مونا مشهدی رجبی - بالاخره بعد از ماه‌ها رکود در بازار خودروی آمریکا نشانه‌هایی از اصلاح و رشد در‌این بازار نمایان شد‌. بحران بازار خودروی آمریکا از دو سال گذشته آغاز شد و در سال قبل به اوج خود رسید. در جریان‌این بحران شمار زیادی از کارخانه‌های خودروسازی تعطیل شدند و شمار زیادی از کارگران‌این کارخانه‌ها کار خود را از دست دادند‌. دو شرکت آمریکایی جنرال موتورز و کرایسلر هم در اثر مشکلات مالی مجبور به ورشکستگی شدند و تعدادی از برندهای خود را تعطیل یا واگذار کردند. در‌این بازه زمانی همواره فروش خودرو در آمریکا کاهش پیدا کرد و آمارهای ماهانه نشان از روند نزولی فروش خودرو در‌این کشور داشت به گونه‌ای که پیش بینی شده بود در سال جاری میلادی، آمریکا جایگاه خود را به عنوان بزرگترین بازار خودروی دنیا به چین واگذار می‌کند و فروش خودرو در‌این کشور از ۱۰‌میلیون دستگاه در سال کمتر می‌شود‌.

در همین زمان طرحی برای حمایت از بازار خودرو در آمریکا اجرا شد تا انگیزه‌ای برای رشد را در بازار اجرا کند. بر طبق‌ این طرح که به طرح اسقاط خودرو معروف است، دارندگان خودروهای قدیمی‌ می‌توانستند در ازای دریافت۴۵۰۰‌دلار و یک تخفیف ویژه خودروی خود را با یک خودروی تازه معاوضه کنند.‌این طرح سبب شد تا فروش در بازار آمریکا رشد کند‌. بر طبق گزارش‌های ارائه شده در مورد بازار خودروی آمریکا در ماه آگوست سال ۲۰۰۹ میلادی فروش انواع خودروها در بازار ‌این کشور رشد داشته است. رویترز نیز خبر از رشد فروش خودرو در کشورهای اروپایی به خصوص کشورهای آلمان و فرانسه و اصلاح نسبی اوضاع اقتصادی خودروسازان‌ این کشورها داد. البته نرخ رشد فروش خودرو در بازار کشور فرانسه حدود ۷‌درصد و در بازار آلمان ۵‌درصد اعلام شده است که بسیار کمتر از آمریکا است ولی بسیاری از تحلیل گران معتقدند بازار ‌این کشورها ثبات بیشتری نسبت به بازار آمریکا دارد و به رشد اقتصادی‌این بازار بیشتر از دیگر کشورها می‌توان اطمینان کرد‌.

به هر حال با توجه به اهمیت بازار خودروی آمریکا و با توجه به ‌اینکه‌ این کشور سالیان سال بزرگ‌ترین بازار مصرف خودرو در دنیا بوده است مطالعه وضعیت آن در یک ماه گذشته و نظر تحلیل‌گران در مورد شرایط آن اهمیت بیشتری نسبت به دیگر کشورهای جهان دارد.

در ماه آگوست سال ۲۰۰۹ میلادی فروش تولیدات فورد در بازار آمریکا ۱۷‌درصد رشد کرد. فورد تنها خودروساز آمریکایی است که در جریان بحران اقتصادی دنیا ورشکسته نشد و توانست از حمایت مالی دولت برای تولید خودروهای سبز نیز برخوردار شود‌.‌ این شرکت خودروسازی مدل‌های تازه‌ای برای بازار مصرف طراحی کرده است که در سال ۲۰۱۱ میلادی ‌این مدل‌ها به بازار عرضه می‌شود‌. کارشناسان بازار خودرو معتقدند یکی از مهمترین دلایل برای رشد فروش فورد طرح اسقاط است. بر طبق گزارش منتشر شده توسط فایننشال تایمز در ماه آگوست سال ۲۰۰۹ میلادی فروش تولیدات جنرال موتورز نسبت به سال قبل ۳۰‌درصد رشد کرد و نرخ رشد فروش کرایسلر نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر از ۲۰‌درصد بود‌.

در‌این ماه سهم خودروسازان آسیایی در بازار آمریکا رشد کرد‌.شرکت خودروسازی هوندا اعلام کرد فروش تولیداتش در ماه آگوست سال جاری در بازار آمریکا رکوردی تازه را برای آنها ثبت کرده است. هوندا بیشترین نرخ فروش ماهانه طی ۱۰ سال اخیر در آمریکا را تجربه کرد و هیوندایی موتور با افزایش ۴۷‌درصدی فروش در‌این ماه مواجه شد‌. بروک کلارک تحلیل‌گر بازار خودرو در آمریکا در مورد‌این گزارش امیدوار کننده بازار خودروی آمریکا گفت: اجرای طرح اسقاط خودرو با هدف افزایش فروش و تولید در خودروسازان آمریکایی اجرا شد ولی به نظر می‌رسد بیشتر از آمریکایی‌ها به نفع خودروسازان آسیایی شد‌. هم اکنون سهم خودروسازان آسیایی در بازار آمریکا بیشتر از دو سال قبل است و بیشترین خودروهایی که در جریان برنامه اسقاط خودرو در آمریکا خریداری شدند خودروهای تویوتا کمری و کرولا و خودروی هوندا سیویک بودند.‌ این نشان می‌دهد مردم آمریکا تغییر سلیقه داده اند و تقاضای آنها برای خودروهای آسیایی بیشتر است‌.بر طبق گزارش‌های موجود یک سوم خودروهای فروخته شده در ماه آگوست را خودروهای کوچک تشکیل می‌دادند. شرکت‌های خودروسازی تویوتا و هیوندایی موتور هر یک شش مدل کوچک به بازار آمریکا عرضه کرده بودند در حالی که شرکت فورد تنها یک مدل کوچک و جنرال موتورز دو مدل کوچک به بازار عرضه کردند. تعداد مدل‌های کوچک هریک از خودروسازان در بازار آمریکا خود دلیلی برای بیشتر بودن نرخ فروش آسیایی‌ها نسبت به خودروسازان آمریکایی است‌.

جورج پیپاس تحلیل‌گر بازار خودرو در شرکت فورد معتقد است: «از سال ۲۰۰۴ میلادی فروش خودروهای کوچکی که با چهار سیلندر کار می‌کردند و مصرف سوخت کمی‌داشتند رشد کرد، ولی نرخ رشد فروش آنی خودروها در سه ماه اول سال ۲۰۰۹ میلادی به اوج خود رسید و‌ این روند ادامه پیدا کرد. حال شرکت‌هایی بیشترین درآمد را در بازار آمریکا بدست آوردند که بیشترین تعداد مدل‌های کوچک را به بازار آمریکا عرضه کرده بودند. شرکت‌هایی که مطالعات بازاری زیادی دارند و بر مبنای اطلاعات تغییر سلیقه مصرفی برنامه ریزی می‌کنند.» تحلیل‌گران بازار خودرو اصلی ترین عامل رشد فروش خودروسازان در بازار آمریکا در سال‌های آینده را افزایش سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه و شناسایی نیازهای‌آینده بازار می‌دانند و از خودروسازان می‌خواهند تا به دلیل مشکلات اقتصادی ‌این بخش را تعطیل نکنند.