ۸میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در مدل بنزینی خرید و فروش می‌شود و نوع دوگانه‌سوز آن نیز ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان دارد.

بازار راکد وارداتی‌ها

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. بازاری که آسیایی‌ها آن را قرق کرده و رکود در آن، بیش از حالتی که در بازار خودروهای داخلی وجود دارد، مشاهده می‌شود.

به هر حال نرخ بالای این محصولات، خود دلیلی محکم برای کاهش تقاضای خودروهای وارداتی به حساب می‌آید.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند هم‌اکنون هیوندای آزرا نرخی برابر با ۵۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشته و هموطن آن یعنی سوناتا نیز با قیمت ۴۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. سانتافه، محصول شاسی‌بلند هیوندایی نیز در مدل فول خود قیمتی برابر با ۵۳میلیون تومان را دارا است.

همچنین سراتو محصول تولیدی رقیب و هموطن هیوندایی یعنی کیاموتورز نیز در حال حاضر با نرخ ۲۹میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و سورنتو شاسی‌بلند کیا نیز قیمتی برابر با ۴۹میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. از گروه تویوتا نیز، مدل کمری GLX که بازار مناسبی را در ایران به خود می‌بیند در حال حاضر با قیمت ۴۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.