مدیر عامل جنرال‌موتورز استعفا داد

مونا مشهدی رجبی

یک روز بعد از اینکه هیات‌مدیره جنرال‌موتورز کارنامه عملکرد ۱۰۰ روزه این شرکت و مدیر آن یعنی فریتز هندرسون را ارائه دادند، این مدیر نوپای جنرال‌موتورز از سمت خود استعفا داد. وی که از ماه مارس سال ۲۰۰۹ میلادی یعنی حدود هشت ماه قبل، برای این سمت انتخاب شد به دلیل ناتوانی در ارتقای مالی و کیفی این شرکت کناره‌گیری کرد.

هندرسون که ۲۵ سال در بخش‌های مختلف جنرال‌موتورز کار کرده بود و تمامی‌زیر و خم‌های کار در این مجموعه را می‌دانست و روزهای رونق و رکود این مجموعه را تجربه کرده بود بعد از استعفای اجباری ریک واگونر به این سمت انتخاب شد. در جریان بحران اقتصادی جنرال‌موتورز دولت شرط ارائه کمک مالی به این مجموعه را استعفای ریک واگونر اعلام کرد.

به هر حال واگونر که بسیاری از وی به عنوان پدر توسعه جنرال‌موتورز یاد می‌کنند و در دوره ریاست وی سرمایه‌گذاری زیادی در فعالیت تحقیق و توسعه انجام شده بود در ماه‌های آغازین سال جاری از این سمت کنار رفت. بعد از استعفای واگونر، دولت میلیاردها دلار به شرکت جنرال‌موتورز کمک کرد و سپس طرح دولتی شدن جی‌ام عنوان شد که در آغاز با مخالفت تمامی‌دست‌اندرکاران این شرکت روبه‌رو شد.

بالاخره جی‌ام در روز اول ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی با استفاده از منشور یازده اعلام ورشکستگی کرد و حدود ۴۰ روز بعد با ساختاری تازه و با کمک بودجه ۵۰ میلیارد دلاری دولت به عرصه فعالیت اقتصادی بازگشت. در این زمان جی‌ام نه تنها یک شرکت خودروسازی دولتی بود بلکه در مقایسه با گذشته بسیار کوچک‌تر هم شده بود.

برخی از افراد آگاه دلیل استعفای هندرسون را این طور توصیف کردند: گزارش ۱۰۰ روزگی حضور هندرسون در جی‌ام نشان داد که وی نتوانسته است به عنوان مدیرعامل قدیمی‌ترین خودروسازی دنیا تصمیم‌گیری‌های درست و سودمندی داشته باشد. وی نتوانست در طی ۸ ماه گذشته اوضاع مالی شرکت را تثبیت و مشکلات مالی آن را کم‌رنگ‌تر کند. آنها اعلام کردند تا اواسط روز سه شنبه اول دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی هیچ حرفی در مورد بر کنار شدن هندرسون به میان نیامد و وی در تمامی‌جلسات هیات‌مدیره که از ساعت دو بعد از ظهر سه شنبه آغاز شده بود شرکت داشت. او در این جلسات برنامه‌های خود برای سال ۲۰۱۰ میلادی را در اختیار اعضای هیات مدیره قرار داد و برنامه خود را نیز برای حمایت و حفظ بقای اوپل ارائه داد. ولی این برنامه‌ها از نظر روسای هیات مدیره

نه تنها کامل نبود بلکه رشد چندانی را در شرکت ایجاد نمی‌کرد. در همین زمان و بعد از اعلام نتیجه عملکرد هندرسون در ۱۰۰ روزی که به عنوان مدیرعامل کار می‌کرد مساله برکناری وی مطرح شد.

کنار رفتن هندرسون در شرایطی که جی‌ام مشغول مذاکرات نهایی برای فروش برندهای ساب و ساتورن و تصمیم‌گیری در مورد وضعیت اوپل و واکسهال بود شوکی بزرگ به بدنه این خودروسازی وارد کرد. هم‌اکنون مهمترین مساله شرکت جنرال‌موتورز انتخاب جایگزین برای هندرسون است و اختلاف نظرهایی در میان اعضای هیات‌مدیره در این مورد ایجاد شده است. برخی از اعضای هیات مدیره ری یانگ رییس امور مالی و صنعتی جی‌ام را جایگزین مناسبی می‌دانند و بر این باورند که آگاهی وی در مورد مسائل مالی و شرایط اقتصادی می‌تواند کمک بزرگی برای اصلاح این شرکت بزرگ خودروسازی باشد.

ولی برخی دیگر معتقدند فردی باید به عنوان مدیر عامل جی‌ام انتخاب شود که سابقه مدیریتی در شرکت‌های بزرگ صنعتی را داشته باشد. آنها استیون لارنس یکی از مدیران ارشد جی‌ام را پیشنهاد می‌کنند و تجربه کاری وی را دلیلی برای صحت انتخابشان می‌دانند. مایکل رابینت یکی از تحلیل‌گران بازار خودرو می‌گوید: مدیرعامل جدید جنرال‌موتورز فردی از اعضای هیات‌مدیره خواهد بود زیرا این شرکت دیگر فرصتی برای آزمون و خطا ندارد. این شرکت نمی‌تواند صد روز دیگر زمان در نظر بگیرد تا در مورد عملکرد موثر یا بی‌تاثیر یک مدیر دیگر تصمیم‌گیری کند.

هم‌اکنون اد ویتکار، یکی از اعضای هیات مدیره شرکت جنرال‌موتورز مدیریت این شرکت را بر عهده گرفته است. وی بعد از پذیرفتن درخواست استعفای هندرسون تا انتخاب مدیر بعدی جایگزین وی شد و بسیاری بر این باورند که او جایگزین نهایی هندرسون خواهد بود. ویتکار فردی است که توسط دولت آمریکا و بعد از بازگشت جی‌ام به عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره این شرکت معرفی شد و کار خود را به عنوان یکی از اعضای اصلی هیات‌مدیره آغاز کرد. ویتکار ۶۸ ساله که نماینده دولت در این شرکت خودروسازی نیز محسوب می‌شود روز گذشته به خبرنگاران گفت: جنرال‌موتورز نیاز دارد تا با سرعت بیشتری در مسیر توسعه قرار‌گیرد و برای این منظور باید مدیر عامل کار کشته و توانمندی در راس آن قرار‌گیرد.

فردی که روابط خوبی داشته باشد و با کمک آن روابط بتواند مسیر را برای رشد شرکت هموارتر کند.

فریتز هندرسون، مدیرعاملی بود که در میان تمامی‌ مدیران شرکت جی‌ام کمترین زمان را در این سمت گذرانده است. از سال ۱۹۱۲ میلادی تاکنون هیچ یک از مدیرعامل‌های جی‌ام کمتر از سه سال در این سمت نبودند.

ماه گذشته هندرسون با اعلام این خبر که جنرال‌موتورز در سه ماه سوم سال ۲۰۰۹ میلادی ۳/۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است و بازپرداخت ۷/۶ میلیارد دلار از بدهی این شرکت به دولت را زودتر از موعد توافق شده آغاز می‌کند، تمامی‌ تحلیل‌گران و کارشناسان بازار خودرو را به تعجب وا داشت. اما خبر تعجب آورتر اعلام استعفای وی از این سمت بود که در روز دوم دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی مطرح شد.

این تحول، آینده شرکت جنرال‌موتورز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید منتظر مشاهده این تغییرات در آینده نزدیک باشیم.