ایسنا - بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که متوسط مصرف روزانه بنزین خودروها در ایران بیش از ۵/۲‌برابر انگلستان و بیش از ۵/۴‌برابر فرانسه است.

تقریبا دیگر همگان می‌دانند که اتلاف انرژی در کشور ما بسیار بالاست؛ به طوری که شاخص شدت مصرف انرژی در ایران ۱۰۳۷ است، در صورتی که این شاخص در سطح جهان ۲۷۴ و در قاره آسیا ۲۵۸ است. به عبارت دیگر مصرف انرژی در ایران نزدیک به ۸/۳‌برابر مصرف جهانی و بیش از ۴‌برابر آسیاست.

جالب است به خاطر بیاوریم که در سال ۱۳۸۲ فقط در بخش حمل‌ونقل هفت‌میلیارد در کشور صرف پرداخت هزینه‌های مربوط به انرژی شد که بالاترین مصرف سرانه انرژی بوده است.

از سوی دیگر متوسط مصرف روزانه بنزین خودروها در ایران بیش از سه‌برابر بالاترین مصرف‌کنندگان اروپایی یعنی انگلستان بوده که البته پس از سهمیه‌بندی بنزین متوسط مصرف در ایران کاهش یافت، اما هنوز متوسط مصرف روزانه بنزین خودروها در ایران بیش از ۵/۲‌برابر انگلستان و بیش از ۵/۴‌برابر فرانسه است که ارقام بسیار بالایی محسوب می‌شوند و اگر روند به شکل کنونی ادامه پیدا کند تا سال ۱۴۰۰، هزینه‌ای بالغ بر ۵۵‌میلیارد دلار فقط برای واردات بنزین به کشور تحمیل خواهد شد، یعنی باید همه درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت کنونی کشور فقط برای واردات بنزین هزینه شوند!

در این بین شاید تسهیل در واردات خودروهای کم‌مصرف یا کمک به تولید این نوع خودروها در کشور یکی از راهکارهایی باشد که بتوان برای کاهش متوسط مصرف روزانه بنزین در خودروها در ایران پیشنهاد داد.

جالب است که بدانیم بر اساس بررسی‌های انجام شده متوسط مصرف روزانه بنزین در خودروها در ایران حدود ۷۵/۱۰لیتر است که این رقم در کشورهای مکزیک، انگلستان، آلمان، فرانسه و ژاپن به ترتیب ۸/۷، ۵/۳، ۵/۲، ۹/۱ و ۵/۲ لیتر است.

این در حالیست که تعداد خودروهای موجود در این چند کشور و همچنین تولید خودرو در آن‌ها بسیار بیشتر از ایران است. با این وجود به دلیل پایین بودن فن‌آوری تولید خودرو در ایران مصرف خودروهای مورد استفاده در ایران بسیار بیشتر از کشورهای فوق است.

در سال ۲۰۰۸ میلادی ژاپن نخست کشورهای تولیدکننده خودرو را در جهان از آن خود کرد و کشورهای آلمان، فرانسه، مکزیک و انگلستان نیز به ترتیب رتبه‌های ۴، ۷، ۱۰ و ۱۳ را کسب کردند. سال قبل در مجموع بیش از ۲۴‌میلیون دستگاه خودرو فقط در این پنج کشور تولید شد. ایران نیز رتبه ۱۶ را در رتبه‌بندی جهانی با تولید یک‌میلیون و ۵۱‌هزار و ۴۳۰ دستگاه خودرو به خود اختصاص داد.