نیاز بازار به خودروسازان خصوصی

گروه خودرو - هر چند هنوز آمار هشت ماهه تولید خودروهای سواری در کشور، از سوی وزارت صنایع اعلام نشده، اما شاید از همین حالا بتوان گمانه‌زنی‌هایی را در زمینه وضعیت تولید خودروسازان دولتی و خصوصی انجام داد.

گمانه‌زنی‌هایی که بر رشد تولید در دو خودروساز نیمه‌دولتی ایران خودرو و سایپا و افت تولید در خودروسازان بخش خصوصی، تاکید می‌کند.

این گمانه‌زنی‌ها از آنجا ناشی می‌شود که طی هفت ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، خصوصی‌های خودروسازی ایران نظیر، بم خودرو، زاگرس خودرو، مرتب و حتی گروه بهمن با کاهش تولید روبه‌رو شده و دولتی‌ها رشد را تجربه کرده‌اند. طبق آمار مذکور، خودروسازان بخش خصوصی که اتفاقا تولیدات آنها از لحاظ کیفی در سطح بالاتری نسبت به همتایان دولتی شان قرار دارد، طی هفت ماه امسال از سهمی بسیار اندک در بازار کشور برخوردار بوده‌اند. طبق آمارها، شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو با فروش بیش از ۷۰۰‌هزار دستگاه انواع خودروهای خود در ۷ ماه اول امسال، بخش اعظم بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده‌اند که نشان‌دهنده انحصاری‌تر شدن بازار توسط این خودرو سازها و ضعیف‌تر شدن بخش خصوصی است.

سیاست‌گذاری‌های نامناسب، عدم حمایت دولت از بخش خصوصی، تعرفه‌های سنگین جهت واردات قطعات و تامین نکردن مالی بخش خصوصی از طرف بانک‌ها، بخشی از اهم دلایل ضعیف‌تر شدن بخش خصوصی است.

ضعیف شدن خودروسازان بخش خصوصی در شرایطی است که این بخش مهم‌ترین عامل رقابتی شدن بازار و در نتیجه بالا رفتن سطح کیفی محصولات تولیدی به حساب می‌آید و بی‌توجهی دولت نسبت به این بخش و مشکلات عدیده‌ای که گریبان آن را گرفته، باعث شده که بازار خودرو ایران از پویایی سابق بی‌بهره و در نتیجه آن، انحصار بیش از پیش نصیب بخش دولتی شود و این موضوع باعث پایین آمدن قدرت انتخاب مردم و تحمیل سلیقه در خرید خودرو شده است.

به‌طوری که خودروسازانی نظیر زاگرس خودرو، مرتب، بم خودرو و ... در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان هستند و به‌طور محسوسی تیراژ تولید خود را از دست داده‌اند. متاسفانه بخش خصوصی در صنعت خودروسازی مانند سایر بخشهای صنعتی مورد بی‌مهری و کم‌لطفی مسوولان قرار گرفته و با تمام تلاش‌های مسوولان در این بخش، همچنان سیاستگذاری‌های شفافی برای تسهیل امور در جهت شکوفایی تولید انجام نمی‌شود. اما در این میان بخش خصوصی نیز تلاش‌هایی برای بقای خود صورت داد که بعضا منجر به پیشرفت برخی از خودروسازان این بخش شد.

از جمله این خودروسازان، شرکت راین خودرو توانسته است نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵‌درصد افزایش تولید را تجربه کند و شرکت مدیران خودرو نیز به‌رغم تعهدات خود از سال گذشته و بحران اقتصادی جهان با انجام تمهیداتی از جمله گسترش روابط خود با شریک خارجی طرف قرارداد خود توانست نسبت به گذشته آمار بهتری را در بخش تولید و پاسخگویی به تعهدات ارائه دهد.

در آمار قبلی ارائه شده از سوی وزارت صنایع، تولید این خودروساز صفر اعلام شده بود، در حالی که بر اساس اعلام رسمی این شرکت، مدیران خودرو توانست در هفت ماه امسال، یک هزار و ۴۶۲ دستگاه خودرو به تولید برساند که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ۸۷ رشدی ۱۰‌درصدی را نشان می‌دهد.

این خودرو ساز توانست با جلب حمایت شرکت خارجی طرف قراردادش، توان تولیدی خود را بالا برده و بر خلاف بسیاری از خودروسازهای بخش خصوصی قادر به پاسخ گویی تعهدات خود باشد. طبق آمار اعلامی از طرف شرکت مزبور میزان کاهش تعهدات تا پایان نیمه‌اول امسال به میزان ۸۵‌درصد بوده، که حاکی از تلاش این شرکت برای بازگشت به شرایط پایدار و توسعه فعالیت‌های خود است.