سمند هم به جمع خیلی خوب‌ها پیوست
حمیدرضا بهداد- تازه‌ترین جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای سواری داخل در حالی اعلام شد که ستون «خیلی خوب» این جدول یک میهمان تازه وارد، یعنی سمند را به خود می‌بیند.

جدول مذکور که متعلق به آبان ماه سال جاری بوده و روی سایت رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفته، 26 خودرو سواری تولید داخل را در حالی میهمان خود کرده که ارزیابی این محصولات مانند ماه‌های گذشته، در ۹ معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ صورت گرفته و 26 خودرو تحت ارزیابی با توجه به نمرات منفی که به دست آورده‌اند، در ۳ گروه خیلی خوب، خوب و قابل قبول دسته‌بندی شده‌اند.
خودروهای با امتیاز منفی بین صفر تا ۱۲۰ در گروه خیلی خوب، بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ در دسته خوب و بین ۲۰۰ تا ۲۷۷ نیز در سبد خودروهای قابل قبول جای گرفته‌اند. در این رده‌بندی‌ها البته خودروهایی که نمره منفی آنها بین ۲۷۷ تا ۴۱۰ باشد در گروه حداقل قابل قبول و آنهایی که نمره منفی شان بیش از ۴۱۰ باشد غیرقابل قبول به حساب آمده و اجازه تولید نخواهند داشت. این در شرایطی است که طی رده‌بندی آبان ماه هیچ یک از ۲۶ خودرو تحت ارزیابی در این ۲ گروه قرار نگرفته‌اند.
در رده‌بندی آبان، بنز E280 باز هم بدون هیچ عیبی از دید کارشناسان ایرانی، در صدر جدول قرار گرفته و سایپا 141 نیز طبق معمول در انتهایی‌ترین مکان این جدول جای دارد.
از نکات جالب رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در هشتمین ماه امسال، می‌توان به کاهش نمرات منفی سمند و ورود این محصول به جمع خیلی خوب‌ها اشاره کرد.
از سوی دیگر تفاوت نمرات منفی تندر-90 ایران خودرو و پارس خودرو نیز کمتر از ارزیابی‌های قبلی شده و به دو دهم درصد کاهش یافته است.
همچنین آوانته نیز که در رده‌بندی مهرماه غایب بود، با حضور دوباره‌اش در رده‌بندی فعلی، به رتبه پنجم جدول صعود کرد و بالاتر از خودروهایی نظیر مگان و تندر-۹۰ قرار گرفت.
صدرنشینی بنز
نیازی به نوشتن لید جدیدی نیست، بنز باز هم در رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی جایگاه نخست را به خود اختصاص داده و در هیچ یک از معیارها نیز حائز نمره منفی نشده است.
این میهمان آلمانی در ایران خودرو به مونتاژ می‌رسد.
پس از بنز یک نام آشنای دیگر و این بار از سرزمین چشم بادامی‌ها در رده دوم جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی قرار گرفته است.
ماکسیما مونتاژی پارس خودرو در شرایطی جایگاه دومی را به خود اختصاص داده که 7/21 امتیاز منفی داشته و بالاترین نمره منفی خود را در معیار رنگ به‌دست آورده است.
پشت سر این محصول، یک ژاپنی دیگر با نام گرند ویتارا، با تنها هشت دهم اختلاف امتیاز منفی، سوم شده و در سه معیار تجهیزات الکتریکی، بدنه و رنگ امتیاز منفی دارد.
بالاترین امتیاز منفی این شاسی بلند مونتاژی ایران‌خودرو به معیار بدنه آن مربوط می‌شود.
ویتارا را که رد کنیم باز هم با یک ژاپنی مونتاژی، اما نماینده بخش خصوصی یعنی مزدا۳ روبه‌رو می‌شویم، خودرویی که در تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی داشته و بالاترین آن نیز در بخش رنگ به دست آمده است.
مزدا3 نمره منفی بالایی در معیار رنگ به‌دست آورده و از این حیث در جمع خودروهای خیلی خوب، رکورددار به حساب می‌آید.
آوانته دیگر نماینده بخش خصوصی نیز که در چهار معیار تجهیزات، تزئینات، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده، با ۳/۲۸ امتیاز منفی، در رتبه پنجم جدول جای دارد.
این خودرو که تحت برند هیوندایی به مونتاژ می‌رسد طی رده‌بندی آبان، جهشی مناسب را تجربه کرده و از مگان و تندر-90 نیز پیشی گرفته است.
مگان، فرانسوی لوکس پارس خودرو نیز در حالی پشت سر آوانته، ششم شده که در پنج معیار سیستم موتور، تزئینات، تجهیزات، بدنه و رنگ امتیاز منفی به خود می‌بیند. بیشترین امتیاز منفی این برند رنو با معیار رنگ در ارتباط است.
تندر-90 خودرویی با یک کیفیت؟
در حالی که طی رده بندی‌های قبلی سطح کیفی خودروهای داخلی، معمولا نمره منفی تندر-۹۰ پارس خودرو و ایران خودرو با یکدیگر تفاوت داشت، طی ارزیابی آبان ماه، این اختلاف کیفی بسیار کاهش یافته و به دو دهم درصد رسیده است.
طی ارزیابی آبان ماه، تندر پارس ‌خودرو در شرایطی با 3/33 امتیاز منفی، در جدول رده‌بندی، هفتم شده که در پنج معیار سیستم فنر بندی، تزئینات، تجهیزات، بدنه و رنگ نمره منفی دارد و بالاترین آن نیز به معیار رنگ مربوط می‌شود.
این در شرایطی است که همتای ایران خودرویی آن، با ۵/۳۳ امتیاز منفی، در رده ای پایین تر قرار گرفته و در هفت معیار نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن با بخش بدنه در ارتباط است.
تفاوت کسب نمره منفی در معیارهای مختلف، در شرایطی بین تندر-90 ایران خودرو و پارس خودرو رخ داده، که هر دو خودروساز تحت نظارت رنو و با کیفیت قطعات یکسان، این محصول را به تولید می‌رسانند.
اما نگاهی هم به اوضاع کیفی پژو۲۰۶ بیندازیم.
در جدول رده‌بندی آبان ماه، پژو 206‌هاچ بک در حالی مکان نهم جدول را در اختیار گرفته که به جز سیستم تعلیق و همچنین موتور، در سایر معیارها امتیاز منفی به خود می‌بیند. مدل صندوق‌دار این محصول نیز که در دو رده بعد قرار دارد، تنها در ترمز نمره منفی کسب کرده است. هر دو محصول، بالاترین امتیاز منفی خود را در بخش بدنه به دست آورده‌اند. بین این دو مدل پژو 206، زانتیا دیگر فرانسوی میهمان جاده مخصوص قرار گرفته و با 9/34 امتیاز منفی جایگاه دهم جدول را در اختیار دارد.
زانتیا در مقایسه با رده بندی قبلی، دیگر در تمام معیارها نمره منفی نداشته و صداهای غیرعادی، تنها بخشی است که این مونتاژی سایپا، در آن نمره منفی به خود نمی بیند.
بالاترین امتیاز منفی این محصول به معیار بدنه مربوط است.
اما جایگاه دوازدهم و سیزدهم جدول را دو خصوصی کم تیراژ با نام ورنا و فولکس گل در دست گرفته‌اند.ورنا که ۴۵ امتیاز منفی دارد و در کرمان موتور به مونتاژ می‌رسد، در چهار معیار نمره منفی به دست آورده و بالاترین آن نیز با بدنه و رنگ در ارتباط است.
گل نیز در حالی که با 60 امتیاز منفی، رتبه سیزدهم جدول را در اختیار دارد در پنج معیار سیستم موتور، تزئینات، تجهیزات، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده است.پس از این محصول آلمانی، با یک کره‌ای با نام ریو روبه‌رو می‌شویم.
این خودرو که در جدول، با ۷/۱ امتیاز اختلاف، پس از گل، چهاردهم شده، در تمام معیارها امتیاز منفی دارد. بالاترین نمره منفی این مونتاژی سایپا با معیار سیستم موتور آن در ارتباط است.
ریو در کل نمره منفی بالایی در این معیار دارد.
ورود سمند به جمع خیلی خوب‌ها
جمع خودروهای خیلی خوب داخلی، این ماه یعنی، آبان، یک میهمان تازه وارد را به خود می‌بیند.
سمند را می‌گوییم، محصولی که با ۸/۱۱۸ امتیاز منفی، پانزدهمین عضو جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی شده و در تمام معیار‌ها نیز امتیاز منفی کسب کرده است.
بالاترین نمره منفی این خودرو به معیار تزئینات آن مربوط می‌شود.
پژو پارس خراسان نیز که پشت سر سمند، با دو دهم اختلاف امتیاز منفی، شانزدهم شده و آخرین عضو گروه خیلی خوب‌ها به شمار می‌رود، در تمام معیارها امتیاز منفی کسب کرده و بالاترین آن نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود.
اما صدرنشینی گروه خودروهای خوب در حالی به پژو 405 پر تیراژ ایران خودرو رسیده، که این محصول جدای از اینکه در تمام معیارها نمره منفی دارد، مدل خراسانی آن رکورددار امتیاز منفی در بخش ترمز بین 26 خودرو تحت ارزیابی کیفی آبان ماه نیز ، به حساب می‌آید.
در دو مدل تهرانی و خراسانی این فرانسوی قدیمی طی ارزیابی آبان ماه، به ترتیب هفدهم و هجدهم شده‌اند، نفوذ آب تنها معیاری است که ۴۰۵ خراسان نمره منفی در آن ندارد.
پژو پارس تولید مرکز نیز که با 131 امتیاز منفی در جایگاه نوزدهم قرار گرفته، در تمام معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن نیز به بخش تزئینات مربوط می‌شود.
اما جایگاه بیستم جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در شرایطی به MVM رسیده که این مونتاژی کوچک و چینی کرمان موتور، به جز نفوذ آب و صداهای غیرعادی، در سایر معیارها امتیاز منفی به دست آورده است. بدنه، معیاری است که MVM در آن بیشترین نمره منفی خود را در آن می‌بیند.
لیفان دیگر میهمان چینی خودروسازی کشور، هر چند در سه معیار ترمز، صداهای غیرعادی و بدنه نمره منفی ندارد، اما در بخش تجهیزات الکتریکی بالاترین امتیاز منفی را بین تمام خودروهای سواری تحت ارزیابی آبان ماه دارد.
اما سراغی هم از خانواده پراید بگیریم، خانواده‌ای که طی ارزیابی کیفی آبان ماه، سه عضو آن یعنی سایپا ۱۳۲، صبا و پراید پارس خودرو در گروه خوب‌ها قرار دارند و سایپا ۱۴۱ نیز همچنان میهمان انتهای جدول است.
نکته مشترک بین 132، صبا و پراید پارس‌خودرو، این است که هر سه در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده‌اند. بالاترین نمره منفی صبا، 132 و پراید پارس‌خودرو به معیار بدنه مربوط می‌شود. صبا و 132 نیز به ترتیب در معیارهای بدنه و نفوذ آب، بالاترین امتیاز منفی را بین 26 خودرو تحت ارزیابی هشتمین ماه سال، به خود اختصاص داده‌اند. سایپا 141 نیز در دو معیار ‌تزئینات و صداهای غیرعادی، رکورددار نمره منفی در جمع کل خودروهای تحت ارزیابی آبان ماه به حساب می‌آید.
پژو روآ هم که یک رده بالاتر از ۱۴۱ جای گرفته، ضمن کسب نمره منفی در تمام معیارها، حائز بیشترین نمره منفی در سه بخش سیستم تعلیق، موتور و رنگ بین ۲۶ محصول تحت ارزیابی آبان، رکورددار است.