ایسنا- معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران معتقد است که صنعت خودروسازی کشور هنوز آمادگی لازم را برای تحمل تبعات ناشی از کاهش یا حذف تعرفه واردات خودرو به کشور ندارد.

عباس حاج فتحعلی‌ها در پاسخ به این سوال که قرار است انحصار موجود در بازار خودرو ایران تا چه زمانی پابرجا بماند، توضیح داد: حذف یا کاهش تعرفه واردات خودرو در شرایط کنونی صدمات زیادی را به صنعت خودروسازی کشور وارد خواهد کرد.

وی افزود: ایجاد فضای کسب و کار مناسب در کشور نیازمند حمایت دولت است و اگر همه شرایط فراهم شود، می‌توان با حذف تعرفه نسبت به ایجاد رقابت میان خودروسازان داخلی و خارجی امیدوار بود؛ اما در شرایطی که هنوز شرایط رقابت در همه عرصه‌ها فراهم نشده و در مواردی مانند نیروی کار و تحریم‌ها هنوز مشکل داریم، قاعدتا حذف تعرفه‌ واردات خودرو به صنعت خودروسازی کشور لطمه می‌زند.

به گفته وی، این موضوع مختص صنعت خودروسازی نیست و در بسیاری از صنایع وضع به این گونه است. از سوی دیگر بسیاری از کشورها نیز به راحتی بازار خود را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند.

معاون بهره‌برداری و نوسازی ایدرو در ادامه در پاسخ به این سوال که گناه مصرف‌کننده ایرانی در این بین چیست، اظهار کرد: در هر صورت مصرف‌کنندگان ایرانی یارانه‌های زیادی دریافت می‌کنند که در بسیاری از موارد خسارات ناشی از انحصاری بودن بازار خودرو کشور را جبران می‌کند و البته در هر صورت باید شرایط به گونه‌ای باشد که مصرف‌کننده هم زیان نبیند.

حاج فتحعلی‌ها گفت: ارتقای بهره‌وری و بالابردن توان رقابت نیز وظیفه خودروسازان است که به‌نظر می‌رسد خودروسازان کشور در زمینه طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی را طی کرده‌اند.

اظهارات معاون ایدرو در حالی است که آمار نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از ۹۰‌درصد از بازار خودروهای سواری کشور در اختیار تنها چهار برند داخلی است که همین عامل باعث شده تا ایران دارای یکی از انحصاری‌ترین بازارهای خودرو در بین کشورهای منطقه باشد.

از سوی دیگر آمار گمرک نیز نشان می‌دهد که واردات خودرو به کشور در نیمه نخست سال جاری کاهش یافته که این موضوع باعث انحصاری‌تر شدن بازار خودرو کشورمان در سال جاری شده است.

کارشناسان اعتقاد دارند که تعرفه بسیار زیاد اعمال شده روی واردات خودرو به ایران باعث شده تا خودروسازان داخلی و به ویژه دو شرکت ایران خودرو و سایپا بتوانند با خیال آسوده محصولات بعضا با کیفیت پایین خود را به مصرف‌کنندگان ایرانی بفروشند؛ در حالی که دیگر بر همگان روشن شده که در صورت تعدیل تعرفه واردات خودرو، ایرانی‌ها هم می‌توانند سوار خودروهای با‌کیفیت‌تری شوند و هم قادر خواهند بود که با صرف هزینه کمتری صاحب خودرو شوند.

معاون ایدرو همچنین درباره آخرین وضعیت شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز گفت: قرار است شورای سیاست‌گذاری خودرو دوباره فعال شود که این اتفاق طی چند هفته آینده رخ خواهد داد. این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که آیا شورا به دلیل خاصی غیرفعال شده است؟ بدون اشاره به جزییات بیشتر عنوان کرد که مشکل خاصی وجود نداشته؛ اما قرار است شورا مجددا فعال شود.

شورای سیاست‌گذاری خودرو مدت زیادی است که تاکنون تشکیل جلسه نداده است. این وضعیت به‌گونه‌ای بوده که برخی حتی از تعطیلی و انحلال شورای سیاست‌گذاری خودرو خبر داده‌اند، اعلام نظری که هنوز با واکنش رسمی از سوی مسوولان وزارت صنایع و معادن مواجه نشده است.

وزیر صنایع و معادن اواسط تیر ماه سال جاری در پاسخ به این سوال که آیا بدون حضور شما جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو رسمیت خواهد داشت یا خیر عنوان کرد که قائم‌مقامی تعیین شده که معاون امور اقتصادی و تولید وزارتخانه است و در شورا حضور دارد و بدون حضور من نیز شورا رسمیت دارد.