پیش‌بینی فروش 5/13میلیون دستگاه خودرو در آمریکا

مونا مشهدی رجبی

خودروی هیبریدی ولت

دو سال از آغاز بحران اقتصادی و اعتباری در غرب می‌گذرد و بحران بازار خودرو نیز از همان اوایل نمایان شد. در اثر این بحران دو شرکت بزرگ آمریکا مجبور به ورشکستگی شدند و شمار زیادی از شرکت‌های اروپایی و آسیایی فعال در بازار آمریکا کارخانه‌های خود را تعطیل کردند. همین مساله سبب شد تا فروش خودرو در این کشور سیر نزولی پیدا کند.

آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۷ میلادی در مجموع ۵/۱۶میلیون دستگاه خودرو در بازار آمریکا فروخته شد، در حالی‌که شمار خودروهای فروخته شده در سال گذشته میلادی کمتراز ۱۱میلیون دستگاه بود و انتظار می‌رفت در سال جاری کمتر از ۱۰میلیون دستگاه خودرو در این کشور فروخته شود، ولی تلاش‌های دولتمردان و دست‌اندرکاران صنعتی خودروی آمریکا موجب اصلاح تدریجی بازار شد.

پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی فروش خودرو در این کشور از مرز ۱۱میلیون کمتر نشود و در سال ۲۰۱۰ میلادی به ۵/۱۳میلیون دستگاه برسد. گفته می‌شود طرح اسقاط خودروی پیشنهاد شده توسط دولت اوباما که قرار است از ماه آینده رسما اجرای آن آغاز شود هم یکی از دلایل مهم در رشد فروش خودرو خواهد بود. در جریان این بحران شرکت جنرال‌موتورز که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین خودروساز دنیا بود، مجبور به اعلام ورشکستگی شد.

این شرکت بعد از دو ماه با ساختاری تازه و کاملا دولتی به بازار بازگشت و با کمک سرمایه‌های دریافت کرده از دولت خبر از ارائه مدل‌های بنزینی و هیبریدی تازه‌ای داد. شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا اعلام کرد، تا اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی، ۲۵ مدل جدید از خودروهای خود را رونمایی خواهد کرد که برخی از این مدل‌ها ارتقا یافته مدل‌های کنونی جنرال موتورز خواهد بود. تا سال ۲۰۱۴ میلادی تعدادی خودروی هیبریدی جدید توسط شرکت جنرال موتورز به بازار عرضه می‌شود. فریتز هندرسون، رییس شرکت جنرال‌موتورز تاکید کرد، مدل شورولت ولت‌ نسل جدیدی از خودروهای الکتریکی است که در نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

باتری‌های نصب شده روی این خودرو می‌تواند بدون شارژ مجدد انرژی لازم برای طی شدن تا ۴۰ مایل مسافت را تامین کند. خودروی هیبریدی- الکتریکی ولت مصرف بنزین در ازای طی شدن مسافت ۲۳۰ مایل در سطح شهر را به یک گالن تقلیل داده است و در مقایسه با دیگر خودروهای هیبریدی موجود در بازار تحول بزرگی محسوب می‌شود. این خودرو کاملا دوستدار محیط‌زیست است و آلایندگی بسیار کمی‌دارد. خودروی هیبریدی پیروس تولیدی شرکت تویوتا که پر فروش‌ترین خودروی هیبریدی در دنیا است هم‌اکنون با استفاده از یک گالن بنزین تنها می‌تواند ۴۸ مایل مسافت را در جاده‌های شهری طی کند. عرضه دستگاه‌های شارژ باتری خودرو با قیمت پایین‌تر و ارائه باتری‌های قوی تر از مزیت‌های خودروی ولت است.

هندرسون تصریح کرد:‌ شورولت ولت اولین خودرویی خواهد بود که با صرفه‌جویی صد در صد در مصرف بنزین، به تولید انبوه می‌رسد. البته تولید این خودرو در مراحل اولیه آن بسیار پر هزینه خواهد بود که ما امیدواریم با برخورداری از کمک مالی دولت بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

از جمله طرح‌های حمایتی دولت از خودروی ولت ارائه۷۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی به ازای هر دستگاه خودروی ولت است. قرار بر این است این خودروی الکتریکی هیبریدی با قیمت نزدیک به ۴۰هزار دلار آمریکا به بازار مصرف عرضه شود که با توجه به مزایای اقتصادی آن مبلغ قابل قبولی است. کتی میلبورن، سخنگوی آژانس حمایت از محیط‌زیست آمریکا در این باره گفت: جنرال موتورز در تلاش برای ساخت خودروهایی برای آینده است تا میزان هزینه‌ها و وابستگی به نفت را کاهش و فرصت‌های شغلی بسیار با حقوق بالا برای آمریکایی‌ها به وجود آورد. رییس شرکت جنرال موتورز افزود: کادیلاک نیز در حال ساخت یک مدل لوکس برای مصرف داخلی و همچنین بین المللی است. هم اکنون بزرگ‌ترین عرضه رقابتی برای خودروسازان دنیا در تولید خودروهای الکتریکی است. شرکت خودروسازی نیسان موتور که در سال‌جاری مذاکرات گسترده‌ای با شرکت‌های قطعه‌سازی انجام داده است، در نظر دارد خودروی لیف را در سال ۲۰۱۲ میلادی به بازار عرضه کند.

این خودرو نیز برای مورد توجه واقع شدن باید مزایایی داشته باشد که نیسان یکی از این مزیت‌ها را نصب دستگاه راهیاب در تمامی‌خودروهای لیف و نصب دستگاه شارژ در تمامی‌ پمپ‌های بنزین اعلام کرده است. حال این سوال وجود دارد که آیا جنرال موتورز که به تازگی به بازار باز گشته است، می‌تواند تولیداتش را به مردم به خوبی عرضه کند؟ شرکت جنرال موتورز اعلام کرده است در سال جاری و سال آینده میلادی هزینه تبلیغات برای تولیدات تازه‌اش را دو برابر می‌کند.

از طرف دیگر عرضه محصولات در پایگاه حراجی اینترنتی ebay نیز یکی دیگر از راه‌ها برای جلب مشتری‌های تازه است. شرکت جنرال موتورز در نظر دارد با این اقدام میزان فروش خود را افزایش دهد و موقعیت متزلزل خود را در بازار جهانی خودرو اندکی بهبود بخشد. در همین حال باید گفت، پس از اعلام ورشکستگی جنرال موتورز، دولت‌های آمریکا و کانادا با اعطای کمک‌های مالی، بخش عمده‌ای از سهام این شرکت را در اختیار گرفتند. دولت آمریکا حدود ۶۰درصد سهام و کانادا نیز بیش از ۵/۱۲درصد سهام جنرال‌موتورز را در اختیار دارند.